278 0

패러디를 활용한 시 창작 교수-학습 방안 연구

Title
패러디를 활용한 시 창작 교수-학습 방안 연구
Other Titles
A study on poem-creating education using parody
Author
한상규
Alternative Author(s)
Han, sang-kyu
Advisor(s)
이삼형
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
시는 압축성과 상징성으로 인해서 창의적 상상력을 학습자들에게 제공할 수 있는 적합한 장르인 것은 널리 알려진 사실이다. 이런 이유로 교육현장에서 시를 가르치고 나아가 시 창작을 교육하는 것은 현재 교육목표인 ‘창의적 인재 육성’과도 일치한다고 볼 수 있다. 이러한 시 교육의 중요성에도 불구하고 오늘날 대부분의 교육 현장에서 시 교육은 일방적인 지식 전달에 그치고 있는데, 이것은 시 교육의 구체적인 교수-학습 방법이 아직까지 턱없이 부족하기 때문이라고 할 수 있다. 본고에서는 현재 시 교육의 이러한 문제점을 인식하고 보다 구체적인 시 창작 교수 ―학습 방안을 구안하여 학습자의 창의적 능력을 신장시키고자 패러디를 활용한 시 창작을 제안하였다. 구체적인 논의의 순서는 다음과 같이 진행되었다. Ⅱ장에서는 패러디의 이론적 측면을 살펴본 후 교육적 의의와 효과를 정리하여 패러디를 활용한 시 창작의 의의에 대해 집중 고찰하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 정리한 개념들을 전제로 패러디를 활용한 시 창작의 모형을 제작하고 패러디를 활용한 시 창작의 과정을 기존 시인들의 작품의 예를 통해 알아보았다. Ⅳ장에서는 패러디를 활용한 시 창작의 모형과 과정을 실제 수업에 활용하는 방법을 생각해 보았다. 먼저, 시의 구성요소 패러디 하기를 음운구조, 형태, 중심 시어, 주제 패러디 하기로 나누어 각각의 교수-학습지도안을 마련하여 실제 수업에 적용하였다. 그 후 이를 활용해 새로운 시를 창작해 보도록 하기 위해 패러디를 활용해 시를 창작해 보는 교수-학습 방법을 마련하였다. 그동안 패러디를 활용한 시 창작 교육은 많은 연구가 있었고 그에 따른 성과도 상당 부분 있었다. 때문에 본 연구가 기존의 논의와 크게 차별되지 못한다는 시각이 존재할 수 있다. 그러나 본 연구는 기존의 연구와 다르게 패러디를 활용한 시 창작 수업의 과정을 이론 위주가 아닌 실제 수업 지도안을 작성하여 직접 학교 교육현장에 적용하도록 하였으며 나아가 단순히 패러디에만 그치는 것이 아니라 패러디를 활용하는 것이 시를 창작하는 하나의 방법이 될 수도 있음을 제시해 주려고 노력하였다. 본 연구는 그동안 많은 논의가 있었던 패러디를 활용한 시 창작 교육에 대한 논의를 색다른 시각으로 접근하여 새로운 모형과 아이디어를 제시하였으며 실제 교육현장에서 사용될 수 있는 기틀을 마련하였다. 이러한 점에서 본고는 기존의 논의와 차별성을 가지며 커다란 의의를 가진다고 할 수 있겠다.; It is truth that poetry is suitable genre can offer creative imagination to learners. For this reason, it agrees with 'creative person upbringing' that teach poem and poem creating in education. In spite of the importance of poetry education, poetry education is only concentrate on knowledge transmission. This can speak that specific teaching-studying method of poetry education is excessively lacking up to now. This research recognizes problem of present poetry education and manufacture specific poem crating methods, proposed poem creating that utilize parody to increase learner's creative ability. Order of specific discussion was proceeded as following. In chapter Ⅱ, study theory of parody and study educative meaning and effect of poem creating using parody. In chapter Ⅲ, manufactured model of poem creating using parody based on the chapter Ⅱ, and searched process of poem creating using parody through existing poets' works. In chapter Ⅳ, considered method to utilize poem creating using parody's model and progress in actual class. Meantime, the study on poem creating education using parody was lots of studies and good results. Therefore, there is possible discussion that it is not greatly differentiated study compared with existent studies. But, this research could apply in direct at school education. Also, tried to show that utilize parody can become one method of creates new poem. In this way, can say that this research has differentiation strategy and also has great meaning in education.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145744http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411763
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE