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推論에 의한 原形모델 개발에 관한 연구

Title
推論에 의한 原形모델 개발에 관한 연구
Other Titles
A study on The Original Form development by Deduction.
Author
양승연
Alternative Author(s)
Yang, Seung-Yun
Advisor(s)
박경진
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The various researches about logical methodology have been investigated with subjective and emotional progress of designer. The logical methodology can improve the reliability and the objectivity about intermediate and final result of design process phase for successful design. Especially, early stage of design process that derives and examines diverse forms accord with designer's intention is crucial. The objective and logical methodology of design selection about implementation of diverse forms is needed to implement 'The Original Form' for development of new product. The Original Form is a kind of dummy form with exception of detail elements before the reification of design. The Original Form can sustain the inter-orgainzational and inter-personal difference of design thinking as a certain category by common type. And this can be a standard for better objectivity and reliability of design selection process. In this paper, we choose the design of high speed train's nose for development of 'The Original Form'. High speed train is in the early stage of design development process and not for certain private but for the public. Also high-speed train is used for a long time, long-tern project characteristic, since it is developed. Hence, development of 'The Original Form' is important. We propose the logical and objective embodiment process of design. Also we propose selection, evaluation and compression process of design tentative plan derived form each phase. We use Morphing methodology to realize diverse forms in detail and carry out appraisement of design innovation and preference at each phase for logical and objective selection of the design. The detail explanation is as follows. At first, we investigate diverse forms of nose by morphing methodology, which is form database sampling methodology used by previous studies. We obtain 81 nose outlines via this investigation and extract 9 representative images from these 81 out lines to compress redundant data. Also we evaluate the ranking of innovation and preference from experts of design, aero-dynamic and manufacturing. From above evaluation, we get 3 proper original forms of high speed train nose and finally select 16 out lines including similar images to each representative forms. Second, we carry out the 'Thumbnail Sketch' with above extracted 16 out lines and get 32 sketch samples. We select final 25 sketch samples via exclusion of overlapped or low development capability samples by the FGI test of experts group Third. we make a Showcard to evaluate the design with 25 sketch samples. We evaluate the ranking of innovation and preference from experts group of design, aero-dynamic and manufacturing like first phase. Finally, 4 sketch samples, which is proper to high speed train nose, is extracted form the analysis of evaluation, Then these are fitted as the original form of high speed train nose. We propose the final direction and the original form of high speed train nose via above deduction.; 신제품 개발에 있어서 성공적인 디자인을 위해 디자인 프로세스 단계의 중간 결과물과 최종 결과물에 대한 객관성과 신뢰성을 높일 수 있는 논리적인 방법론에 대한 연구는 디자이너의 주관적이고, 감성적인 진행과 더불어 다각도로 진행 되어지고 있다. 특히 디자인 개발 초기단계는 디자인 의도에 부합하는 다양한 형상을 도출하고 검토하는 중요한 과정이다. 특히 신제품을 개발하기 위한 디자인 원형모델(The Original Form)이 구현되기 위해서는 다양한 형상 구현에 관한 방법과 논리적이고 객관적인 디자인 선정 방법이 필요하다. 원형모델(The Original Form)이란 디자인 구체화 단계 이전에 세부적인 요소들을 제외한 더미 형태의 형상을 말한다. 그리고 원형모델(The Original Form)은 조직과 조직, 개인과 개인간의 발생하는 디자인 사고의 차이점을 공통의 유형으로 일정한 범주를 유지시킬 수 있으며, 디자인 선정 과정의 객관성과 신뢰성을 높일 수 있는 기준이 된다. 본 연구자는 원형 모델 개발을 위하여 고속전철 전두부 디자인을 대상으로 연구를 수행하였다. 연구 대상인 고속전철은 현재 디자인 개발 초기 단계이며, 개인이 아닌 불특정 다수가 이용하는 공공의 성격을 가지고 있다. 또한 개발이 된 이후, 긴 기간동안 이용되어지는 Long-term Project의 성격을 가지고 있기 때문에 원형모델의 개발이 중요하다고 판단되었다. 또한 고속전철 전두부의 원형모델 개발을 위하여 논리적이고 객관적인 디자인 형상을 구현하는 과정과 프로세스상의 각 단계별로 도출된 디자인 시안을 선정·평가하고 압축하는 과정을 제시하였다. 세부적으로 다양한 형상을 구현하기 위해 모핑(Morphing)기법을 이용하였으며, 논리적이고 객관적인 디자인 선정을 위해 각 단계에서 디자인에 대한 혁신성과 선호도평가를 실시하였다. 이에 대한 구체적인 설명은 다음과 같다. 첫 번째, 선행연구에서 제시된 형상 데이터베이스 추출 방법인 모핑(Morphing)기법을 이용하여 전두부의 다양한 형상을 모색하였다. 이 결과 81개의 전두부 OUT LINE을 도출할 수 있었다. 또한 OUT LINE에 대한 디자인 평가에 있어서 방대한 양의 데이터를 압축하기위해 81개의 OUT LINE 중 대표 이미지를 9개를 추출하였고, 디자인 전문가와 공력 및 제작 관련 전문가 집단에게 혁신성과 선호도에 대한 순위 평가를 실시하였다. 순위평가 결과를 통해 고속전철 전두부의 원형모델로 적합하다고 여겨지는 3개의 최종 OUT LINE을 도출 할 수 있었고, 각 대표형상과 근접한 이미지를 포함하여 최종적으로 16개의 OUT LINE을 선별하였다. 두 번째, 전문가 집단의 혁신성과 선호도에 대한 평가결과 도출된 16개의 OUT LINE을 가지고 썸네일 스케치(Thumbnail Sketch)를 진행하였다. 그 결과 32개의 스케치 표본을 얻을 수 있었다. 전문가 집단을 대상으로 FGI를 실시하여 표본중 중복되거나 발전 가능성이 낮은 표본을 제외하는 과정을 거쳐 최종적으로 25개의 스케치 표본을 선별하였다. 세 번째, 디자인 평가를 위해 25개의 스케치 표본을 가지고 쇼카드(Showcard)를 제작하였다. 첫 번째 단계에서와 같이 공력전문가, 철도관계자, 디자이너 등의 전문가 집단을 대상으로 혁신성과 선호도에 대한 순위평가를 실시하였다. 평가결과에 대한 분석을 통해 최종 고속전철의 전두부 디자인에 적합한 4개의 스케치 표본을 도출하였으며, 이는 고속전철 전두부 디자인 원형모델로서 적합하다고 판단할 수 있다. 위와 같이 추론에 의한 고속전철 전두부 원형 모델이 갖는 형상의 최종적인 방향을 제시하였고, 원형모델을 제시하였다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145582http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411704
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF INDUSTRIAL DESIGN(산업디자인학과) > Theses (Master)
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