214 0

인천지역 일부 중학생의 가공식품 섭취 실태와 식품첨가물에 대한 인식과 지식에 영향을 미치는 요인 연구

Title
인천지역 일부 중학생의 가공식품 섭취 실태와 식품첨가물에 대한 인식과 지식에 영향을 미치는 요인 연구
Other Titles
A Study on State of Processed Food Intakes And the Factors Affecting to the Recognition and Knowledge of Food Additives of Middle School Students in Incheon
Author
양윤희
Alternative Author(s)
Yang, yun-hee
Advisor(s)
엄애선
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 인천 지역의 중학생을 대상으로 가공식품의 이용실태와 구매 행동을 알아보고, 가공식품 속에 들어있는 식품첨가물에 대한 인식과 지식 정도를 파악하며, 가공식품의 또 개인적 변인에 따른 식품첨가물에 대한 인식과 지식, 구매 행동 차이를 조사하여 중학생들의 식품첨가물에 대한 영양교육의 필요성을 인지하고 그 교육의 기초 자료를 제공함을 목적으로 하고자 수행되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해서는 SPSS/WIN 12.0 프로그램을 이용하였으며, 빈도분석, x²-test, t-test, ANOVA, 상관분석 등을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 식품첨가물 관련 가공식품의 품목별 이용횟수는 과자류, 음료류, 아이스크림 제품류, 유가공품, 식육제품, 면류, 도시락류, 어육제품, 빵과 케익류 순으로 나타났다. 가공식품을 구매하는 장소는 슈퍼마켓이 가장 많았으며, 가공식품을 구입하는 이유에 대해서 간편하게 먹을 수 있어서로 나타났다. 가공식품 구입시 식품첨가물을 적게 든 것을 구입하려는 노력을 하는지 잘 모르겠다의 비율이 31.2%로 가장 높았으며, 식품표시를 확인하지 않는 이유로는 표시에 관심이 없어서가 55.7%로 가장 높게 나타났다. 가공식품 구입시 식품첨가물이 든 것을 구입하기 위해서 노력하지 않거나, 거의 노력하지 않는 편이다가 50%이상으로 나타났다. 가공식품을 살 때 고려하는 사항으로는 맛, 가격, 제조일자의 순으로 나타났다. 2. 성별에 따라 유의적인 차이를 보인 항목은 식품첨가물은 위험과 이점을 동시에 가진다(P<.01)와, 식품첨가물의 사용기준에 대해서 알고 싶다와 식품첨가물에 대해 알아야 할 필요성이다 (P<.05),유통기한이 긴 식품은 식품첨가물이 더 들어갔을 것이다(P<.01)였다. 뒤의 세가지 항목 모두 다 여학생이 남학생보다 인식도가 높았다. 학년별 차이는 식품첨가물은 소비자를 위해 사용되고 있다(P<.01)와 가공식품의 원료 및 식품첨가물 표시를 신뢰한다의 항목이 유의적인 차이를 보였다(P<.05). 어머니의 직장여부에 따라서는 조금 비싸더라도 식품첨가물이 없는 식품을 먹으려고 한다에서 유의적인 차이를 보였다(P<.05). 용돈에 따라 식품첨가물에 대해 알아야 할 필요성이 있다에서 유의적 인 차이를 보였다(P<.01). 어머니의 학력에 따라서는 조금 비싸더라도 식품첨가물이 없는 식품을 먹으려 한다는 항목에서 어머니의 학력이 고졸 이하(19.6%)일 때보다 전문대졸 이상(31.2%)에서 더 많았다(P<.05). 3. 관련 변인에 따른 식품첨가물에 관한 지식 점수의 평균차이는 1학년이4.44±1.44점, 2학년이 4.44±1.74점, 3학년이 4.86±1.57점으로 학년별 변인에서만 유의적인 차이를 보였다(p<.05). 4. 식품첨가물에 대한 지식이나 정보를 얻는 경로로는 대체로 대중매체(65.7%), 인터넷 홈페이지(21.2%), 부모님(18.5%) 등을 통해 습득하고 있었다. 5. 정규 수업시간에 식품첨가물에 대한 교육을 받은 경험에 따른 인식 점수는 교육경험이 있었을 때 점수가 높았지만 유의적인 차이는 보이지 않았고, 지식점수가 높은 군일수록 식품첨가물의 교육의 필요성을 인지하고 있었다. 이상의 연구 결과를 살펴볼 때, 식품첨가물에 대한 정확한 정보와 지식을 전달해줄 수 있는 정규 수업시간의 교육과정이 제공되어, 올바른 인식으로 학생들의 식생활 생활에 도움이 되고, 언론이나 주변 사람들을 통해 습득하는 무수히 많은 정보 중 올바른 사실들을 식별할 수 있도록 할 수 있도록 하여야 할 것으로 보인다.; The purpose of this study is to provide fundamental data for instruction instructions for food additives of middle school students by researching their knowledge, recognition and purchase behavior of processed foods containing food additives. The data were gathered by questionaries from 440 students attending in the 3 randomly selected middle schools around Incheon Province. The valid 420 out 440 questionaries were analysed by SPSS/WIN 12.0. The frequency, percentage, average, standard deviation, cross tabulation analysis, T-test, and ANOVA were presented. The results of this study are summarized as follows. 1. It was found that additives-containing processed food item consumed most frequently was confectioneries followed by beverages, ice cream products, dairy products, meat products, noodles, lunch boxes, fish products, and bread and cake. The largest proportion of respondents purchased processed food at supermarkets and the most frequently cited reason for purchasing processed food was that processed food was easy and convenient to cook. When asked whether or not they made any efforts to select processed food containing less additives, 31.2% of respondents said “I don’t know.” With regard to the reason for why they did not check food labels, the highest proportion of respondents (55.7%) answered “because I do not have any interest.” More than 50% of respondents said they made little or no effort to select food with no additives when purchasing processed food. What respondents considered most, when purchasing processed food, was taste followed by price and date of manufacture. 2. The items that displayed significant difference according to gender were as follows: food additives have both dangers and benefits (P<.01); want to know the criteria for the use of food additives and the necessity to be knowledgeable of food additives (P<.05), and food with late sell by date probably contains more food additives (P<.01). The items that displayed significant difference according to grade were: food additives are being used for consumers (P<.01), and have trust in the ingredients of processed food and food labels on additives (P<.05). Besides, respondents displayed significant difference according to pocket money in the item ‘there is a need to be knowledgeable of food additives.’(P<.01). Respondents also showed significant difference in the item ‘in spite of their high prices, purchase food products with no additives for children’ according to whether the mother had a job or not (P<.05). With regard to the mother’s education level, mothers who completed college or higher (31.2%) responded positively to the item ‘in spite of their high prices, purchase food products with no additives for children’ than mothers who completed high school course or less (19.6%) (P<.05). 3. With regard to difference in the average score of knowledge of food additives according to related variables, respondents displayed significant difference only in the variable, grade, with first year students gaining 4.44±1.44 point, second year students 4.44±1.74 point and third year students 4.86 point (p<.05). 4. As for channels to acquire knowledge or information about food additives, respondents generally acquired such information through mass media (65.7%), Internet websites (21.2%) and their parents (18.5%). 5. As for respondents’ knowledge and perception scores according to whether or not they had received education on food additives in regular class, those who had received the education gained higher scores than those who had not, but the difference was not significant. As the group received higher knowledge score, it had more perception of the necessity of education on food additives. In conclusion, students should be provided with regular class that delivers accurate information and knowledge on food additives, helping them with their dietary lives through the appropriate perception of food additives, and leading them to select correct information among enormous information acquired from the media and people nearby.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145825http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411479
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE