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개인화 서비스 환경 분석을 통한 웹 위젯 향상 방안 연구

Title
개인화 서비스 환경 분석을 통한 웹 위젯 향상 방안 연구
Other Titles
A study on the Improment of Web Widget by Analyzing the Enviroment of Personalization Service
Author
이규태
Alternative Author(s)
Lee kyu tae
Advisor(s)
김성훈
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 웹 2.0의 개념이 보편화 되면서 플랫폼(Platform)경쟁이 치열해 지는 가운데 위젯(Widget)의 등장은 향후 웹 서비스 환경 발전의 중요한 전환점에 놓여 있다고 할 수 있다. 초기 웹의 등장과 발전, 닷컴기업의 붕괴 이후 참여와 공유 그리고 개방으로 이어지는 웹 서비스 환경의 발전은 향후 집단 네트워크 서비스(Social Network Service), 시멘틱 웹(Semantic Web)으로 가는 중추적인 역할을 위젯이 하고 있다고 볼 수 있으며, 앞으로의 웹 환경 발전 방향인 사용자 개개인에 맞추어진 환경을 구축하기 위한 기반을 마련하는 것이 중요해 지고 있는 것이다. 이처럼 위젯은 차세대 웹 플랫폼으로서 대형 포털 사이트를 중심으로 발전되고 있으며, 개인 사용자의 참여를 유도하는 도구로서 그 가치가 기대되고 있다. 따라서 얼마나 경쟁력 있는 위젯을 확보하여 가치 있는 서비스를 제공하느냐가 앞으로의 인터넷 경쟁에 주도권을 결정짓게 될 것이며, 최종적으로 개인화 서비스 도구로서 사용자 중심의 서비스 환경 제공의 중요성이 증가되고 있다고 볼 수 있다. 이렇게 빠르게 발전되어 가는 개인화된 환경에서 위젯은 기존 웹 사이트의 복잡한 구조상에 존재하는 다양한 정보와 서비스를 사용 목적에 따라 간편하고 빠르게 웹으로의 이동을 원활하게 해주는 어플리케이션 도구로서, 정보와 콘텐츠에 직접적으로 접근할 수 있게 하여 정보의 유용성이 크게 향상되고 사용자가 웹 사이트의 복잡한 구조에 의해 발생했던 문제점들을 사용자 스스로 해결하는 기반을 마련해주는 대표적인 개인화 서비스의 도구로서 자리매김하고 있다. 이와 함께 급격히 변화해 가는 웹 서비스 환경에서 사용자들에게 혼란을 주지 않으면서, 효과적인 개인화 서비스 환경과 위젯의 콘텐츠 제공을 위한 방안 모색이 필요하며, 이는 앞서 언급했던 사용자를 바탕으로 한 새로운 형태의 개인화 서비스에 대한 검토의 필요성이 발생하게 되었다. 이에 본 연구에서는 웹 트렌드 변화에 따라 등장한 개인화 서비스에 대한 이론적 고찰을 통해 개인화 서비스 환경에 대한 개념을 명확히 하고, 구성요인을 도출하였다. 먼저 개인화 서비스 환경에 대한 분석을 통하여 현재 서비스 되고 있는 개인화 서비스 환경에 대한 구성요인을 커뮤니티 / 콘텐츠 / 공간 요소 등 개인화 3가지 요인으로 분류하여 이를 바탕으로 보다 긍정적인 방향의 웹 위젯 서비스 향상 요인들에 대하여 정리하고 웹 위젯 향상 방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구 과정을 통하여 도출된 개인화 서비스에 대한 사용자 선호도를 바탕으로 웹 위젯 서비스의 활용을 위한 개인화된 환경을 구성할 때 고려해야할 사항들을 설문 분석을 통하여 개인화 서비스 유형의 사용자 선호도와 사용성향을 파악할 수 있었다. 개인화 서비스 환경 분석을 통해 추출한 웹 위젯 향상 방안으로 정보의 생산 및 공유 활동, 개인 정보의 저장 공간으로의 활용, 커뮤니티 활동을 위한 기능, 개인화 서비스 환경의 이용목적, 메뉴관리 방법 및 디자인 변경 등에 대한 사용자 니즈를 반영한 사용 빈도에 따른 개인화 서비스 환경 구성 요인의 기준을 제시하였고, 이를 통해 본 연구 결과로 도출한 웹 위젯 서비스 향상 방안을 적용하여 웹 환경에서 올바른 “개인화”를 이룰 수 있을 것이라 기대된다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 향후 웹 개인화 서비스 발전에 기초자료로 활용되기를 기대하며, 실제 사용자의 개인화 서비스에 대한 인식 부족에 대한 문제를 먼저 해결하여야 할 것이다. 웹이라는 환경에서 사용자의 니즈의 지속적인 관심을 가짐으로서 빠르게 변화해 가는 웹 환경에서의 사용자가 적절하게 위젯을 활용할 수 있는 환경을 제공하고자 하는 노력이 필요할 것이다.; As the notion of Web 2.0 becomes universal and as competition among platforms becomes greater and greater, the appearance of a widget can be likened to an epoch in the development of web service environments. Between the advent and development of the first iteration of ‘The Web’ and the fall of dot-com businesses, web service environments opened, enjoyed vast attention and were shared among a vast number of users. Some environments’ entire development was dependent on widgets which played an important role in the future of social networking services and the semantic web. Now it is important to prepare the ground on which to build up an environment geared to individual users to which the development of web environments is directed. As mentioned above, a widget is a web platform for the upcoming generation and is mostly being used and developed by large portal sites. This is a tool which allows individual users to participate and is highly valued. It will be a decisive factor in deciding the leadership of the Internet of the future and an indicator of whether or not a company can secure competitive widgets and provide a valued service. Providing a user-oriented service environment as a personalization tool is therefore becoming more and more important. In a quickly changing environment that values personalization, the widget is an ideal application tool. It aids in the movement of various kinds of information and services existing in the complicated structure on current web sites to the Web easily and fast according to purposes of uses. It makes it possible to access information and content directly, which provides users the ability to solve the problems caused by the complicated structure of web sites by themselves without external aid. These functions make widgets a representative tool for personalization service. At the same time, methods need to be developed which prevent users from being confused in the quickly changing environment of web service. Providing the contents of a widget and effective environments for personalization service should also be pursued. Therefore, it is recommended that the new forms of user-centered personalization services mentioned above be examined. Thus, this study made a theoretical survey of personalization services caused by changes in web trends and created a definite notion of a personalization service environment. It also derived the factors which compose a personalization service environment. Through an analysis of the personalization service environment, the study classified the composition factors of the personalization service environment, which are divided into three areas: community, content and space. Based on this division, the intention of this study is to uncover factors which would improve the web widget service, and provide ways to improve web widgets themselves. Questionnaires were used to determine how best to create a personalization service environment and how best to utilize a web widget service. Based on stated user preferences for personalization services derived from the research process, user preferences and the most commonly preferred personalization service types have been found. The means to improve web widgets were also derived from an analysis of the personalization service environment. The criteria determining the different factors that make up personalization service environments that cater to users' needs were divided into the following areas: producing and sharing information, providing a space for saving personal information, providing a space for community activities, the purpose of using the personalization service environment, the methods of menu management, and changes in design. Proper "personalization" of a web environment is thus expected to be done following the methods derived from the research results in order to improve web widget services. It is hoped that the results obtained from this study will become the basic guidelines for improving web personalization services in the future and that the problem of users' lack of awareness of personalization services is solved. In addition to paying constant attention to users' needs in the environment of the Internet, efforts should be made to provide the environment in which to use a widget properly.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143939http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412192
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