272 0

학군장교 리더십의 문제점및 개선방안

Title
학군장교 리더십의 문제점및 개선방안
Other Titles
ROTC Officer’s Leadership : Problems and Recommended Improvements
Author
김영일
Alternative Author(s)
Kim, Young-il
Advisor(s)
이정연
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 배경은 급속히 변화하고 있는 현재의 조직사회에서는 조직이 목표를 영위하고 성과를 높이기 위해서 어느 때 보다 효율적인 리더십과 이를 수행할 리더(leader)를 요구하고 있다. 학군장교들은 타 출신 간부들과 달리 대다수의 장교들이 임관 후 전역과 군 복무를 계속하는 부류로 나뉘게 된다. 2년 4개월간 복무하면서 리더로서의 자질과 역할에 대해 일반 병사들보다 더 나은 여건에서 복무하게 된다. 하지만 여기에서 반드시 금기해야 될 것이 있다. “나는 28개월 후 전역하면 끝이다” 이런 안이한 생각으로 군 복무를 하게 된다면 국가적으로, 개인적으로 손해가 막심할 것이다. 본 논문은 학군장교의 리더로서의 문제점을 파악하고, 개선방안을 제시하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 학군장교 리더십의 문제점으로는 첫째, 시대적 변화와 환경에 적합한 리더십 개발 미흡으로 학군장교는 시대적 변화와 상황에 맞는 리더십을 개발하고 적용하여야 하나 신세대들의 의식성향은 파악하고 있으나, 둘째, 원활한 상하간의 의사소통 부족이다. 셋째로는 합리적인 부대관리 능력 미흡으로 나타났으며, 마지막으로 권위주의적 지휘통솔이다. 신세대 장병의 의식성향을 기초로 하여 군 리더의 자질 조건과 군 리더십의 개선방안을 제시하고자 한다. 첫째, 부하의 견해도 존중해 주면서 합리적이고 실천 가능한 명령을 내려야 하며 엄격한 신상필벌을 통한 지휘체계를 확립하여야 한다. 둘째, 다양한 방법을 통하여 부하들의 의견을 수혐하고 바람직한 의견을 부대운영으로 임무수행의 극대화를 도모해야 한다. 셋째, 진정한 인간관계인 정을 최우선의 기본적 바탕 내지는 신조로 삼아야 한다. 넷째, 솔선수범적인 행동이 되는데, 이것은 모든 군대에 적용되는 불문율과도 같다. 이러한 연구결과에도 불구하고 다음과 같은 한계점을 내포하고 있다. 첫째, 본 연구서는 사용한 도구가 모두 공인된 설문지가 아니고 일부 문항은 연구자가 군 경험을 바탕으로 임의로 작성한 것이기 때문에 문항의 신뢰성과 타당성에 검증이 필요하다. 둘째, 연구의 대상에 있어 표본집단을 선정하는데 시간적, 경험적 제약으로 인하여 임의 추출하였기 때문에 연구의 결과를 일반화하기에는 한계가 있다. 이러한 점에서 군조직의 리더는 변화하는 사회 속에서 계속 충원되는 부하들의 행동변화를 이해하고 조직이 처한 환경적 요소들을 통찰해야 한다. 그러므로 훌륭한 장교가 되기 위해서는 부하에 대한 교육과 커뮤니케이션을 통한 인간존엄성의 구현을 위해 항상 연구노력 하는 자세가 필요하다고 본다.; Based on several preliminary researches, the problems within military organizations can be divided into four areas : the problem in a commanding leader's leadership, in the subordinate groups demands, in the communication between the upper and lower within the military hierarchy, and in a commander in terms of his interest and attitude towards his subordinate groups. First, commandings leader's leadership can be improved through applications of creative leadership types suitable to the situation concerned, by utilizing methods of supervision in which awards and punishments are clearly defined and informed, by providing continous leadership training for commanding leaders, and through the increased care and attention of higher commanders for the lower units company commanders. Second, the leadership regarding how to meet the subordinate groups demands can be improved by increasing general interest in the expansion of subordinate basic rights, by respecting them as individuals, and by promoting their man-power developments via exhaustive education programs. Third, the communication line between the upper and lower groups of military hierarchy can enhance greatly by constructing proper attitude in support of effective communication in commanding leaders, by utilizing various means of communications. and by overcoming the factors hindering good communication. Fourth, commander's interst and attitude towerds his unit group can be improved by an increased interest in subordinates, by enforcing and demanding unconditional obedience from them, and by acknowledging and praising their achievements. It is hard to drvelop a leadership model that can be applied in all situations. Nonetheless, finding the unique leadership model that suits ROK military characteristics and developing the means to measure and evualate the conditions that will optimize such leadership-with through considerations on Korean people's consciousness and traits as well as on the characteristics peculiar to military organizations, all in light of the changing trend in today's society-remains as an important and continuing assignment. This is more so as the leadership based on a standardized and unrealistic leadership theories and on limited experiencies is unfit to be applied for a future situation. For the same reason, a leader in a military organization must understand the changing behaviors of his surbodinates supplemented from the ever-changing society, and must see through the environmental factors surrounding his unit. To be a great commander, it is imperative that one keep an attentive attitude and provide honest efforts to realize human dignity through effective communications with his subordinates and through proper educations of his subordinates.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144583http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411808
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE