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한국과 일본 간 한류음악에 대한 이미지와 만족도에 관한 연구

Title
한국과 일본 간 한류음악에 대한 이미지와 만족도에 관한 연구
Other Titles
A Study of the Influence of Korean WaveMusic and Satisfaction on Korea and Japan : Focused on TVXQ(Tong Vfang Xein Qi) and BoA
Author
김진문
Alternative Author(s)
Kim, Jin Moon
Advisor(s)
조병량
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
10여 년 전 동아시아에서 자연스럽게 발생하기 시작한 한류(韓流)라는 기조는 드라마를 기반으로 음악, 영화, 게임, 애니메이션 등 다양한 형태의 컨텐츠로 확산을 거듭하며 현재 수많은 아시아 한류스타와 성공작품들을 만들어 냈다. 특히, 침체되어 있는 한국의 음악시장과는 달리 탄탄한 수요층을 바탕으로 세계적인 규모의 음악시장으로 발전한 일본의 오리콘 대중음악차트에 한국의 가수들이 일본의 가수들을 제치고 수위를 차지하는 기현상이 계속되고 있다. 따라서 본 연구에서는 언어와 문화가 다름에도 불구하고 일본인들이 한류 음악에 대해 열광하는 원인에 대해 알아보고자 했다. 특히, 한류 음악이 가지는 이미지 요인을 알아보고, 한국과 일본에서의 한류 음악 이미지에 대한 인식정도를 동방신기와 보아라는 특정 한류 가수를 통해 실증적으로 알아보고자 했다. 그리고 국가 간 한류 음악 이미지에 대한 인식 차이를 분석해보고 만족도에 영향을 미치는 한류 음악 이미지 요인이 무엇인지 분석함으로써 향후 한국과 일본 시장 진출 시 고려해야할 부분이 어디인지 실증적으로 조사해 보았다. 연구 결과, 한류음악의 이미지 요인은 <차별성요인>과 <외모>요인, <음악실력/음악수준>요인 그리고 <인간성>요인으로 분류할 수 있으며,동방신기는 <음악실력>요인에서 한국보다 일본에서 보다 우수한 평가를 받았고 보아는 일본보다 한국에서 보다 우수한 평가를 받는 것으로 검증되었다. 동방신기는 <외모>요인의 경우, 한국이 일본보다 음악이미지로서 중요하게 인식하고 있으나 만족도에는 영향을 미치지 않는 반면, 일본은 만족도에 영향을 주는 요인으로 검증되었다. 또한, 보아는 한국에서 <외모>요인이 만족도에 영향을 주지 않는 것으로 검증된 반면, 일본에서는 <음악실력>이 만족도에 영향을 주지 않는 것으로 검증되었다. 본 연구에서처럼 향후 한국의 가수들이 일본시장 진출을 위해서는 일본인들의 기호와 취향을 면밀히 파악하고 어떠한 부분을 강화해야하는지에 대한 고민이 필요하다. 또한 자신의 음악 이미지 요인 중 어떠한 요인이 경쟁력이 있는지 스스로 파악하는 것도 필요하다 할 수 있겠다.; The Korean Wave that has begun in East Asian ten years ago, and the main contents of the Korean wave was drama. And the areas of the Korean wave have been expanding from drama to music, movie, and animation and so on. Thus, it provides a chance for many Korean entertainers to success in Asia. Especially, the singers who perform in Japan are loved from many Japanese fans. And some of them took the first ranking in the Oricon of Japan as well This study finds out the reason why Korean music makes many Japanese wild with enthusiasm. Especially, survey was conducted about Korean music image components and how Korean and Japanese perceive the Korean music image, focused on TVXQ(Tong Vfang Xein Qi) and BoA. And this study is examined the perception gap between Korean and Japanese as well as the relationship between Korean music image and satisfaction. Finally, I suggested about the strategies for making inroads into Korea and Japan music industry. According to the results of this study, Korean music image components are found out: distinction, appearance, music talent, humanity. Second, the music talent of TVXQ gets better evaluation in Japan than Korea, and BoA evaluates better in Korea. Third, the appearance of TVXQ did not have a significant influence on the satisfaction in Korea, but had a significant influence on the satisfaction in Japan. Also the most of BoA music image except the appearance had a significant influence on the satisfaction in Korea, but her music talent did not only significant influence on the satisfaction in Japan. In conclusion, this study shows that the Korean entertainers need to investigate Japanese’s want and taste in music if they have the plan to extend in Japan. The study indicates that each consumer in Korean and Japan has diverse needs and wants as well as satisfies by different music image components. I hope that more comprehensive studies on the related field will be conducted continuously in the future.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144621http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411812
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