673 0

영양교육프로그램이 용인지역 초등학생들의 식행동과 영양지식에 미치는 영향

Title
영양교육프로그램이 용인지역 초등학생들의 식행동과 영양지식에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Nutritional Education Program on Eating Behavior and Nutritional Knowledge in the Elementary School Students in Yong-In
Author
이동현
Alternative Author(s)
Lee,Dong-Hyun
Advisor(s)
이현규
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학생 20명을 대상으로 6주 동안 실시한 영양교육 프로그램이 학생들의 식행동과 영양지식에 미치는 효과를 조사하였다. 이를 통하여 효과적인 영양교육의 방향과 학생들의 올바른 식습관 형성에 도움이 되는 기초적 자료를 얻고자 하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 1. 조사대상 아동들은 남학생 55%, 여학생 45%로 남학생이 여학생보다 많았고, 그 중 55%가 어머니가 직업이 있는 아동이었다. 부모가 비만인 아동은 30%였고, 모두 아버지로 조사되었다. 조사 대상 아동의 70%가 부모님의 권유로 영양교육 프로그램에 참여하였다. 2. 식품 섭취빈도에 있어서 곡류 및 전분류의 섭취빈도는 영양교육 후 유의한 차이가 있는 학생은 없었다. 그러나 소시지와 햄의 섭취빈도는 영양교육 후 유의하게 감소한 반면 멸치의 섭취 빈도는 영양교육 후 유의하게 증가 하였다. 또한 영양교육 후 콩밥과 콩자반의 섭취빈도도 유의하게 (p<0.05) 증가 하였다. 채소 및 과일 해조류의 섭취빈도 중에서는 파프리카와 브로콜리 섭취 빈도가 유의한(p<0.05) 증가를 보인 것을 제외하고는 변화가 없었다. 우유 및 유제품에서는 우유와 요거트 치즈의 섭취 빈도가 유의하게(p<0.05) 증가하였다. 패스트푸드와 음료의 섭취 빈도는 영양교육 후에도 유의한(p<0.05) 변화가 없었다. 3. 식품의 기호도에 있어서 영양교육 후 유의하게(p<0.05) 기호도가 증가한 식품에는 닭고기, 오리고기, 등푸른생선, 흰살생선, 치즈, 두유, 버섯, 가지가 있었다. 반면 영양교육 후 조사대상 아동의 아이스크림, 치킨과 피자에 대한 기호도는 유의하게(p<0.05) 감소하였다. 인스턴트식품과 음료의 기호도는 유의한 차이는 없었지만 전체적인 기호도 점수가 감소되었음을 알 수 있었다. 맛에 대한 기호도는 영양교육 후 단맛을 좋아하는 아동이 유의하게(p<0.05) 감소하였다. 4. 조사대상 아동들의 식습관 및 식태도의 평균 점수는 영양교육 후 유의하게(p<0.001) 높아졌다. 특히, 편식하는 습관과 우유를 일주일에 3~4회 이상 섭취하는 습관, 그리고 간식으로 과일과 채소를 섭취하는 아동이 유의하게(p<0.05) 많아졌다. 식태도에서는 식사 시에 정해진 장소에서 식사를 하고, 간식의 양을 알맞게 섭취하려고 하는 조사대상 아동이 유의하게 (p<0.05) 많아졌다. 5. 조사대상 아동들의 영양지식은 영양교육 후 유의하게(p<0.05) 높아졌다. 영양교육 후에 조사대상 아동들은 편식, 균형식, 식품구성탑의 정의와 영양소의 기능 및 급원식품에 관한 문항의 정답률이 유의하게(p<0.05) 높았다. 그 외, 지방에 관한 문항은 유의한 변화가 없었다. 6. 영양교육 프로그램 중 가장 흥미 있었던 수업내용은 ‘식품구성탑 배우기’라고 응답한 조사대상 아동이 27%로 가장 많았고, 그 다음으로는 ‘건강한 간식선택하기’, ‘식사예절 배우기’, ‘영양벨을 울려라’, ‘편식의 문제점알기’, ‘채소 과일을 많이 먹어요’, ‘식품 표시제 배우기’ 순으로 나타났다. 프로그램에 대한 만족도는 조사대상 아동의 65%가 매우 만족한다고 하였고, 조사대상 아동의 20%는 만족한다고 응답하였다. 반면 프로그램에 불만족하는 아동은 15%로 조사되었다. 조사대상 아동의 85%가 프로그램에 대해 전체적으로 만족하고 있는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 영양교육 프로그램 실시 후 조사대상 아동의 식품 섭취 빈도, 기호도, 식습관, 식태도, 영양지식 등이 긍정적으로 개선되었음을 알 수 있었다.; The purpose of this study was to investigate the effect of nutritional education program on the eating behaviors and nutritional knowledge of elementary school students in Yong-In. Nutritional education program was conducted for 6 weeks. The results show as follow. 1. The subject consisted of 11 boys and 9 girls. 55% of Mothers had job and 70% of students were participated by recommending from their parents. 2. Consumption frequency of grains and starches of the students were not significantly different after nutrition education. However, consumption frequency of sausage and ham of the students significantly(p<0.05) decreased after nutrition education. Consumption frequency of anchovy, beans, paprika and brocoli, milk, yogurt, and cheese of the students significantly increased after nutrition education. 3. The preference of foods such as chicken, duck meat, blue fish, white fish, cheese, soybean milk, mushroom, and egg apple of the students significantly(p<0.05) increased after nutrition education. However, The preference of ice-cream, fried chicken, pizza of the students significantly decreased. There were not significant difference from the preference of instant food and beverage. 4. The eating behaviors and attitudes of the students were significantly(p<0.05) improved after nutrition education. Especially, unbalanced eating behavior of the students was changed after nutrition education. 5. The nutritional knowledge of the students were significantly(p<0.05) improved. The percentage of correct answers of the students significantly increased after nutrition education. However, the question of fat was not significantly different after nutrition education. 6. The most interesting lesson of nutritional education program was 'learning food tower', showing 65% of the students answered after nutrition education. The satisfaction of the nutrition education program exhibited that 65% of the students were 'very satisfied' and 20% of the students were 'satisfied'. These results indicate that a well-designed program for nutritional education program can help to change eating behavior and nutritional knowledge.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143338http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000413992
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > NUTRITIONIST TRAINING PROGRAM(영양교사 양성과정) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE