199 0

평생교육원에 재학중인 성인학습자의 지각된 진로장벽과 진로태도성숙의 관계

Title
평생교육원에 재학중인 성인학습자의 지각된 진로장벽과 진로태도성숙의 관계
Other Titles
A study on the relationship between the perceived career barrier and career attitude maturity of the adult learner studied in life-long education in university:the effects of career decision-making self-efficiency
Author
이순환
Alternative Author(s)
LEE, SOON HWAN
Advisor(s)
정기수
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1997년 외환위기 이후 닥친 미국 금융위기에 따른 급격한 고용시장의 변화는 우리나라에서도 중ㆍ장년기는 더 이상 성장과 변화를 마치고 안주할 수 있는 시기가 아니라 적극적으로 변화에 대응하여 자신들이 진로를 새롭게 개척하고 모색하여야 할 시기라는 점을 극명하게 보여주고 있다. 본 연구는 대학부설 평생교육원에 재학중인 성인학습자를 대상으로 성인학습자가 지각한 진로장벽이 진로태도성숙에 어떠한 관계가 있는지 살펴보고 진로결정자기효능감은 진로태도성숙에 매개역활을 하는지 알아보고자 한다. 또한 성별에 따라 각 변인에 차이가 있는지 살펴보고자 한다. 본 연구를 위해 서울에 있는 주요 4개의 학력인정 대학부설 평생(사회)교육원(H대, S대, J대, K대)에서 학위 및 국가자격증 과정에 입학하여 수학하는 성인학습자를 대상으로 지각된 진로장벽, 진로결정자기효능감, 진로태도성숙에 대해 설문조사를 실시하였다. 연구의 측정도구는 진로태도성숙의 정도를 측정하기 위하여 이기학(1997)의 진로태도성숙검사를 사용하였고, 지각된 진로장벽정도를 파악하기 위해 김은영(2001)이 개발한 한국대학생 진로탐색장애검사(KCBI)를 사용하였다. 또한 진로결정자기효능감을 측정하기 위해서 Betz, Klein과 Taylor(1996)가 개발한 CDMSES-SF(Career Decision-Making Self-Efficacy Scale-Short Form)'을 사용하였다. 이는 원래 Betz와 Taylor가 개발한 Career Decision-Making Self-Efficacy Scale의 50문항을 25문항으로 단축한 것이다. 자료의 분석은 Window 용 SPSS WIN 15.0 프로그램을 이용하여 자료 분석의 목적에 따라 빈도분석, t-검증, 상관분석, 다중회귀분석(Multiple Regression) 등을 이용하여 자료를 처리하였으며 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 측정변인의 차이는 진로태도성숙을 제외한 진로장벽과 진로결정자기효능감에는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 진로태도성숙은 통계적으로 성별에 따라 유의미한 차이가 있으며 남자보다는 여자가 진로태도성숙도가 높다(t=-2.434, df=306, P<0.05). 둘째, 지각된 진로장벽과 진로태도성숙의 관계에서 진로장벽은 진로태도성숙에 부적영향을 주는 것으로 나타났다(F=41.298, df=9,298 , P<0.05). 셋째, 진로결정자기효능감은 성인학습자의 진로태도성숙에 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다(F=20.530, df=5.302, P<0.05). 넷째, 진로장벽은 진로결정자기효능감에 유의미한 부적영향을 미치고 있는 것으로 나타났다(F=21.842, df=8.299, P<0.05). 다섯째, 진로장애와 진로태도성숙에 대한 진로결정자기효능감은의 매개효과를 검증하였으며, 진로장벽과 진로결정자기효능감이 각각 진로태도성숙을 유의하게 설명해 주고 있다는 것을 알 수 있다. 이는 값(0.523)을 통해서도 알 수 있다. 이러한 연구결과를 통하여 알 수 있듯이 성인학습자의 진로개발을 위해서 그들이 처한 진로장벽을 파악하고 극복하여 진로결정자기효능감을 확립하는 것은 매우 중요하다고 할 수 있다. 또한 이 연구가 지닌 다음과 같은 한계점이 잘 극복되어 후속연구가 계속되어 야 할 것이다. 우선, 서울지역 대학부설 평생교육원에 재학중인 성인학습자만을 연구대상으로 했기 때문에 일반화의 문제가 발생할 소지가 있으며, 본 연구에서 채택한 진로장벽, 진로태도성숙의 검사는 대학생을 대상으로 개발되어 타당화 시킨 것으로 성인학습자에게는 다소 적절하지 않을 수 있어 후속연구에서는 이에 대한 보완이 필요할 것이다. 또한, 질문지를 통한 조사연구이기 때문에 좀 더 심층적인 이해를 위해 면접법이나 관찰법 같은 질적 연구방법을 사용한 후속연구가 필요하다.; The rapid change in job market followed by financial crisis in USA after a foreign currency crisis in 1997 clearly shows that middle and old aged Korean meet the era which they should investigate their own way not hang their hat inside with completion of growth and change. This study aims to verify the relationship between the perceived career barrier and career attitude maturity of the adult learner studied in life-long education attached to university and career decision-making self-efficacy mediate career attitude maturity. Furthermore, it will compare whether there is a variable according to gender. For this study, survey was done by adult learners studied in the course of academic degree and national qualifications from 4 major recognized life-long educations attached to university such as H University, S University, J University and K University and it was focused on the perceived career barrier, career decision-making self-efficacy and career attitude maturity. The finding of the study was as follows: Firstly, there was no significant difference in the perceived career barrier and the career decision-making self-efficacy in the part of measurement variable according to gender except the carrier attitude maturity. In the case of career attitude maturity, it showed significant difference on the basis of gender and women had higher state of being mature in career attitude than men. (t=-2.434, df=306, P<0.05). Secondly, it showed that the perceived career barrier gave the negative effect to the career attitude maturity between the relationship between the perceived career barrier and the career attitude maturity. (F=41.298, df=9,298 , P<0.05). Thirdly, it was examined that the career decision-making self-efficacy gave significant static effect on career attitude maturity of the adult learner. (F=20.530, df=5.302, P<0.05). Fourthly, we were known that the perceived career barrier had significantly inadequate influence on the career decision-making self-efficacy.(F=21.842, df=8.299 , P<0.05). Fifthly, the career decision-making self-efficacy had mediated the perceived career barrier and the career attitude maturity and the perceived career barrier and the career decision-making self-efficacy respectively had significant effect on the career attitude maturity. This was explained through value 0.523. As indicated in this study, it is very important for adult learners to overcome the perceived career barrier and establish career decision-making self-efficacy for their career development. Moreover, the following limitation in this study should be settled to continue further research. First of all, as this study was mainly surveyed by adult learners study in life-long education attached to universities located in Seoul area, it may cause trouble that it can be generalized. As well, examination on perceived career barrier and career attitude maturity selected in this study was developed targeting university students and therefore, it might be inappropriate to adult learners. Accordingly, complementation would be needed for further investigation with using the qualitative research method including interview or observation method for the in-depth understanding because this survey depends on questionnaire. On the basis of these findings, this study purposes to provide fundamental materials to understand career development of adult learners, find effective method to handle perceived career barrier and investigate career development guideline for adult.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143295http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000414389
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE