224 0

부모의 적극성 정도에 따른 아동 전집의 활용도에 관한 연구

Title
부모의 적극성 정도에 따른 아동 전집의 활용도에 관한 연구
Other Titles
A Study on Utility of Children's Book Collections Depending on Parents' Positive Attitudes
Author
이은선
Alternative Author(s)
Lee, Eun Sun
Advisor(s)
정대철
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 아동을 둔 부모가 아동 전집 구매와 활용에 있어 얼마나 적극적으로 활용하고 있는가를 살펴보고 적극적 활용부모와 그렇지 않은 부모가 느끼는 활용효과와 활용 평가를 알아보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째 가정 내에서 아동전집의 활용도는 어떠한지 알아보고, 둘째, 아동전집을 활용하고 난 이후 전집에 대한 활용 효과는 어떻게 느끼고 있는지, 셋째, 아동 전집을 활용한 부모들이 전집에 대해 어떠한 평가를 내리고 있는지를 살펴보았다. 넷째, 아동 전집의 활용도를 높이기 위한 요소는 어떤 것이 있는지 살펴보았다. 본 연구는 H전집 출판사가 자사 제품을 구매한 회원들을 대상으로 운영하는 서울·경기 지역의 6군데(분당, 부천, 노원, 오산, 강동, 영등포) 무료교육센터의 도움을 받아 각 지점별로 50부씩 배포하여 총 300명의 부모를 대상으로 하였다. 연구에 사용된 도구는 선행 연구의 설문지를 바탕으로 연구자가 작성하였다. 수집된 자료는 문항별로 빈도와 백분율을 산출하여 통계·처리하였고, 부모의 전집 활용 적극성 여부를 파악하기 위하여 기술통계분석을 실시하였고 부모의 적극적 활용 의지 정도에 따라 4개의 표본으로 나누어 나이, 학력, 직업 등과의 상관성이 있는지 χ2-검정을 이용하였다. 전집의 활용 효과를 측정하기 위해 t-검정을 실시하였고 활용평가를 분석하기 위해 분산분석을 실시하였다. 연구문제의 검증을 위한 자료 분석은 SPSS 12.0 Program을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 아동 전집의 활용도에 있어 응답자의 대다수가 아동 전집에 대한 적극적 활용 의지를 갖고 있었고, 부모의 학력, 나이, 직업, 자녀수에는 유의미한 차이가 나타나지 않았지만, 자녀가 원하는 대로 자녀 중심의 활용이 이루어지고 있었다. 전체 응답자 중 가장 적극적으로 활용하는 집단은 0~6세 자녀를 둔 부모로 아동 전집에 대한 관심과 구매 욕구가 높았다. 한 가정 내에 소유하고 있는 전집량이 예상보다 많았는데, 적극적 활용을 통해 전집에 대한 긍정적 인식이 작용한 결과로 보여진다. 둘째, 아동 전집의 활용 효과에 있어 부모의 적극적 활용의지를 갖는 집단은 그렇지 않은 집단보다 활용 효과를 크게 느끼고 있었다. 아동 전집을 활용 후 자녀의 태도 변화와 교육적 효과, 부모와 자녀와의 관계 형성에서 적극적 활용 부모는 모두 높은 점수를 주었다. 따라서 구매한 전집을 가정에서 어떻게 활용하느냐에 따라 여러 측면에서 효과가 다르게 나타남을 알 수 있었다. 셋째, 아동 전집의 활용 평가에 있어 교육적 기능보다는 아이의 흥미 유발과 재미가 있어야 한다고 생각하였고 예전보다는 활용기간이 짧아졌다. 다양한 영역의 전집을 연령별 특성에 맞게 구입하여 구매 주기도 단축됐고, 새로운 놀이 매체의 증가 및 학원 교육 등에 분산되기 때문으로 볼 수 있다. 적극적 활용 부모는 전집의 긍정적 이미지를 갖고 있었고 전집의 재구매 의지도 높았다. 넷째, 아동 전집의 활용도를 높이기 위한 노력을 각 집단별 특성에 따라 달리 해야 한다. 0~6세 부모에게는 아동 전집을 잘 활용할 수 있도록 활용 안내서를 7~12세 부모의 응답은 아이 스스로 할 수 있는 활동책 위주의 구성이 필요하다. 또한 적극적 활용 부모는 60~80권 이상의 본책 구성을, 소극적 활용 부모는 60권 미만을 원하는 것으로 나타났다.; The purpose of this study was to survey how much positively the parents were purchasing and using the children's book collections and analyze the differences of perception of their utility between those parents who used them positively and those parents who did not. For this purpose, the researcher set up the following study points. First, how much were children's book collections being used at home? Second, how much useful were parents feeling for children's book collections? Third, how were parents assessing utility of the children's book collections? Fourth, what factors would act to improve utility of children's book collections? In order to find the answers to the above questions, the researcher sampled 6 free education centers in Seoul and Gyeonggi areas (Bundang, Bucheon, Nowon, Osan, Gangdong and Youngdungpo) being operated by 'H' Publishing company for its members who had purchased its children's book collections, and thereupon, distributed 50 copies of the questionnaire to each center (300 parents in total) with support from the publishing company. The researcher reviewed preceding studies to develop the questionnaire. The data collected were statistically processed for frequency and percentage of each item answered, for the descriptive statistical analysis to analyze how much the parents were using the children's book collections, and for χ2-test to analyze the correlation between parents' positive use of the collections and their demographic variables (age, academic background, job, etc.,) by dividing them into 4 sub-samples depending on how much positively they were using the collections, for T-test to measure the effects of using the collections, and for ANOVA to analyze parents' assessment of having used the collections. The data were analyzed using the SPSS 12.0 program. The results of this study can be summarized as follows; First, it was found that the absolute majority of the parents were willing to use the children's book collections. Although such attitudes did not differ significantly depending on academic background, age, job and number of children, children's book collections were being used as desired by the children. The group who were using the children's book collections most positively were the parents with their children aged between 0 and 6; this group had higher desire to purchase children's book collections, being more concerned with them. The amount of children's book collections was larger than expected, which seemed to be attributable to the fact that the parents had a positive perception of children's book collections, being willing to use them positively. Second, the parents' group who were more willing to use children's book collections felt more positive for them than the other group. The researcher gave higher scores to those parents who had used the children's book collections more positively in terms of their children's changed attitudes, educational effects and their relationship with their children. So, it was conceived that the effects of using children's book collection would differ depending on how they were used at home. Third, it was conceived that when assessing how the parents were using the children's book collections, it would be necessary to focus on how to invoke children's interest rather than on their educational functions, and that the period of using them had been shorter than before. Namely, parents had purchased the children's book collections conforming to their children's age, while the cycle of purchasing them was shorter. And new media for children's play had increased, while more children were sent to private tutoring institutes. Anyway, those parents who were willing to use children's book collections positively had a positive perception of them, while being more willing to purchase them again. Fourth, it was deemed necessary to encourage parents to use children's book collections more positively by dividing them into diverse groups. It may well be necessary to distribute the guides to the parents with their children aged between 0 and 6, while suggesting some activity-centered book collections to the parents with their children aged between 7 and 12. Besides, those parents willing to use children's book collections wanted a collection consisting of 60~80 books, while those less willing to use them wanted a collection consisting of less than 60 books.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144625http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411170
Appears in Collections:
ETC[S] > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE