339 0

이상규 작곡『해금 독주곡 제3번 회심곡』분석

Title
이상규 작곡『해금 독주곡 제3번 회심곡』분석
Other Titles
An Analisys of 'A solo of Haegum No3. Hoisimgok' Composed by Sang Kyu Lee
Author
이은혜
Alternative Author(s)
Lee, Eun Hye
Advisor(s)
김성아
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본고는 이상규 작곡의 『해금 독주곡 제3번 회심곡』을 대상으로 악곡의 선율과 리듬을 분석하여 악곡구조를 파악하였다. 또한 원곡인 경기 잡가 회심곡 선율과 비교하여 원곡과의 상관관계를 살펴보았다. 이 곡은 속도의 변화에 따라 [A],[B],[C],[D]의 4개의 단락으로 구분되며, F 음을 중심으로 한 5음 음계이다. 악곡의 구성은 동일한 선율형태의 리듬을 변형하여 phrase의 시작, 종지선율에 반복적으로 사용하였다. 그리고 부분적으로는 원곡의 선율을 그대로 인용하지 않고, 리듬과 선율의 변화를 주고 있음을 알 수 있다. 또한 각각의 단락 내에서는 유사한 선율진행과 반복된 리듬을 사용하였다. C, F position을 사용하였으며, 음의 길이, 박자, 셈여림, 리듬의 표현, 붙임줄과 이음줄의 표현, accent의 표현, glissando와 portamento등의 표현을 위하여 활대법을 다양하게 사용하고 있다. 이러한 점으로 미루어 보아 이상규 작곡『해금 독주곡 제 3번 회심곡』은 원곡의 선율을 인용하여 작곡된 곡이다. 그러나 원곡의 선율 형태 안에서 새로운 선율이 등장하고, 박자와 tempo에 변화를 주어 원곡과는 다른 음악적 기법을 나타낸 것을 알 수 있다. 본 곡은 원곡의 느낌을 일부 살리면서도 리듬이나 선율에 따라서 변화를 주어 새로운 선율을 추구하였다.; In this paper, the researcher analyzed the melody and rhythmic pattern of『Haegeum Solo, No.3, Hoisimgok 』composed by Lee Sang-kyu in order to understand the music structure of the piece. Also, having compared its rhythmic patterns with those that of Hoesimgok, a Gyeonggi Japga , which was the original song of the above piece, the researcher examined correlations to the original song. This song is divided into four phrases; [A] [B] [C] [D] according to changes in tempo, and it is composed of pentatonic scale centering on F. As to musical structure, the composer altered the rhythm that was an identical type of rhythmic pattern, and used it in the beginning of phrase and also ending melody repeatedly. And, in part, the composer didn’t quote the melody of the original song in tack, but pursued changes in both rhythm and melody. In addition, he used similar move of melody and repeated rhythm within each phrase. C and F position were used, and, in order to express the length of sound, beat, dynamics, expression of rhythm, expressions of tie and slur, expression of accent, and expressions of glissando and portamento, etc., the composer used bowing in a diverse manner. From such point of view, 『Haegeum Solo, No. 3, Hoisimgok』 composed by Lee Sang-kyu is a piece that was written having quoted the melody of the original song. However, new melodies emerged within the range of those melodies that discovered in the original song, and, research revealed that the composer displayed new musical techniques different from the original song by bringing changes in beat and tempo. In this piece, the composer pursued new melodies by bringing changes according to either rhythm or melody, while rejuvenating the feeling of the original song.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145369http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411455
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE