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공공기관 정보시스템 성과평가에 관한 연구

Title
공공기관 정보시스템 성과평가에 관한 연구
Other Titles
A Study on Evaluaton of Government Agency Information System : In Case of Korea's Agriculture Integrated Information Excellent System
Author
나동현
Alternative Author(s)
Na, Dong Hyun
Advisor(s)
박광호
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
정보화는 사회전반의 효율성 제고와 국가경쟁력 강화를 위한 핵심 전략수단으로 부상하고 있으며 우리나라도 범국가적으로 정보화 추진 노력을 가속화하고 있다. 근래에 들어서는 공공기관의 업무처리에 있어서도 인사·재정·행정·교육 등 국가 핵심업무의 정보화 기반을 구축하는 한편, 유관기관과의 적극적인 정보연계 등을 통하여 보다 고도화된 모델로 변화하고 있다. 그러나, 이러한 추세에도 불구하고 정보시스템의 성과와 이에 영향을 미치는 요인에 관한 연구는 일반 기업을 대상으로 한 연구가 주류를 이루고 있으며, 공공기관 정보시스템을 대상으로 진행한 실증적 연구는 부족한 실정이다. 본 논문에서는 정보시스템 성과평가와 관한 연구에서 점차 그 비중이 증가하고 있는 공공기관의 업무관리시스템과 관련하여 해당 시스템의 특성을 반영한 평가모델을 제시하고 해당 모델의 응용가능성을 실증연구를 통해서 확인하고자 한다. 또한 정보시스템의 어떠한 품질요인이 사용자의 만족에 궁극적인 영향을 미치는지를 파악하여 해당 시스템의 품질을 제고하기 위한 방향을 제시하고자 한다. 이를 바탕으로 향후 지속적인 성과평가와 함께 계획 및 목표 수립 ⇒ 실행 ⇒ 성과평가 ⇒ 개선사항 도출로 이어지는 환류체계의 토대를 구축하는 것에 활용될 예정이다.; Information has become more and more the core strategic tool which enhances the efficiency of society and the competitiveness of each country. Korea has also accelerated the nation-wide informatization. Recently Korea has built the infrastructures of information in such public areas of human resources management, financial affairs, administration and education. And these infrastructures have evolved into more upgraded models by linking systems and sharing information among government agency. Most researches about the result of using information systems and factors which affect the outcome have focused mainly on the field of private enterprises. Therefore researches about the result of using information in government agency lag far behind. This paper suggests evaluation models which are reflected by the peculiar characteristic of each government agency information system, and tries to verify the possibility of application of each model by conducting empirical study. And this paper also suggests how to improve the quality of each information system by grasping quality factors affecting the user's satisfaction. Hopefully this paper will be also utilized to build the foundation of feedback system which ties the whole stages of Plan ⇒ Do ⇒ Check ⇒ Act (PDCA cycle) together.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145832http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410875
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