264 0

다중지능 이론을 반영한 중등 미술-영어 통합지도 방안 연구

Title
다중지능 이론을 반영한 중등 미술-영어 통합지도 방안 연구
Other Titles
A study on the integrated curriculum of art and English in the middle school based on the Multiple Intelligence theory
Author
김지영
Alternative Author(s)
Kim, Ji Young
Advisor(s)
김선아
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국 문 초 록 본 연구는 Howard Gardner의 다중지능 이론을 반영하여 2007년도 개정 교육과정에 따른 중등 미술-영어 통합지도 방안을 중학교 1학년을 중심으로 연구하였다. 기존 7차 교육과정에서도 언급되었던 통합교육과정은 사회의 변화에 부흥하여 2007년도에 부분적으로 수정· 보완되었기에 보다 다양한 교육을 위해 창의적인 방법적인 시도가 필요함은 필수가 되었다. 이에 맞춰 이론적으로는 미술과 영어의 통합에 대한 배경을 고찰하였고 간학문적 통합의 성격으로 두 교과의 유기적인 통합을 연구해 보았다. 두 교과의 이질적인 성격에 대한 연결고리를 찾고자 Gardner의 다중지능이론에서 공간지능과 언어지능을 중심으로 연구하였으며, Gardner의 연구가 효과적으로 진행되었던 Key School 프로젝트의 예와 Arts PROPEL에서 그 단서를 찾고자 하였다. 교육 현장에서 미술과 영어의 통합을 보다 본질적이며 사회의 변화를 수용하고자 하는 맥락적인 접근을 위해 2007년 개정된 교육과정의 분석이 필요했다. 각 교과의 분절된 수업에서 보충할 수 없는 부분을 통합교육을 통해 완화시키고 재구성할 수 있는 가능성을 열어두고자 미술과 영어의 통합형 학습단원을 제시하였다. 이에 바탕을 두어 미술과 영어의 통합 수업 지도안을 7가지 주제에 맞추어 제시해보았다. 통합수업을 진행할 때 미술은 타 교과의 도구적 성향으로 활용되기가 쉽기 때문에 본 연구에서는 미술교과가 가진 공간지능적인 강점과 영어교과가 가진 언어지능을 활용할 수 있는 장점을 융합하여 각 교과의 성격을 유지하면서도 보다 창의적인 수업 방향을 시도하였다. 수업의 진행에서 미술교과와 영어교과의 주제적인 측면과 도구적인 측면을 적절히 배분했으며 수업의 절차를 자세하게 제시하였다. 본 연구의 제한점은 첫째, 개정된 미술교과가 출판될 때 보다 체계적인 통합을 예상할 수 있다. 둘째, 실질적인 수업 결과물을 위해 교육 현장에서 다양한 시도가 필요하다. 셋째, 이질적인 두 교과의 특성을 고려하여 보편적 수업지도안을 제시하게 되었다. 그러므로 제시한 수업지도안으로 수업을 진행하여 실제적인 결과물을 제시할 수는 없었지만, 다원화되어가는 포스트모더니즘 사회에 다양한 학습자의 실제적인 경험과 유연한 사고를 위해 교과 내· 외의 통합이 불가피 하다는 것을 본질적으로는 Gardner의 다중지능 이론의 주장에서 살펴보았고 맥락적으로는 2007년 교육개정안에서도 살펴볼 수 있었다. 교육 현장은 학습자가 세상을 경험할 수 있는 작은 모형이며 실천공간임을 잊지 않고 가르칠 때 교육의 질은 보다 다양한 개성을 가진 학습자들을 위한 교육이 이루어질 것이다. 실질적인 교육 현장에서 미술교과의 비중이 점차 축소되는 가운데 다중지능이론에 근거한 통합교육 방안이 끊임없이 연구될 때, 학습자를 위한 의미 있는 활용으로 교육 현장에서 다양하게 활용 되리라 기대할 수 있을 것이다.; Abstract A study on the integrated curriculum of art and English in the middle school based on the Multiple Intelligence theory Kim, Ji Young Art education The Graduate School of Education Hanyang University This master's thesis based on the theory of Multiple Intelligences(MI) by Howard Gardner is a research on the integrated curriculum between art and English in the middle school, especially focused on the first grade in the middle school student. This research is influenced by the 2007 National Curriculum in Korea. Since the integrated curriculum, which was mentioned to the existing 7th National Curriculum from 1997, was partially revised and made up in 2007 to keep steps with various societal changes, it would be necessary that we seek the creative methodologies for more various art education field. To perform my thesis, I theoretically scrutinized the background about the integration of art and English, and researched on the organic combination in the two subjects as an interdisciplinary approach. In order to search the connection between different attributes about two courses, I focused on mainly both spatial intelligence and linguistic intelligence among MI theories by H. Gardner, and was to find the key clues from 'Key School project' and 'Arts PROPEL' which are successful examples applied to MI theory. The analysis of the 2007 National Curriculum should be required to approach the essential and systematic directions that would accept the change of social environment and for being recognized the integration between art and English in an education field. When instructors provide too much divided curriculum such as only art class or only English class to learners, the problem will be easily shown up. It shows the weakness of each curriculum like that art class needs more practices as using linguistic methods, especially learners should recognize the new meaning of vocabularies in printmaking, visual literacy, advertisement, and etc. during art class. So, to open the possibility toward the reorganization in each curriculums, I provided the 7 different topics of learning units as being integrated art and English to be based on the previous research in order. Since it is often easy to use art as a tool for other classes in the case of integrated curriculums, my thesis would focus on not only the more creative methodologies which are based on the strength of both spatial intelligence in art and linguistic one in English but also student-based learning philosophy. Furthermore, both the subjective matters and the aspect as a tool in art and English are adequately divided for the effective class. It showed the steps of each curriculums in detail. The limitations of my thesis are below. First, when the new edition of art textbook is published in the forseeable future, more systematical curriculum of being integrated art and English will be studied. Second, the various teaching trials should be studied in major education field in order to present the practical outcome of this study. Third, I provided general level of the integrated curriculum because of the dissimilarity between art and English. Therefore, although the specific result which can prove the effects as providing lesson plans couldn't be provided in actual education field, this research showed some meaningful messages through analysis of MI theory by H. Gardner and the 2007 National Curriculum in Korea that the integrated curriculum not only inside but also outside is inevitable problem for various learners to improve the learners' flexible ability and provide practical experience in post-modernism circumstance. When all of the instructors don't forget that an education field is the small model and the practical room that learners can go through the world, the quality of education will become more various and meaningful usage for learners. Moreover, the integrated curriculum to be based on MI theory will use practically in the actual education field in the future when it is studied constantly even though the portion of art class has been reduced.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144284http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412320
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE