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스쿼시 경기 기술분석을 위한 평가도구 개발

Title
스쿼시 경기 기술분석을 위한 평가도구 개발
Other Titles
The Development of Evaluating Instrument for Analysis on Squash Game Skills
Author
최영철
Alternative Author(s)
Choi, Young Chyul
Advisor(s)
권태원
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 선수의 스쿼시 기술특성의 공격효율성을 분석하고자 기술척도를 개발하여 각 기술의 장·단점을 파악하고 이를 통한 세부적인 데이터를 토대로 훈련방법 및 경기전략을 수립할 수 있는 스쿼시 경기 기술분석을 위한 평가도구를 개발하는데 목적을 갖고 연구하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 각 스쿼시 기술의 기술척도를 개발하기 위해서 진행된 전문가 집단의 개방형 질문지에 의해 최초 도출된 724문항 중 1차 예비조사 및 2차 본조사를 통한 일반 선수들의 공통된 신뢰도로 본 평정기술척도의 3차에 걸친 척도정제작업이 유의한 타당성과정을 거쳐 8개 기술평정척도의 150개 하위 세부평가문항 중 사용빈도가 거의 없는 발리 보스트 17문항과 최종 적합하지 않은 것으로 나타난 드롭 2문항, 드라이브 2문항 등 21문항을 제외한 7개 기술평정척도 총 129문항을 최종 채택되었다. 둘째, 스쿼시 8개 경기기술은 5단계로 구분하여 등급부여를 하고, 이 등급부여의 판단기준은 4점은 ACE, 3점은 STRONG, 2점은 NORMAL, 1점은 WEAK) 0점은 ERROR으로 포인트 점수를 설정하였다. 셋째, 경기에 참가하는 선수의 경기 행위 및 동작 기술로 구분되는 기본 동작으로는 8개 경기기술 가운데 거의 사용 빈도가 한 경기당 1, 2회 수준에 그친 발리보스트(Volley Boast)를 제외한 7개의 기술평정척도 SERVICE, DRIVE, VOLLEY, DROP, LOB, BOAST, REVERSE ANGLE 가 채택 되었다. 전체신뢰도는 .939로 매우 높은 신뢰도를 나타냈다. 넷째, 경기행위의 속도와 보조를 맞추기 위하여 경기분석원은 S(service), D(drive), V(volley), P(drop), L(lob), B(Service), R(reverse angle) 등의 약호를 사용할 수 있게 7개 기술을 각 숫자 아래에 득점-기술요소-기술등급순으로 기록하였다. 예를들면 선수가 1점인 상황에서 Service를 넣었을 때 아웃되었을 시 ‘1-S-0’로 기록하게 하는 경기분석원이 사용하는 기록 평가도구를 제시하였다.; The purpose of this study was to develop an assessment tool for analysis on squash game techniques with which training methods and game strategies can be established, based on specific data on strengths and weaknesses of each technical characteristic of athletes. The following conclusion was obtained. First, among 724 initially deduced questions from an expert group, a total of 129 questions for 7 technical valuation measures were selected for the final form of questionnaire by excluding 21 questions including 17 questions on volley boast with low frequency of use, two drop questions and 2 drive questions among 150 subsidiary assessment items of 8 technical valuation measures. Removal of inappropriate questions was done by going through primary preliminary investigation, secondary actual investigation based on common confidence level of normal athletes, and tertiary measure refining process. Second, actions and techniques during squash games were given a grade by classifying into five steps. Points of grades were selected as four points for Ace, three points for Strong, two points for Normal, one point for Weak and zero point for Error. Third, as basic motions of squash athletes that are divided into actions and motion techniques during games, 7 technical valuation measures including service, drive, volley, drop, lob, boast and reserve angle were selected by excluding volley boast, a technique for which the frequence of use was about once or twice a game. Overall confidence level was extremely high at 0.939. Fourth, in order to adjust to the speed of technical actions during games, game analyst was allowed to use abbreviations such as S (service), D (drive), V (volley), P (drop), L (lob), B (boast), and R (reverse angle) and record 7 techniques in the forms of score-technique-grade. For example, the suggested recording method was to write down '1-S-0' if an athlete performed a service that goes out of the court when he or she has one point.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145009http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411285
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF SPORTS & WELL-BEING(생활스포츠학과) > Theses (Ph.D.)
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