285 0

읽기 교수ㆍ학습을 위한 질문 전략 연구

Title
읽기 교수ㆍ학습을 위한 질문 전략 연구
Other Titles
Study of Questioning Strategies in Reading Instruction
Author
김수현
Advisor(s)
이삼형
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본고는 읽기 교수 · 학습에 있어서 질문하기의 개념과 기능을 살펴보고, 그 범주화의 방안을 모색하기 위한 것이다. 읽기 수업 활동에는 읽기라는 특수한 현상과 교수 · 학습이라는 보편적 현상이 어우러져서 나타나며, 그러므로 읽기 활동에서의 질문 역시 텍스트와 독자가 작용하는 읽기 현상과 교사와 학생이 작용하는 교수 ? 학습 현상이 함께 나타나게 된다. 그런데 지금까지의 읽기 교육에서 다루고 있는 질문하기에 대한 연구는 주로 읽기 현상을 보다 우선시하여 그를 구성하는 텍스트-독자 질문에만 초점을 맞추고 있다. 하지만 질문하기를 통한 균형 잡힌 읽기 수업을 진행하고자 한다면 읽기 현상과 더불어 교수 · 학습 현상에서의 질문하기에 대해서도 관심을 가져야 하며, 이를 고려해 교사와 학생 간의 상호작용에 큰 관심을 보였던 러시아의 심리학자 비고츠키(Vygotsky, 1978)의 이론을 토대로 ‘교수 · 학습 현상에서의 질문하기를 범주화해 보고자 하였다. 비고츠키(Vygotsky, 1978)의 이론을 배경으로 한 상보적 교수(reciprocal teaching)의 학습 단계를 적용하여 읽기 교수 · 학습에서 질문 유형을 크게 세 가지로 나누어보았다. 사회 · 문화적으로 의미 있는 공동의 과제를 제시하여 학생의 학습 동기를 유발하고, 발달의 현실적 수준을 점검하여 보충해줌으로써 학습의 본격적인 진행을 위한 토대를 마련해주는 안내적 질문, 비계설정(scaffolding)을 통해 학생의 과제 해결을 촉진하여 잠재적 발달수준이 현실화될 수 있도록 돕는 촉진적 질문, 그리고 최종적으로 읽기 활동에 대한 자기 조절(self-regulation) 능력을 갖추고 이를 내면화할 수 있는 자기조절적 질문이 그것이다. 그리고 각각의 질문 유형을 읽기 수업의 시간적 순서에 따라 적용해보면 안내적 질문은 읽기 전에 주로 활용되며, 촉진적 질문은 읽기 중에, 그리고 자기 조절적 질문은 읽기 후에 사용된다고 할 수 있다. 그러나 이러한 적용은 고정된 것이 아닌 각각의 유형별 질문에 따른 대략적이며 보편적인 특징에서 비롯된 결과일 뿐이다. 따라서 교사는 수업 진행상황에 따라 보다 섬세하고, 보다 시기적절하게 각각의 질문들을 구사할 수 있어야겠다.; The overall goal of this paper is to examine the concept and functions of questioning in reading instruction, and to investigate several types of questioning strategies. In a reading activity, both reading (specific performance) and teaching and learning (general performance) occur together. Likewise, questioning in reading activity also includes both reading performace between texts and readers and teaching and learning performance between teachers and students. Previous studies of questioning in reading education have mainly focused on reading, especially text-reader questions. For a balanced reading class through questioning, however, teaching and learning has to be focused as well. Based on the Vygotsky theory (1978), types of questioning in teaching and learning was investigated. Considered learning steps of reciprocal teaching, which is based on Vygotsky theory (1978), questioning types can be mainly categorized into three types of questions in reading instruction: guided question, facilitating question, and self-regulated question. The guided question is to motivate students by suggesting socially and culturally meaningful tasks in order to check the developmental level of learning, and thereby, to provide a base information before the main class. The facilitating question involves teacher assisting a student to accomplish a task so that his potential capacities of reading can be facilitated. The self-regulated question is to improve students' ability of self-regulation in reading performance and to internalize the ability. In terms of time sequence, the guided question is usually used before reading, the facilitating question during reading, and the self-regulated question after reading. This is just a flexible tendency resulting from the general and common characteristics of each questioning type. Therefore, teachers should be able to apply these types of questions in a more subtle and proper manner.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145758http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411492
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE