173 0

로버트 슈만의 《네 개의 노래》 Op.142에 관한 연구

Title
로버트 슈만의 《네 개의 노래》 Op.142에 관한 연구
Other Titles
A study on 『Four Songs』Op.142 of R. Schumann : The Relation of Poetry and Music
Author
김홍도
Alternative Author(s)
Kim, Hongdo
Advisor(s)
이종구
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
예술가곡(Lied, art song)은 19세기를 대표할 수 있는 음악장르 중 하나이며, 독일 예술가곡은 시와 음악이 각각의 독립 상태가 아닌 새롭고도 친밀한 예술적 결합이 이루어지며 발전되었다. 독일 예술가곡의 발달 독일 시문학의 융성과 매우 밀접한 관계에 있다. 이 시기는 괴테 (Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832), 하이네(Heinrich Heine, 1797-1856), 쉴러(Friedrich von Schiller, 1759-1805) 등의 시인들의 활동시기로, 이들의 숭고한 시들은 여러 작곡가의 재해석과 음악적 표현이 가미되어 새로운 예술로 재탄생되었다. 슈만은 작곡가와 음악비평가로 활동하면서 19세기 독일 낭만주의 음악을 주도했던 대표적인 음악가 중 한 명이다. 그는 남다른 문학적 재능은 특히 예술가곡 분야에서 빛을 발한다. 그의 많은 작품들은 19세기 예술가곡의 이상적인 유형을 제시하고 있다고 평가받고 있다. 그의 가곡에서는 단순한 시의 내용 전달이나 시적 표현에만 그치지 않고, 독자적인 해석 표현, 그리고 슈만에 의하여 새롭게 창출된 감정의 전달까지 포함된다. 본 논문에서는 슈만《네 개의 노래(Vier Lieder), Op.142》에서 시와 음악과의 관계가 어떠한 형태로 나타나는지를 밝히려는 목적을 갖고 있었다. 이를 위하여 시의 구조와 내용의 파악, 그리고 이것이 음악에서 어떻게 해석되었는지에 대하여 살펴보았다. 그 결과 본 악곡에서 사용된 네 편의 시는 표면적으로는 공통된 요소가 드러나지 않으나, 이들의 주제가 모두 ‘상실’의 개념으로 통일될 수 있음을 알 수 있다. 그러나 시의 공통된 주제가 네 편의 가곡에서 통일된 소재로 등장되지 않고, ‘상실’은 각각의 악곡에서 서로 다르게 해석된다. 또한 각 악곡의 음악적 요소 즉, 선율, 조성, 형식 등은 다양한 형태로 나타난다. 그러나 이들은 대부분 시의 흐름이나 내용에 의해 음악적 표현과 해석이 이루어지며, 음악과 시와의 일치를 보인다. 또한 시의 율격이나 각운 등은 음악에서도 규칙적으로 나타나고, 특히 각운의 처리는 선율구조상 매우 중요하다.《네 개의 노래》의 시와 음악과의 관계를 분석한 결과 시와 음악의 일치의 여러 형태를 살펴볼 수 있었으며, 시와 음악은 많은 공통된 요소를 지니며, 또한 서로 분리될 수 없는 상호 보완적인 매체들로 밀접하게 연결되어 있다 할 수 있다.; Art-song is the most typical genre of the 19C music and Art-song in Germany has not developed separately but with newly and intimate artistic combination of poetry and music. The development of Art-song is very close correlation with a prosperity of poetry. Many poets as Johann Wolfgang von Goethe(1749-1832), Heinrich Heine (1797-1856), Friedrich von Schiller( 1759-1805) etc. were active in that period, and their noble poetry are recreated into new arts by re-analyzing and musical expression of many composers. Schumann was active as a composer and musical critic, and he was the remarkable one among the musicians who took the lead 19C Romantic music. His outstanding literary talent shines brilliantly on the field of Art-song. People valued that his many works of art presented the ideal types of Art-song. His songs contains not only simple delivery of contents or poetic expression of poetry but also delivery of emotion that was newly created by Schumann. This article intend to clarify the relation and its expression between the poetry and music of 《Four Songs, Op.142》of Schumann. For the purpose of this, the writer reviewed understanding of the structure and contents of poetry and how to interpret to music. As a result of that, 4 poems that used in this work don't have a common element superficially , but all their subject are identified with the concept of 'loss'. But the common subject of poetry at Four Songs 《》doesn't represent in unificative matter , and the concept of 'loss' is interpreted as different meanings. Also, musical element, e.g. melody, tonal, form, of each songs represent in variety ways. But they are almost composed of musical expression and interpretation by stream or contents of poetry, and show the accord between music and poetry. Also, A rule or rhyme etc. of poetry are represented regularly, and it is very important to handle the rhyme because of the structure of melody. Analysis of the relation between poetry and music of 《Four Songs》shows many types of accord of poetry and music, and poetry and music have many common elements, also they have very close relations by inseparable and complementary means.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145129http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411065
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE