249 0

기업 이러닝 콘텐츠 개발을 위한 요구분석 개선에 관한 연구

Title
기업 이러닝 콘텐츠 개발을 위한 요구분석 개선에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Improving Needs Analysis for Corporate e-Learning Contents Development
Author
서태영
Alternative Author(s)
Seo, Tae-Young
Advisor(s)
권성호
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
기업 교육에서 이러닝이 차지하는 비중이 커짐에 따라, 이러닝의 질과 효과성에 대한 관심도 높아지고 있다. 기업 이러닝의 질과 효과성을 높이기 위해서는 학습환경, 학습내용, 학습자의 특징을 철저히 분석하여 콘텐츠 개발에 반영할 수 있도록 요구분석 활동이 일어나야 한다. 기업 이러닝 콘텐츠 개발을 위한 요구분석 활동은 기업 이러닝의 진행 방향을 결정짓고, 경영층의 지원을 얻으며, 교육과정 평가에 필요한 자료를 얻을 수 있는 중요한 역할을 한다. 그러나 아직도 국내 기업 이러닝 담당자들은 요구분석에 대한 이해가 부족하여 실시하지 않는 경우가 많으며, 요구분석을 실시한다고 하더라도 기법 중심의 단편적인 적용에 그치고 있어 본래의 목적을 실현하지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 기업 이러닝 콘텐츠 개발을 위한 요구분석 활동의 문제점과 원인을 분석하고 요구분석 활동을 개선하기 위한 실천방안을 제안하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다양한 요구분석 모형의 검토를 통해 요구분석 활동의 필요요소들을 추출하였다. 추출한 요소들을 바탕으로 설문지와 질문지를 개발하여 현재 기업 이러닝 콘텐츠 개발 업무를 하고 있는 자체훈련기관의 교육담당자와 위탁훈련기관의 교수설계자, 개발사의 교수설계자들을 대상으로 설문조사와 심층면담을 실시하였다. 설문조사와 심층면담을 통해 수집된 자료를 바탕으로 요구분석 활동의 문제점과 원인을 분석하고, 요구분석 활동을 개선하기 위한 실천방안을 제안하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 요구분석 활동의 문제점은 요구분석 시 학습자의 특성이나 수준에 대한 분석이 충분히 이루어지지 않고, 충분한 대상 확보 없이 교육담당자의 경험으로 학습자 분석을 대신하거나 내용전문가들만을 대상으로 요구분석이 이루어지고 있다는 것이었다. 문제점에 대한 원인은 환경적 차원에서는 이러닝 콘텐츠를 개발하기 위한 시간의 부족과 콘텐츠 개발단가가 낮다는 것, 이러닝 담당인원이 많지 않다는 것이었고, 개인적 차원에서는 학습자에 대한 분석을 사내 내용전문가와 교육담당자가 경험에 근거해서 추측하고 있다는 것과 기존에 하던 방식이 편하기 때문에 귀찮아서 굳이 하려고 하지 않는다는 것, 교육담당자들이 학습자보다는 자신의 의도에 맞추어 개발하기를 원하는 것이었다. 원인들 중 자체훈련기관, 위탁훈련기관, 개발사에서 모두 나타난 공통적인 원인으로는 환경적 차원에서는 ‘콘텐츠를 개발하기 위한 시간이 부족하다는 것’과 개인적 차원에서는 ‘사내 내용전문가와 교육담당자의 경험에 근거해서 추측하고 있다’는 것이었다. 요구분석 활동을 개선하기 위한 실천방안은 첫째, 기업 이러닝 콘텐츠 개발 시 시간이 부족하여 학습자 분석을 실시하지 못하는 점을 개선하기 위해 교육담당자들과 교수설계자들이 쉽고 간단하게 활용할 수 있는 요구분석 프로세스를 만들어 실용적으로 사용할 수 있도록 매뉴얼과 워크시트를 함께 제공하고, 온라인 학습자 분석 프로그램을 제공한다. 요구분석 프로세스는 ‘요구분석 자원 확인 단계’와 ‘요구분석 활동 실시 단계’, ‘요구분석 결과 공유 단계’의 세 단계로 구성하여 제안하였다. 둘째, 교육담당자들과 교수설계자들이 학습자 분석을 실시하는 것에 대한 잘못된 인식을 개선하고, 요구분석 역량을 개발하고, 이러닝 콘텐츠 개발과 관련한 다양한 사례와 정보를 공유할 수 있는 정기적인 포럼을 운영한다. 포럼은 자체훈련기관과 위탁훈련기관, 개발사가 모두 참여할 수 있도록 구성하고 현업에서 활용할 수 있는 실용적인 내용으로 구성한다. 포럼의 커리큘럼은 ‘학습자 분석에 대한 잘못된 인식을 개선하기 위한 시간’ 과 ‘요구분석 역량을 개발하기 위한 시간’, ‘다양한 사례와 정보를 공유하기 위한 시간’으로 구성하여 제안하였다.; The concern with the quality and effectiveness of e-Learning has been growing as e-Learning should be given more weight in HRD. To improve the quality and effectiveness of e-Learning, learning environments, learning subjects, and learner characteristics should be completely analyzed and reflected to contents development which are important elements for needs analysis. Needs analysis for corporate e-Learning contents development plays an essential role to decide the directions of e-Learning, acquire the support of top management, and gain the material which is necessary to evaluate a course of study. However HRD professionals are still lack of the understanding needs analysis, they did not perform it commonly. Even if they perform needs analysis, it was limited on the fragmentary application, so it was not able to actualize its original goal. In this study, the problems and causes of needs analysis in corporate e-Learning contents development will be analyzed, and the action plans will be suggested to improve needs analysis. To achieve the goals of this study, I analyze the essential components out of existing needs analysis processes, and I developed questionnaires based on their essential components. The data for this study was collected from survey and in-depth interview with HRD professionals in-house training institute, instructional designers in consignment training service institute, and instructional designers in e-Learning contents development company. The results of this study were as follows: First, a problem of needs analysis was HRD professionals did not analyze the learner characteristics or levels thoroughly as well as they supposed the results of the learner analysis based on their own experience without securing enough learner subjects, or performed the learner analysis with only subject matter expert instead of learners. Second, the causes about a problem were divided into the environmental and the personal aspects. In the environmental aspects, causes such as the lack of time to develop e-Learning contents, a low cost in development of contents, and the lack of the number of persons in charge of e-Learning contents development are came out. In the personal aspects, it came out that subject matter expert and HRD professionals supposed the results of the learner analysis based on their own experience and processes, they are not willing to utilize existing needs analysis, and project managers in e-Learning company was more concerned the intentions and favors of HRD professionals than ones of learners when e-Learning contents is developed. Third, the action plans to improve needs analysis were as follows: For one thing is to provide needs analysis processes with manual, worksheet, and on-line learner analysis programs which HRD professionals and instructional designers use easily, simple and practically. Needs analysis processes is consisted of 'Phase to check sources for needs analysis', 'Phase to perform needs analysis' and 'Phase to share results from needs analysis'. For another is to change the HRD professionals' and instructional designers' wrong perceptions about performing the learner analysis, cultivate the needs analysis abilities, and run regular forum to share various cases and information which are related to e-Learning contents development. The forum will be organize to participate in-house training institutes, consignment training service institutes, and e-Learning contents development companies. It will give the practical helps them to use directly back to their field. Curriculums of the forum will be made up 'Session to improve about wrong perceptions of the learner analysis', 'Session to cultivate the needs analysis abilities', and 'Session to share various cases and information'.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145348http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410960
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE