666 0

고객 참여 유도를 위한 효율적인 콘텐츠 적용 방안에 관한 연구

Title
고객 참여 유도를 위한 효율적인 콘텐츠 적용 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Effective Application Device for Contents to Lead the Customers Participation : Focusing on carbonated drinks Site
Author
윤지영
Alternative Author(s)
Yun, Ji-young
Advisor(s)
김성훈
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
웹 사이트는 브랜드의 마케팅 전략중의 하나로 제품을 홍보하고 기업 이미지를 높이는데 있어 그 중요성은 더욱 커지고 있으며, 많은 기업들은 고객의 참여를 유도하기 위하여 힘을 기울이고 있다. 하지만 탄산음료 사이트는 음료의 저 관여 제품이라는 특징 때문에 다른 제품에 비해 고객의 관심도가 낮으며, 음료가 갖는 제품 특유의 특성은 제품을 홍보하고 다양한 콘텐츠를 만들어 서비스하기 위한 조건으로 다른 타 제품군에 비해 상당히 열악한 조건을 가지고 있기 때문에 고객의 참여와 흥미를 유발할 수 있는 콘텐츠의 개발과 그에 따른 적절한 적용은 음료 사이트에 있어서 매우 중요하며, 인터넷상의 웹 사이트를 이용한 활발한 웹 마케팅 전략은 고객을 참여시키고 확보 하기위한 중요한 매개체로써 계속적인 콘텐츠의 개발과 차별화를 통해 고객의 참여를 유도하고 브랜드 이미지에 대한 고객의 충성도를 높여 나가야 할 것이다. 이에 본 논문은 현재 탄산음료 사이트에 적용 되어 있는 콘텐츠의 유형분석과 콘텐츠의 활용 방안의 분석을 통해 각각의 특징과 콘텐츠의 적용이 얼마나 다양하고 효율적으로 적용 되었는지 알아보았다. 또한 사용 성 평가를 통하여 고객의 만족도와 선호도를 분석하여, 탄산음료 브랜드 사이트의 콘텐츠 적용에 있어서 어떠한 방식이 가장 적절한지, 또는 부적절한지 알아보고, 소비자가 어떤 콘텐츠를 선호하고 어떤 콘텐츠를 필요로 하는지 등에 대하여 평가 지표로 삼아 앞으로 고객에게 외면 받지 않고 계속적인 관계 형성과 참여유도를 위해서는 어떻게 나아가야 할 것인지의 효율적인 콘텐츠 적용 방안을 제시하고자 하였다. 고객은 탄산음료의 웹사이트를 경험함으로써 그 체험은 종합적으로 브랜드이미지에 대한 긍정적이거나 부정적인 이미지를 나타낼 수 있으며 소비자의 브랜드 충성도에까지 영향을 미칠 수 있다. 따라서 쌍-방향적인 콘텐츠의 활용으로 고객의 참여를 유도하고, 고객과의 계속적인 관계 지향을 위해 노력하여야 한다. 이를 위해서 고객의 니즈를 잘 파악하고 그에 맞는 콘텐츠 개발과 효율적인 콘텐츠 적용을 통해 지속적인 고객의 관심과 참여를 이끌어 내야하며, 장기적인 안목을 가지고 고객에게 다가가야 할 것이다.; Web site is one of the marketing strategies for the brand and its importance in improving the corporate image is getting larger. Many corporations are making every effort to stimulate the customers' participations. However, because beverages are the low-involvement products, the customers are less interested in the web site of the carbonated drinks compared with other products. The beverages has inferior conditions compared to other product range, so it is important to develop and apply various contents to stimulate the participation and interests of the customers. Active web marketing strategies using the web site on the internet is an important medium for stimulating and securing the participation of the customer. With continuous development and differentiation of the contents, the corporations have to incite the costumers' participation and improve the customer loyalty for the brand image. Thus in this thesis, we have inquired how each feature and application of contents are applied in diverse and effective way by analyzing the types and application methods of the contents applied in the current carbonated web sites. Also, through the evaluation on the usability, we have analyzed the satisfaction and preference of the customers to find out what is the most appropriate and inappropriate method when applying contents in the web site of the carbonated drinks. By considering what kind of contents the customers need or prefer and by setting these as a evaluation index, we intend to suggest the effective application method of the contents to stimulate the customer participation while forming continuous relationship without being neglected by the customers. When experiencing the web site of the carbonated drinks, customers can have positive or negative images of the brand and it can even affect the brand loyalty of the customers. Therefore, efforts should be made to incite the customer participation and to aim at the continuous relationship with the customers by utilizing the two-way contents. In order to do so, they need to understand the needs of the customers. The continuous interest and the participation of the customers can be stimulated by developing and applying efficient contents and they should make an approach to the customers with a long term insight.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146121http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409608
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF DESIGN[E](디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE