168 0

방송제작 방식에 따른 영상구성의 차이

Title
방송제작 방식에 따른 영상구성의 차이
Other Titles
A Study on Difference of the Video Image Constructions Depending on the Broadcasting Production Methods : Comparison between Analogue and Digital Production Methods
Author
김도운
Alternative Author(s)
Kim, Do Woon
Advisor(s)
전범수
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
아날로그의 시대를 지나 21세기 디지털의 시대에는 사회와 문화 등 환경이 급변하고 있다. 방송환경 역시 마찬가지다. 최초 개발된 아날로그 흑백TV에서 칼라TV로의 발전은 방송제작환경에서 커다란 변화를 가져왔다. 하지만 아날로그TV(NTSC)에서 디지털TV(HDTV)로의 발전은 단순한 방송제작 환경의 변화를 넘어 전통적인 커뮤니케이션 환경의 근본적인 변화를 일으킬 것이라고 전문가들은 예견 하고 있다. 이렇듯 세계적인추세인 HDTV는 여러 나라에서 그 가치를 확인하고 앞 다투어 방송환경의 전면 디지털화를 서두르고 있다. 우리나라 역시 2012년 방송환경의 전면 디지털화를 계획하고 있지만 하드웨어나 소프트웨어적으로 모두 부족한 현실이다. 특히 높은 수준의 전문화가 요구 되는 HDTV방송제작에서 각 직무 분야의 특성에 부합하는 인력에 대한 수요는 높아지는데 반해 전문 인력의 공급이 충분하지 못하고 HDTV 영상제작의 접근 방향성을 제시해줄 수 있는 연구와 자료 등이 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 HDTV도입 후 제작된 영상물 중 단막극 중심으로 NTSC 방식의 아날로그TV와 비교하여 디지털방식 HDTV로의 제작환경 변화를 영상에서는 어떻게 수용하고 있는지, 어떤 변화들이 있는지를 확인, 분석해 보고 HDTV의 특성을 알아보고자 했다. 또 이러한 HDTV영상의 특성들이 앞으로의 제작환경에 어떠한 영향을 미치게 될지, 또 영상적인 문법과 시청방식에 어떠한 영향을 주게 될 것인가를 알아보기 위한 작업 이었으며, 이러한 분석과 연구를 통하여 HDTV영상제작에 있어 실질적인 도움과 현업인들의 기술적 이해에 보탬이 되고, 이론적 해석이 어느 정도 적용되고 있는가를 확인 해보고자 하였다. 본 연구에서는 기존 4:3에서 16:9로 넓어진 화변비율에 따른 영상구성에 대해 중점적으로 확인해보았다. 를 위하여 다음과 같이 크게 두 가지 주제를 가지고 변화를 검증해 보았다. 첫째, HDTV가 가지고 있는 영상구성의 특성은 무엇이며, 쇼트의 구성에 있어 기존 NTSC방식과 어떻게 다른지를 비교해 보고 특히 인물 쇼트 사이즈의 크기 및 구성을 알아보았다. 둘째, 기존 NTSC방식에 비해 확장된 화면사이즈로 인한 카메라의 움직임의 변화와 움직임의 시간에 대해 알아보았다. 이 둘의 연구주제에 바탕에는 HDTV의 영상이 어떤 방식으로 구성되는지 알아보고자 하는 의도가 있다. 연구방법은 동일연출자에 의해 제작된 두 가지 형식(NTSC, HDTV)의 단막극을 KBS ‘TV문학관’2편, MBC ‘베스트극장’2편씩 선정하여 총4편의 단막극의 영상구성을 비교 분석 하는 방식으로 진행 하였다. 본 연구를 진행한 결과 HDTV방식의 제작환경에서 영상구성의 일부 영역이 필연적으로 변화 한다는 사실을 확인할 수 있었다. 하지만 아직 많은 부분에서는 연출자의 의도가 영상을 구성하는데 있어 가장 큰 요소로 작용된다고 판단된다. 이렇듯 새로운 매체인 HDTV는 방송제작 환경에서 분명 변화를 가져오고 있다. 이러한 변화를 이끌어 가는 연출자와 촬영감독이 HDTV의 특성을 잘 이해하고 영상물을 제작 한다면 기존 TV의 특성과 영화의 특성을 모두 수용하는 새로운 형태의 독특한 영상을 창조 할 수 있을 것이라 기대한다.; In the digital age of the 21st century following the age of analogue, such environments as society and culture are changing rapidly. The broadcasting environment is no exception. Evolvement from the analogue black/white TV developed first in the human history into the color TV resulted in great changes of the broadcasting production environment. However, experts predict that evolvement from analogue TV (NTSC) into digital TV (HDTV) will result in fundamental changes of the traditional communication environment just beyond simple changes of the broadcasting production environment. Thus, many nations have confirmed the values of the HDTV as a global trend, hurrying up to digitalize the broadcasting environment as a whole. Korea is planning to digitalize the broadcasting environment as a whole in 2012, but she lacks in both hardware and software technologies. In particular, the HDTV broadcasting production requiring a high-end professionalism has a higher demand for the professional manpower, but the supply does not catch up with the demand, much less the researches and data for approaches to HDTV video image production. The purpose of this study was to compare the one-act plays of HDTV with those of NTSC-mode analogue TV to examine how changes of the production environment from analogue TV to digital HDTV were being accommodated and thereby, analyze the characteristics of the HDTV. Specifically, this study aimed to analyze the effects of such HDTV video image characteristics on the production environment, video image grammar and watching methods, and thereupon, provide for some basic data useful to field engineers' technical understanding and theoretical interpretations. of the HDTV video images. This study reviewed the video image construction, too, as the screen size has widened from 4:3 to 16:9. To this end, the following two-fold study points were set up to be tested; First, characteristics of the video image construction of the HDTV would be examined in comparison with the conventional NTSC mode, and particularly, sizes and compositions of figure shorts were reviewed. Second, changes of camera movements and moving times due to the expanded screen size were examined. These two-fold study points were deemed important to examine how the HDTV video images would be constructed. To this end, the researcher sampled one-act dramas of two types (NTSC and HDTV) produced by the same producers: 2 plays of 'TV Literature Hall' of KBS and 2 plays of 'Best Theater' of MBC. These four samples were comparatively analyzed. It was confirmed through this study that some areas of the video image composition in the HDTV production method had changed inevitably. However, in more areas, producers' intention had affected the video image compositions. As it is, the new medium or HDTV changes the broadcasting production environment. If producers and photography directors as main actors for changes should well understand the characteristics of HDTV for their production of video images, they would be able to create unique video images of new forms accommodating the characteristics of the conventional TV and those of the film.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144622http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411135
Appears in Collections:
ETC[S] > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE