193 0

기술역량, 국제마케팅역량이 해외시장 진입시기와 직접수출 미치는 영향에 관한 연구

Title
기술역량, 국제마케팅역량이 해외시장 진입시기와 직접수출 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
(An) Empirical study on the influence of technology competence and international marketing competence on foreign market entry timing and direct export
Author
박지호
Alternative Author(s)
Park, Ji Ho
Advisor(s)
이웅희
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 벤처기업의 기술역량과 국제마케팅역량 선행요인들이 해외시장 진입시기와 직접수출에 미치는 영향에 관한 연구모형을 제시하고, 국내 벤처기업을 대상으로 이에 대한 영향요인을 실증 분석하였다. 기존의 해외시장 진입시기 및 진입형태에 관한 선행연구를 토대로 기술역량, 국제마케팅역량을 선행변수로 설정하고, 이러한 요인이 국내 벤처기업들의 해외시장 진입시기 및 진입형태에 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하였다. 또한 기존 선행연구를 통하여 기술역량과 국제마케팅역량의 영향요인으로 지적재산권, 기술경쟁력, R&D비용과 고객지향성, 마케팅부서능력, 국제브랜드인지도, 마케팅교육, 마케팅비용 등의 기업 내부요인에 대한 가설을 설정하였다. 특히, 해외시장 진입형태 중 FDI, 계약에 의한 해외시장진입 보다는 국내 벤처기업의 가장 많은 해외진입 형태인 수출에 초점을 맞추어 직·간접 수출로 구분하여 직접수출에 초점을 맞추었다. 기술역량은 ‘기존 기술의 효과적인 활용 및 개발·관리하는 기업의 내부역량‘으로 정의하였고, 국제마케팅역량은 ‘해외목표시장에 대한 지식, 고객에 대한 접근, 경쟁자에 대한 정보 등 제품 개발과정에서 필요한 지식과 정보를 파악하고, 판매 및 유통을 원활히 할 수 있는 역량’으로 정의하였다. 국내 76개의 벤처기업을 대상으로 다중회귀분석 한 결과, 벤처기업의 직접수출에 가장 큰 영향을 주는 요인으로는 기술경쟁력과 지적재산권, 국제마케팅부서능력 등으로 나타났다. 또한 기술경쟁력과 해외브랜드인지도는 해외시장 진입시기를 앞당기는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과가 주는 시사점은 첫째, 이론적 관점에서 기존연구에서 미흡한 기술역량 선행요인과 해외시장 진입시기와 직접수출의 관계를 분석하였다는 점이다. 둘째, 경영·실무적 관점에서 해외시장에 진입하려는 국내 벤처기업에게 지적재산권과 기술경쟁력 그리고 국제마케팅부서능력이 주요 요인임을 증명하였다. 셋째, 정책적 측면에서, 국내 벤처기업들의 지식·혁신 주도형 강소기업으로서의 전환을 위해서는 성장 동력의 확보 및 혁신역량 개발·강화를 통한 글로벌 역량이 필요하다. 본 연구의 미래 기술 트렌드의 산업화(기술역량)와 서비스 산업의 경쟁력 제고(국제마케팅역량)의 선행요인으로 국내 수출 벤처기업 지원정책 반영 시 추진을 기술경쟁력과 마케팅부서능력, 해외브랜드인지도 등에 대한 관심 및 지원을 위한 체제 구축이 필요하다 하겠다.; This study was aimed to explain the model how venture companies’ technological and international marketing competence are influencing the direct export and timing to penetrate international markets. It also examined influencing factors on domestic venture companies. Based on proceeding researches that examined the timing and method for international market penetration, this study assumed technological and international marketing competence would play a role as proceeding factors and hypothesized that these factors would influence the timing and method for international market penetration. Also, based on proceeding studies, following are hypothesized to influence technology and international marketing competence; copyright, technology competitiveness, R&D budget, consumer-oriented, capacity of marketing division, international brand awareness, marketing education & budget. Especially, this study focused on export, rather than FDI because export is main method for venture companies to penetrate international markets. This study divided export into two categories, direct & indirect. Technological competence was defined as ‘effective use of current technology and internal capability of development and management’ and international marketing competence was defined as capability for sales, placement, & collection of necessary information. With 76 main domestic venture companies, this study conducted multi-regression analysis and it showed that technology competitiveness, copyright and capacity of marketing division are main factors for venture companies’ direct export. Also, technology competitiveness and international brand awareness can help to pull forward the timing to penetrate international markets. The current research has several implications. First, from theoretical point, it analyzed the relationship among proceeding factors for technology competence, timing of overseas market penetration and direct export. Second, from managing-practical point, it is found that copyright, technological competitiveness and capability of international marketing division are main factors for venture companies which are trying to penetrate international markets. Thirdly, from policy point, it is necessary for venture companies to have power to grow and to develop and strengthen innovation, which will lead them to small but successful companies. This study concluded that governmental support & system are proceeding factors for industrialization of technology trend(technological competence) & increased competitiveness of service industry (capability of international marketing) Therefore, government should support and build system to ensure technology competitiveness, capability of marketing division and international brand awareness.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146275http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409684
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE