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온라인 커뮤니티를 통해 지각된 사회적 지지가 환자의 임파워먼트와 의사-환자 커뮤니케이션에 미치는 영향

Title
온라인 커뮤니티를 통해 지각된 사회적 지지가 환자의 임파워먼트와 의사-환자 커뮤니케이션에 미치는 영향
Other Titles
Computer-mediated Social Support in Online Communities on Patient Empowerment and Doctor-patient Communication
Author
오현정
Alternative Author(s)
Oh, Hyun Jung
Advisor(s)
이병관
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 환자들의 온라인 커뮤니티 활동이 의사-환자 커뮤니케이션에 어떠한 영향을 미치는 지, 그리고 어떠한 과정으로 영향을 미치는 지를 규명하는 데에 있다. 보다 구체적으로는 환자들이 자발적으로 온라인 커뮤니티를 방문하고 커뮤니티 내에서 다른 구성원들과 교류하는 과정에서 지각한 사회적 지지가 환자의 임파워먼트(empowerment) 과정에 영향을 미침으로써, 환자가 의사와 적극적으로 커뮤니케이션 하고자 하는 의도를 어떻게 변화시키는 지 그 메커니즘을 밝히고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 온라인 커뮤니티 활동과 지각된 사회적지지, 임파워먼트 인식, 의사-환자 커뮤니케이션 의도의 네 가지 변인 간 관계를 설명하는 총 3개의 가설이 검증되었다. 연구의 대상은 온라인 커뮤니티를 방문한 경험이 있는 국내 당뇨병 환자들이었으며, 자료의 수집은 표본의 특성을 고려하여 2008년 4월 1일부터 30일까지 인터넷 서베이를 통해 이루어졌다. 가설의 검증은 AMOS 16.0을 활용한 구조방정식 모형분석을 통해 이루어졌으며, 환자의 인구통계적 변인 및 질병 상태는 통제되었다. 총 464명의 표본을 통해 분석한 연구의 결과는 다음과 같다. 구조방정식 모형을 통해 검증한 총 3개의 가설은 모두 지지되었다. 보다 구체적으로, 환자의 온라인 커뮤니티 활동은 환자가 온라인 커뮤니티 회원들로부터 지각한 사회적 지지를 설명하는 유의미한 예측변인이었으며, 환자가 지각한 사회적 지지는 환자의 임파워먼트 인식에 긍정적인 영향을 미치는 유의미한 예측변인이었다. 또한, 환자의 임파워먼트 인식은 환자의 의사-환자 커뮤니케이션 의도에 긍정적인 영향을 미치는 유의미한 예측변인이었다. 지각된 사회적 지지와 임파워먼트 인식의 관계를 위계적 다중 회귀분석을 통해 추가적으로 분석한 결과, 세가지 유형의 사회적 지지 모두 환자의 임파워먼트 인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서는 정보적 지지가 환자의 임파워먼트 인식에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 그 다음으로는 자존감 지지, 정서적 지지의 순으로 나타났다. 통제변인인 인구통계적 특성 중에서는 결혼여부가 의사-환자 커뮤니케이션 의도에 미치는 영향력이 비교적 크게 나타났으며, 질병 상태 중에서는 유병기간이 사회적 지지에 부(-)적 영향을 미쳐, 최근에 당뇨에 걸린 환자일수록 온라인 커뮤니티를 통해 높은 사회적 지지를 받는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 다음과 같은 함의를 갖는다. 첫째, 점점 많은 연구들이 환자들의 인터넷 활동이 의사-환자 관계에서 환자의 임파워먼트에 어떠한 변화를 가져올 지 주목하고 있는 시점에서, 본 연구는 의사-환자 관계의 선행요인으로서 환자의 온라인 커뮤니티 활동이 미치는 영향력과 그 메커니즘을 탐색하였다는 점에서 그 의미가 크다. 기존 연구들은 대부분 임파워먼트가 의사에 의해 환자에게 부여되는 것으로 간주하고 있었지만 본 연구는 임파워먼트가 환자들이 자발적으로 온라인 커뮤니티를 방문하여 사회적 지지를 교환하는 과정에서도 발생할 수 있다는 점을 발견하였다. 이는 임파워먼트를 의사-환자 커뮤니케이션의 선행변인으로 조명함으로써, 두 변인간의 관계를 다른 각도에서 접근하였다는 점에서 이론적 함의를 갖는다. 둘째, 인류의 수명 연장과 의학기술의 발전으로 인해 점차 치열해지는 의료 조직들의 경쟁은 의료서비스의 소비자이자 주요 공중인 환자들과의 긍정적인 관계 유지 및 발전의 중요성을 부각시키고 있다. 그러나 기존 연구들은 주로 환자들의 만족도나 순응을 증가시키기 위한 조직의 역할에 초점을 맞추어 온 반면, 과거와 달라진 환자의 역할이나 태도에 초점을 맞춘 연구는 거의 이루어지지 않았다. 따라서 본 연구는 인터넷의 등장과 함께 달라진 환자의 태도 및 행동에 초점을 둔 연구라는 점에서 의료서비스의 소비자로서 또한 의료 조직들의 공중으로서 환자들을 이해하고 이들과 상호호혜적인 관계를 구축하기 위한 전략을 수립하는 데에 실무적 함의를 제공할 수 있을 것이다.; With the increased competition in healthcare industries and the aging of population, a patient-centered approach has been replaced the prevalence of compliance-oriented approach to improve patients’ health outcomes and doctor-patient relationships. Moreover, the Internet has promoted patients to become more empowered not only by providing patients with more health information but also by allowing them to develop online communities through which they can exchange various kinds of computer-mediated social supports. The concept of patient empowerment has received increased research attention to explain the process through which patients feel more in control of their health and participate more in doctor-patient communication for collaborative decision-making. However, the relationships among computer-mediated social support, patient empowerment, and doctor-patient communication have never been examined. The present study aims to explore the effect of patients’ use of online communities on doctor-patient communication. More specifically, this study examined the influence of online community activity on doctor-patient communication by revealing the mediating roles of social support and patient empowerment in the relationship between them. A recursive structural equation model hypothesizing the causal relationship among patients’ online community activities, perceived social support, a sense of empowerment, and doctor-patient communication are tested within the context of Korean diabetes patients. Socio-demographic variables and disease-related variables are controlled to properly assess the proposed model. The results from the Internet survey of 464 respondents are as follows. Regarding Hypothesis 1 which predicted the relationship between patients’ online community activity and perceived social support, a path from online community activity to perceived social support was turned out to be statistically significant. The more patients participated in online communities, the greater they showed perceived social supports from online community members. Hypothesis 2 speculated the relationship between perceived social support and a sense of empowerment. In result, a causal path from perceived social support to a sense of empowerment approached statistical significance indicating that patients who perceived greater social support from online community members developed a strong sense of empowerment. Finally, Hypothesis 3 which predicted the relations between patients’ sense of empowerment and their behavioral intention to participate in doctor-patient communication was also supported. Patients who felt more empowered had a strong intention to actively participate in doctor-patient communication. The findings from the present study will not only contribute to the theoretical accumulation of the study on computer-mediated social support and patient empowerment by revealing patient-related antecedents of doctor-patient communication but also provide practical information for healthcare practitioners to understand empowered patients so that they can better respond and build mutually beneficial relationships with them.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146307http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409989
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