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골프장 운영의 선진화 방안에 관한 연구

Title
골프장 운영의 선진화 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on Improvement of the Golf Course Operation
Author
정성진
Alternative Author(s)
Jeong, Sung Jin
Advisor(s)
조성민
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
지구상의 골프는 1400년경 스코틀랜드 양치기들의 공놀이로부터 시작되어 600년의 역사를 시작으로 전 세계 골프장수는 2004년 기준으로 3만 1,857개, 골프인구는 5,800만 명으로 남녀노소 구별 없이 즐기는 매우 중요한 스포츠 종목 중에 하나이다. 우리나라에서도 1921년에 효창원 코스를 처음 건설한 이후 87년의 세월이 지나고 많은 변화와 우여곡절을 겪으면서 오늘에 이른 것이다. 6.25사변이후 경제재건에 힘쓰던 시기에는 사치와 오락으로 인식되는 유희물로 극소수 부유층의 전유물이었으며, 정부의 정책 역시 억제정책에 따라 골프장의 건설마저 특혜성이 인정되고 선거공약에 의하여 군자리 골프장이 어린이 대공원으로 바뀌는 취급을 받기도 하면서 1980년까지 극히 제한적인 코스건설로 23개의 시설이 운영될 수밖에 없었다. 군사정부의 시작으로 일본 관광객 등 골프관광객이 몰려오면서 외화획득 수단으로 인정되어 골퍼의 증가와 함께 골프장 건설의 요구가 비등해 졌고 정부의 특혜적 배려로 코스가 크게 증가하여 급기야 1999년 대통령선거에서 골프대중화가 선언되게 되고 지속적인 골프수요 증가 등이 맞물려 전국적인 골프장 건설붐이 빠르게 진행되어 지방 소재 골프장을 중심으로 공급과잉시대로 접어들 것이라는 전망이 나오고 있다. 골프장이 공급자 시장에서 수요자 시장으로 전환되면 골프장간 고객유치 경쟁이 치열해지면서 입장료, 이용료 인하 등이 이어질 것이고 골프장 운영업체들도 생존경쟁에 살아남기 위한 치열한 경쟁이 시작될 것이다. 공급자위주의 시장이 지속되면서 골프장 과잉공급으로 홀당 내장객수가 감소하고 이로 인한 수지가 감소하여 경영실적이 점점 악화되고 있다. 이로 인하여 수도권과 지방간의 양극화는 점점 심해지면서 골프회원권 입회금 반환시기까지 도래하여 재무구조가 취약하거나 골프장 운영의 경쟁력이 약한 골프장은 갈수록 경영의 압박을 받고 있다. 또한, 국내 골프장들은 세금부담과 인건비 상승으로 인한 운영비 증가, 골프장 운영의 전문 인력 부족으로 인한 차별성 없는 운영 방식 등으로 경영상의 문제점에 노출되어 있다. 국내 골프장들이 점점 어려워지는 경영환경속에서 경쟁력을 갖추기 위해서는 다음과 같은 골프장 운영의 선진화 방안이 필요하다는 것을 본 연구에서 제시하고자 한다. 첫째, CRM(Customer Relationship Management) 시스템을 도입한 마케팅전략이 필요하다. ① 수요자 중심의 경영방식 도입하여 직원들의 서비스 마인드 확산을 통해 맞춤식 고객응대로 지속적인 고객창출이 이루어 져야 한다. ② 기존 고객들의 DB를 바탕으로 한 서비스 체제를 구축하여 기존 고객들에 의한 신규 고객이 창출되어야 한다. ③ 골프장간 연계서비스를 통하여 고객이 다양한 골프장에서 골프를 즐길 수 있도록 선택의 폭을 확대해 주어야 한다. 일본의 경우 일본 내 골프장을 하나의 그룹으로 묶어 한곳의 회원권을 구입하면 그룹 내 골프장을 똑같은 조건으로 이용할 수 있는 혜택을 부여하고 있다. 국내의 경우는 비싼 골프장을 여러 개 소유하기는 현실적으로 불가능하기 때문에 골프장간 연계 서비스로 경쟁력을 갖추어야 한다는 것이다. 그렇게 함으로써 다양한 고객의 DB를 공유할 수 있어 내장객을 증대 시킬 수 있을 것이다. 둘째, 환경 친화적인 골프장 운영이다. 사회복지와 생활수준이 향상되고 소비자가 중심이 되는 시장이 다가옴에 따라 사회와 보건 위생적 기준에서 보다 안전하고 생태계나 환경의 보호에 도움이 되는 상품에 대한 중요성을 인식하는 소비자들이 급격하게 증가하고 있어 환경 친화적인 골프장 운영이 경쟁력이 되는 시대가 도래 하였다. ① 방제체제의 선진화 방안이다. 농약 및 비료사용의 친환경화를 위해 품목의 선택, 적정 사용량 준수, 살포방식의 기계화 등 유출수 감소를 위한 방법을 이행할 수 있도록 지도감독과 환경우수업체에 대해서는 인센티브제도를 도입해야 하며, 생물농약의 사용을 확대할 수 있도록 해외의 사례들처럼 생물농약의 효능을 높이는 연구개발에 더욱 투자를 아끼지 않아야 한다. ② 골프장 환경은 제도적으로 규제와 감독을 강화 할 뿐 아니라 친환경 골프장 운영에 앞장선 기업들의 시상을 통해서 세금감면 등 획기적인 우대조치를 취해야 한다. ③ 골프장에서 환경 친화적인 고객만족을 창출하고 관리할 수 있는 사전지식과 정보제공이 가능할 수 있는 직무교육을 실무적으로 실시하여 환경 친화적인 마케팅전략을 수립해야 한다. 셋째, 골프관련 법제도의 선진화다. 차별화된 골프 관련 세금을 합리적으로 조정해야 한다. 우선 회원제 골프장의 입장료에 부과되는 특소세·체육진흥기금 등을 폐지해야한다. 또한 골프장 확대에 따른 골프장 업계의 경영난을 완화시키기 위해서는 회원제 골프장에 대한 중과세율을 인하하여야 한다. 이렇게 해야만 골퍼들의 경제적 부담이 줄어 골프의 대중화가 촉진될 수 있고, 골프장 운영업체들도 경영난이 완화되면서 연쇄도산을 방지할 수 있다. 또한 현재 편법적으로 운영되고 있는 대중제 골프장에 대한 제도적 정비를 통하여 그 동안 편법운영에 대한 세금 환수와 본연의 대중제 골프장 취지에 부합하여 운영되도록 정부는 계도와 감시를 철저히 해야 할 것이다. 마지막으로 회원권 거래의 투명화와 가격 안정, 거래의 안정성을 확보하기 위해 공공의 성격을 지닌 거래소 설립이나 자금의 에스크로(Escrow)계정 관리 시스템을 도입하여 회원권 거래시장의 활성화와 선진화를 이루어야 할 것이다.; The origin of golf traces back to shepherds' ball play in Scotland around 1400, some 6 hundred years ago. As of 2004, the number of the golf courses throughout the world amounted to 31,857, while the population of golfers increased to 58 million people. Thus, golf has become one of the very important sports enjoyed by people regardless of gender or age. 87 years have passed since Hyochangwon golf course was built in Korea in 1921, and since then, our golf sports have developed through various twists and turns. During the period after the Korean War when priority was put on economic reconstruction, golf was conceived as luxury and amusement, being played by a small group of rich class. The government also restricted golf, and therefore, even construction of a golf course was perceived as a privilege. As a result of the election campaign promises, Gunja-ri golf course was reclaimed into Children's Park. Hence, until 1980, construction of golf courses could not but be strictly controlled; in 1980, only 23 golf courses were being operated in Korea. As the military government was inaugurated, many Japanese tourists including golfers began to rush to Korea, and thus, golf would be recognized as means of earning foreign exchanges. Consequently, the number of golfers would increase with exploding demands for new golf courses, and therefore, the government would give a special consideration to construction of more golf courses only to increase them much. In the end in 1999, Presidential candidates declared golf as popular sports amid increasing demands for golf courses. Hence, golf courses would be built throughout the nation so much that it is even feared that golf courses will be oversupplied, especially in local areas. If the golf market should change from supplier's market to buyers' one, golf courses would compete more fiercely to attract more golfers, which would result in lower admission fee and charge, and then, golf course operators would face a more fierce competition to survive in the market. Nevertheless, as supplier's market remains unchanged with oversupply of golf courses, the number of golfers per hole decreases to reduce the revenues and worsen the performance of management more and more. As a result, the gap between capital and local areas widens further, and even some golf courses refund the membership fees to their members. Thus, many of our domestic golf courses see their financial structure being weakened, and the less competitive golf courses suffer from ever-worsening financial difficulties. Nevertheless, our domestic golf courses are exposed to various managerial problems due to heavy tax burden, rising labor and operation cost, indifferential management because of lack of professional managers, etc. In order to help our domestic golf courses sharpen their competitive edges in the ever-worsening managerial environment, this study suggests the following measures to improve operation of the golf courses; First, our golf courses need to stage a new marketing strategy by introducing the CRM (Customer Relationship Management) system. In this vein, ① they must adopt a customer-centered management approach to enhance their employees' service mind and thereby, create new customers with a customized customer service. ② They also need to construct a service system based on DB about customers and thereby, encourage them to come with new customers. ③ They should help their customers to enjoy golf in diverse golf courses through inter-course linkage service. In case of Japan, the golf courses are linked into a group, and therefore, if a golfer should purchase a membership from a golf course, he or she is allowed to use any of the course within the group. In Korea, however, the golf courses need to be linked with each other in terms of services only, because a golf course operator cannot afford to own many courses. Then, the golf courses could share the DB about diverse customers only to attract more golfers. Second, the golf courses need to be operated in an environmental-friendly way. As the social welfare and living standard improve and as the markets become more and more consumer-centered, increasing number of consumers recognize that commodities should be safer in view of social and hygienic standards and conducive to the ecosystem and environment. Hence, the key to a successful operation of golf course would be environmental-friendly operation of golf course. In this context, ① our golf courses need to enhance their insecticidal system. To this end, the government is obliged to develop environmental-friendly insecticides and fertilizers to encourage the golf course operators to select proper ones, use them in appropriate quantities and mechanize their spraying work to reduce discharge of the contaminated water. For this purpose, the government should provide some incentives to those golf courses following the government instructions, while strengthening the guidance to that effect. In addition, the government should not spare further investment in R&D projects designed to improve the efficacy of biological insecticides to increase their uses as in advanced nations. ② It is required of the government to more strictly control and supervise the golf course environment and give drastic incentives including tax cut to those golf courses who lead the environmental-friendly operation of golf courses. ③ The golf course operators are requested to enhance customers' satisfaction with the environmental-friendly golf courses, while educating and training their employees on information and customer services and designing an environmental-friendly marketing strategy. Third, the law system related to golf should be reformed. Especially, the differentiated golf-related taxes should be readjusted reasonably. First of all, special tax, sports promotion fund charge, etc., levied on members for the admission fees should be abolished. In addition, the heavy tax rate for the membership golf courses should be lowered to help the golf courses to solve their managerial problems. Then, golfers would be relived of their financial burden, and thus, golf sports would be more popular, while golf course operators would be relieved of their financial difficulties leading to a chain of bankruptcies. Furthermore, it is necessary to overhaul the so-called popular golf courses being operated irregularly and thereby, recollect the taxes from them, while strictly guiding and supervising them to meet the conditions for the popular golf courses. Lastly, in order to make the memberships transparent and ensure their stable prices and transactions, it is deemed necessary to establish a membership exchange house of a public nature or introduce an Escrow account management system and thereby, activate and improve transactions of the golf course memberships.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146185http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409628
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GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
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