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아리시마 다케오 문학과 기독교관의 변용에 대한 연구

Title
아리시마 다케오 문학과 기독교관의 변용에 대한 연구
Other Titles
The Acculturation of Christianity in Arishima Takeo's Novels
Author
김민아
Alternative Author(s)
Kim, Min A
Advisor(s)
윤상인
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
아리시마 다케오는 자신의 내적충동을 삶의 한 가운데에 놓고 그것을 작품의 주제로서 표현한 작가이며, 그의 작품에서는 객관적인 서구 리얼리즘에 입각한 소설의 구조와 문체의 독특한 리얼리티를 갖고 있다. 그는 어린 시절 서양과의 교류가 많은 도시인 요코하마에서 성장했으며 미션스쿨을 다녔다. 이곳에서 처음으로 기독교라고 하는 서양적 종교와 접촉했다. 자유롭고 편안한 분위기의 미션스쿨은 그에게 안정감을 가져다주었으며, 이러한 분위기에서 느끼는 기독교라는 종교 또한 그의 인격 형성에 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 본고는 아리시마 다케오의 문학관과 세계관의 형성에 있어서 종교가 지니는 의미에 대해서 고찰해 보았다. 특히 그의 문학에 영향을 준 변용된 기독교 사상을 통해 문학 작품의 성격을 새롭게 규명하고자 했다. 이원론적인 사고 발상의 원천이 된 어린 시절의 교육과 유전적 경향은 그의 문학의 출발에 있어서도 스스로를 이원론적인 존재로 인식하게 된 계기를 만들어 주었다. 또한 청년기에 입신한 기독교도 위로가 아닌 갈등의 불씨가 되어, 내부 분열의 위기에 빠뜨려 혼란의 상태로 이끌었다고 볼 수 있다. 이러한 그에게 미국유학은 자기형성을 목표로 하는 새로운 길로의 모색이었다. 유학 중 영향을 받은 서구지향적인 자유의식은 큰 해방감을 맛보게 했으며, 후일 작품세계의 밑거름이 되었다. 외국 문학의 영향은 아리시마의 변용된 기독교관의 정립에 큰 역할을 담당했다. 아리시마의 사상 형성에서 종교는 커다란 위치를 차지한다. 그러나 기독교에 대한 이해와 신앙 태도는 정통적 기독교 신자의 그것과는 다른 내적 양상을 보이고 있다. 그의 신앙은 무의식의 세계에서는 성욕을 갈구하면서도 의식의 세계에서는 성욕을 부정하는 심리를 낳게 했다. 성서의 지식만이 아닌 이성적이고 윤리적인 기독교로, 그것을 지적으로 또는 윤리적으로 수용해서 선행의식을 전개하는데 방법론적으로 이용했던 것이다. 아리시마의 신앙이해가 정통적이 아니었다는 것과 세례를 받지 않았다는 점은 신앙유지에 있어서 큰 결격 사유가 되었다. 이는 형식과 제도를 중시하는 정통주의 기독교에 있어서는 문제가 될 수 있는 부분이다. 이와 같은 신앙 체계로 인해 종교에 대한 갈등과 회의가 생겼으며 결국 제도화된 기독교로부터 이탈하게 된다. 신앙의 포기에 함께 그의 인생에는 내면적인 억압으로부터의 해방감과 자유로운 자아의 실현 가능성이 펼쳐졌다. 그의 문학은 종교로부터 시작되었다고 볼 수 있는데, 이는 기독교를 통한 갈등과 번민에서 문학에 눈을 떴고, 영육 일체의 본능적 세계를 동경하면서 작가 활동을 시작했다. 본능적 생활을 우선시하는 변용된 기독교관은 그의 문학에 큰 힘을 실어 주었다. 그는 영육일치의 일원론적 사상을 추구했으며 본능적 생활은 그의 작품 세계를 통해서 나타나고 있다. 진실한 사랑은 본능적인 생활 속으로부터 생기는 것이라는 그의 주장은 그의 작품의 주요 부분을 형성했다. 아리시마는 인간의 ‘성’과 ‘본능’에 대해, 인간이기에 가질 수밖에 없는 고통이지만 이를 중심으로 사는 것이야 말로 진정한 삶이라고 주장했다. 작가 아리시마는 시대를 앞서 당시에 윤리적으로 금기시되고 있던 성욕의 문제를 일찍이 본능을 지닌 자연스러운 인간의 모습으로 인식하면서, 작가 자신만의 문제가 아닌 인간 내면의 본질적인 문제로 파악했다. 이처럼 끝없는 자기애의 긍정과 애기주의는 그를 지탱해 주는 힘이 되었다. 자신의 죽음을 통해 삶 속에서 행하고 싶었지만 그렇게 할 수 없었던 자유로운 자아, 본능에 충실한 자아를, 작품 속의 주인공이 아닌 본인 스스로가 주인공이 되어 실천했다. 즉, 자신의 죽음을 통해 완전한 영육일체의 내면적 요구에 충실한 자기 모습을 확인하고 그의 꿈을 이루었다. 이는 그에게 있어서 환희와 의미를 발견할 수 있는 자기애의 결말로서 볼 수 있으며 비로소 그는 자신의 삶을 본능에 충실한 완벽한 삶으로 승화시킬 수 있었다. 아리시마는 다른 배교 작가에게서 보이는 문제의식의 결여라든지, 기독교와의 단절이 아닌 신과 인간의 관계 속에서 깊이 고뇌하고, 그 나름대로의 자유로운 인간상을 제시했다. 이로서 아리시마는 정통의 기독교가 아닌, 종교의 변용된 양태의 표현을 통해 문학관과 세계관을 보여주고 있음을 확인할 수 있었다. 그에게 있어 변용된 기독교관은 그를 자기만의 세계로 들어 갈 수 있게 인도해 준 등불이었다.; Arishima Takeo is the writer who puts his inner impulse in his life and expresses it as the theme of his work. His works have a unique reality establishing the structure and style of a novel based on the objective Western Realism. Arishima grew up in Yokohama, where the interaction with Western countries mushroomed, and attended a mission school. In the school, he learned English for the first time, and experienced the Western religion called Christianity. The atmosphere of the mission school was free and comfortable and it brought him into a sense of security. It seemed that the Christianity affected the formation of his character as well. Also, his thoughts formed during his study in America through four years lie at the root of his new perspective of religion and literature. The meaning of a religion in forming Arishima Takeo's point of view on the literature and the world is studied in this manuscript. More emphasis is put on identifying the characteristics of his literature through acculturated Christianity which affected his works . In the second Chapter 2, Arishima's acculturated Christianity and its background will be examined. Learning in childhood and genetic trait led him to dualistic thinking. This triggered his recognition of himself as a dualistic being in his life as a writer. Also, it is believed that Christianity in his adolescence played the role of not the consolation but the origin of troubles, leading him into confusion with internal conflict. At this time, study in America helped him to find his ego formation as an ethical meaning. During study abroad in America, he was influenced by Western freedom. It made him feel free and, later, became a basis for his works. His acculturated Christianity was established by the effect of foreign literature. As for his thought formation, the religion played an important role. His understanding and attitude towards Christianity, however, show different internal aspect from those of Christians. His faith has two states of mind that, unconsciously, he longs for sexual desire, while consciously, he denies it. Actually, his faith contains not only biblical knowledge but also reasoning power and ethics. He received Christianity intellectually or ethically and used it in the methodology of developing his preceding awareness. The reasons of disqualification in keeping his faith were that his understanding of Christianity was not orthodoxy and that he was not baptized. That can be the problem to Orthodox Christianity which values a form and a system. This system of Christianity made him confront the complexity and doubt, and this brings him into a separation from institutionalized Christianity. With his giving up the religion, there came an opportunity of self-realization that was free from internal repression. It is believed that his works came from a religion. In fact, at first, he got literature through the conflict and anguish concerning Christianity. And he began to write his works aspiring to the instinctive world where whole flesh and spirit happened. His acculturated Christianity having priority over an instinctive life encouraged his works. He pursued the monism which considers a instinctive life as the best. His monism was reflected through his works, and there he claimed true love was made from a instinctive living. He didn't admit the Original Sin. His faith was not the atonement for his sin but the distorted guilt. Concerning human sex and instinct, he claimed that human beings should lead their true life focusing on these, although these must put them in agony. His sexual experiences during his growth let him have two states of mind that, unconsciously, he longed for sexual desire, while he denied it, consciously, due to Christian morals. He tried to solve a sexual desire and pressed energy through Christian faith. This effort, though, led him to negative self-concept. He accepted this problem positively, viewing his internal sexual desire as a man's orignal desire. The author, Arishima, in advance, recognized a sexual desire, which was forbidden ethically at that time, as a natural human behavior. And he understood it was essential problem that humans have internally as well as his own. His instinctivism means living up to an internal urge as the only standard. He believed leading such a life was more than anything else. His narcissism and egoism supported him. With his death, he practiced, by himself not by a character in his work, the free ego, the instinctive ego, with which he had wanted to live but he couldn't. Through his death, he confirmed that he devoted himself to the whole flesh and spirit and made his dream come true. Even though his limitless narcissism encouraged his death, to Arishima, his death might be the conclusion of his narcissism with which he could find the delight and the significance. Finally, he could sublimate his life in a complete instinctive life. He provided the image of free human beings, in his own way, anguishing the relationship between God and humans. Unlike other writers, he didn't apostatize and break off Christianity. With this, I could ascertain that he presented his point of view toward the literature and the world by expressing the acculturated Christianity, not by Orthodox Christianity. To him, the acculturated Christianity is what guided him to his own way of writing. We need to understand the influence of the acculturated Christianity in his works, as this forms the foundation in appreciating his works. As a result of analyzing his works focusing on the acculturated Christianity, I found his works were completely understood unlike the pre-existing study. This is differentiated from the pre-existing study because I studied his view of religion in a new way. I am convinced that Arishima was a rough and tough hero with limitless narcissism, not a tragic one.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145240http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411332
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JAPANESE LANGUAGE & LITERATURE(일어일문학과) > Theses (Ph.D.)
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