290 0

초등학생의 손씻기와 잇솔질의 지식, 태도, 실천

Title
초등학생의 손씻기와 잇솔질의 지식, 태도, 실천
Other Titles
The Knowledge, Attitude and Practice of Handwashing and Toothbrushing in Elementary School Students
Author
정진경
Alternative Author(s)
Jung, Jin-Kyoung
Advisor(s)
정문희
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
초등학교에서의 시기는 일상생활에서의 건강습관이 고착되기 이전에 올바른 개인위생습관을 익히고 실천할 수 있는 시기로써, 이 시기의 체계적인 보건교육은 학생 개인과 가정, 지역사회의 건강관리를 돕고, 국가 의료비를 감소시킬 수 있다. 이에 본 연구의 목적은 초등학생의 손씻기와 잇솔질에 관한 지식, 태도, 실천 수준을 파악하여 보건교육의 기초자료를 제공하고, 학생들의 건강한 생활습관 형성에 도움을 주고자 한다. 수원 지역 초등학교 중 임의로 선정한 2개교의 3학년과 6학년 학생 전수 394명 중 결석 및 미기재 응답문항이 있는 20부를 제외한 374부를 최종분석에 사용하였다. 조사도구는 문헌(김숙진, 2003; 장윤정, 2006; 대한치과의사협회, 2008)을 참고로 연구자가 수정·개발한 자기보고형 설문지였고, SPSS WIN 12.0으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 손씻기 실태에서 손씻기 횟수는 4-7회(53.5%), 비누사용 횟수는 3회 이하(59.6%)가 가장 많았다. 손씻기 시간은 10초 이하(42.8%)와 11-20초(43.9%)가 비슷한 분포를 보였고, 손씻기 평가는 자주 안 씻는다는 응답(56.7%)이 더 많았다. 2. 잇솔질 실태에서 잇솔질 횟수는 2회 이하(49.2%), 시간은 1-3분 미만(55.1%), 회전법(67.8%)으로 잇솔질을 하는 학생들이 가장 많았다. 칫솔은 3개월 이하(58.8%)에서 교체하는 비율이 가장 높았고, 학교 점심 식사 후 잇솔질은 18.4%만 하고 있는 것으로 나타났다. 3. 손씻기 지식은 6점 만점 중 평균 5.3점으로 우수하였고, 태도는 6점 만점 중 평균 4.8점으로 손씻기 지식보다는 낮지만 우수한 편이었으며, 실천은 13점 만점 중 평균 10.2점으로 지식과 태도보다 낮으며, 보통수준이었다. 손씻기 지식은 주거형태가 아파트일 때(p<0.01), 손씻기 실천은 3학년이고(p<0.01), 종교가 있으며(p<0.05), 경제상태가 잘사는 편에서(p<0.05) 더 높았다. 교육경험에서는 교육시간이 길수록 손씻기 태도가 긍정적이었고(p<0.05), 지식과 실천은 교육경험에 따른 유의한 차이가 없었다. 4. 잇솔질 지식은 11점 만점 중 평균 9.1점으로 양호하였고, 태도는 6점 만점 중 평균 5.3점으로 우수하였으나, 실천은 5점 만점 중 평균 2.1점으로 매우 불량하였다. 잇솔질 지식은 6학년이고(p<0.001), 여학생에서(p<0.05), 종교가 있는 학생(p<0.01)이 더 양호하였다. 잇솔질 태도는 여학생에서(p<0.01), 부모의 학력이 대졸 이상인 경우(p<0.05) 더 긍정적이었다. 잇솔질 실천은 종교가 있고(p<0.05), 모의 학력이 높으며(p<0.05), 경제상태가 좋을수록(p<0.01) 더 적극적이었다. 교육경험에 따라서는 태도만이 교육횟수와 유의미한 차이가 있었다(p<0.05). 5. 손씻기 지식은 태도와 피어슨 상관계수 0.224, 실천과 피어슨 상관계수 0.153의 순상관관계가 있었고, 태도와 실천 간에 피어슨 상관계수 0.154의 순상관계수를 나타냈다. 잇솔질 지식은 태도와 피어슨 상관계수 0.466, 실천과 0.134의 순상관관계가 있었고, 태도는 실천과 피어슨 상관관계 0.143의 순상관관계를 나타냈다. 이상의 결과가 시사하는 바는 학교에서의 손씻기와 잇솔질의 실천 교육이 매우 중요하고 시급함을 의미한다. 초등학생들의 손씻기와 잇솔질의 지식과 태도 수준은 높은 편이었으나 실천은 지식과 태도에 비해 극히 상반된 행동을 나타내고 있어 학교 잇솔질 실천 강화를 위한 전략이 필요하다. 지식, 태도 및 실천은 서로 영향을 미치므로 손씻기와 잇솔질의 지식이 실천으로 이루어지기 위한 교육방법이 모색되어야 하겠고, 손씻기와 잇솔질 행위의 습관화를 위하여 지속적인 실천 중심 교육 프로그램 마련이 필요하며, 손씻기와 잇솔질에 대한 연구 또한 지속되어야 할 것이다.; Education in elementary school can correct poor personal hygiene habits before they become health habits of everyday life. Systematic health education during this period helps students, community health care, and reduces the nation’s medical expenses. The purpose of this research is to understand students’ knowledge concerning handwashing and toothbrushing and to examine their behavior in the practice of these activities in order to provide suitable health education materials and to help promote students’ healthy lifestyles. We analyzed data from 374 out of 394 self-reported questionnaires given to 3^(rd)and 6^(th)grade students from two elementary school sin Suwon by SPSS WIN12.0. There search tools used were from Sook Jin Kim 2003, Yoon Jeong Jang 2006, and Dental Association, 2008. To summarize, the results of this study are as follows: 1. With regard to washing hands, the largest percentage of students washed their hands 4~7 times (53.5%) and less than 3 times (59.6%) using soap. Time spent washing hands was less than 10 seconds (42.8%) and 11~20 seconds (43.9%), showing a similar distribution, while 56.7% of students didn't wash their hands frequently. 2. As for brushing their teeth, the largest percentage of students (49.2%) brushed their teeth twice or less. while the time spent brushing teeth was from 1~3 minutes in 55.1% of cases, and rolling method in 67.8% of cases, each of which were the highest percentages. The period of using tooth brush was less than 3 months (58.8%), only 18.4% of cases brushed their teeth after school lunch. 3. General knowledge concerning handwashing averaged 5.3 points out of 6 and attitude towards handwashing was 4.8 points out of 6, which was less than the score for knowledge and yet still decent. Practice averaged 10.2 points out of 13, a moderate score which was lower than the combined score for knowledge and attitude. Knowledge concerning handwashing was higher when students lived in an apartment (p<0.01) and practice was better among the 3^(rd)grade (p<0.01), those who have religion(p<0.05), and those from families with a stable financial situation(p<0.05). As for educational experience, the longer training time a student has, the more positive attitudes are towards washing hands(p<0.05) but there was no significant change in knowledge and practice according to educational experience. 4. General knowledge about toothbrushing was a decent 9.1 out of 11 and attitude towards toothbrushing was a very good 5.3 out of 6 but the score for practice (2.1 out of 5) was really poor. 6^(th)grade students(p<0.001), especially female students(p<0.05) and those who have a religion(p<0.01) had good knowledge about brushing teeth. Female students(p<0.01) and those who have parents with abachelor’s degree or more(p<0.05) had more positive attitudes. With regards to practice, students who have a religion(p<0.05), whose mothers have a higher education(p<0.05), and whose families have a good financial situation(p<0.01) were more active. 5. Knowledge about handwashing had a Pearson correlation coefficient of 0.224 with attitude towards washing hands, and a Pearson correlation coefficient of 0.153 with practice. Between attitude and practice there was a Pearson correlation coefficient of 0.154. Knowledge about toothbrushing had a Pearson correlation coefficient of 0.466 with attitude towards toothbrushing, and a correlation coefficient of 0.134 with practice. Attitude had a correlation coefficient of 0.143 with practice. In conclusion, results suggest that instruction in washing hands and brushing teeth is very important and urgently needed. Even though knowledge and attitudes among the elementary school students studied were at a high level, practice was very poor, making it clear that the schools need an action strategy for encouraging toothbrushing. Knowledge, attitude and behavior or practice affect each other so that an education for the proper brushing of teeth that leads to actual improvements in practice needs to be found. Moreover, in order to make washing hands and brushing teeth a life-long, daily habit, continuing education action programs need to be provided and research in handwashing and toothbrushing should be continued.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145824http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411695
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE