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휴대전화기 문자입력의 효율성 향상을 위한 자판배열 연구

Title
휴대전화기 문자입력의 효율성 향상을 위한 자판배열 연구
Other Titles
A Study on the keypad layout for an efficiency elevation of mobile phone's text input
Author
박소영
Alternative Author(s)
Park, So Young
Advisor(s)
이재환
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대 사회는 빠른 속도로 발전하고 변화해 나가고 있다. 빠른 속도로 사회가 변화하고 있는 만큼 현대인의 필수품이라 할 수 있는 모바일 제품의 교체 속도 역시 빠르게 변하고 있다. 물론, 그 대표적인 예로 휴대전화기를 들 수 있다. 휴대전화기 역시 자주 바뀌고 있는 추세이다. 그리고 이제는 추구하는 기능 역시 많아진 것이 현실이다. 하지만, 휴대전화기의 여러 기능 중 바쁜 사회에서 단시간에 보다 정확한 정보 전달을 가능하게 하는 문자메시지 전송 기능은 여전히 중요한 부분을 차지하고 있다. 그러나 휴대전화기의 잦은 교체속도에 비해 각 제조사들이 모두 다른 문자 입력 방식을 가지고 있어서 초기 사용자들은 불편을 겪고 있는 것이 현실이다. 그리고 휴대전화기는 점차 초기 사용 연령대가 어려지고 있으며, 대부분의 초기사용자에 해당하는 어린이들의 경우 인지능력 및 이해속도가 빠른 어른 사용자에 비해 많은 불편함을 겪고 있다. 특히 초기사용자 중 어린이 사용자의 경우 휴대전화기의 다른 기능에 비해 문자 기능을 많이 사용하고 있기 때문에 초기사용자가 대부분 어린이사용자인 지금 그 사용자 특성에 맞춘 보다 쉽고 효율적으로 문자메시지 작성이 가능한 입력방식의 개발이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 기존 국내의 대표적인 휴대전화기의 문자입력을 비교, 분석해서 각 입력방식의 어떤 부분이 좋은지 알아보고, 나아가서 휴대전화기의 효율적인 문자입력 방식을 모색하고자 하였다. 특히 휴대전화기는 제품특성상, 이미 많은 사용자들이 쓰고 있어서 보다 효율적인 문자메시지 작성을 위해 입력방식 역시 최적화될 필요가 있고, 사용 공간 및 사용 시간 또한 획일적이지 않게 정보 전달을 요구하기 때문에 다른 모바일 제품들보다 소비자의 니즈를 확실하게 만족시켜야만 하는 제품이다. 이런 다양한 니즈를 충족시킬 수 있는 방법으로 본 연구에서는 휴대전화기의 효율적인 문자 입력 방식을 모색하고자 하였다. 그 효율적 방안의 제시를 위해 1)실험대상자인 어린이의 연령별 인지능력 및 정보검색 능력과 이용행태에 대한 조사를 하였으며, 2)문자 입력에 대한 정의 및 특징과 휴대전화기 문자메시지 기능의 이용성 및 효율성의 정의 및 목적과 측정요소에 대해 조사를 하였으며, 3)대표적인 휴대전화기 제조사 3곳(삼성, LG, 팬텍 앤 큐리텔)에서 출시된 문자 입력 방식을 어린이 행동특성 및 효율성의 기준을 고려한 사전 인터뷰를 통해 휴대전화기 문자 입력에 대한 니즈를 파악하고, 4)이것을 기준으로 참여관찰법을 통해 전체적인 문자입력방식에 대한 선호도 파악을 한 후, 5)그 평가는 문장 3개를 준비해서, 자유롭게 선택한 문장을 입력해 그 입력 시간과 문장입력 오류의 횟수를 측정하는 것을 기준으로 총 24명의 실험참여자들을 대상으로 한 실증적 사용성 평가를 실시하였다. 6)이런 1차 실험 결과를 바탕으로 개선방향을 잡은 플래시 기반의 개선안을 디자인 한 후, 7)2차 실험으로 기존 사용성이 좋았던 방식과 개선안을 일반 사용자와 어린이 사용자로 그룹을 나누어 실증적 사용성 평가를 실시하였다. 8)그리고 이와 같은 조사와 실험결과를 바탕으로 초기 사용자의 효율적인 문자입력을 위한 휴대전화기의 자판 배열의 설정 시 고려해야 할 요소가 무엇인지에 대해 파악을 하였다. 참여관찰법에서는 실험자가 어느 자판 사용에도 익숙하지 않은 특성 상 원활한 실험 진행을 위해서 각 어린이들을 자유롭게 그룹으로 나누어 휴대전화기를 이용하는 모습을 참여 관찰함으로써, 문자입력방식에 따른 선호도의 차이를 분석하였지만, 실증적 사용성 평가 시에는 그룹의 구분을 두지 않고 각 개별의 문장 입력 시간을 측정하여 효율성의 차이를 분석했다. 그리고 2차 평가 시에는 어린이 그룹의 경우 1차 실험에 참여했던 인원 중 좀 더 객관적 연구도출이 가능한 연령대인 만 9세 이하의 인원에 한해 그룹을 지정했다. 이 결과를 바탕으로 보다 나은 효율성 향상을 위한 휴대전화기 인터페이스 디자인의 문자 입력 방식 개발을 위한 근거로 사용될 수 있을 것이며 향후 휴대전화기 문자입력방식 레이아웃의 가이드라인을 설정하는 데 있어서도 기초자료로 사용될 수 있도록 하고자 한다.; The contemporary society is rapidly developing and changing. As the society changes rapidly, mobile products, necessaries for modern people are also upgraded rapidly. We can think of mobile phone as an example. Mobile phone is one of the products rapidly upgraded and it requires more functions than ever before now. Among its functions, a function to send text messages is very important due to its convenience to send information accurately in a short time. However, mobile phones initial users experience difficulty to send text messages due to every manufacture having a different way of inputting text messages when mobiles phones are upgraded rapidly. Besides, ages of most initial users are getting young and very young children users experience lots of difficulty comparing to adults who are capable of recognizing and understanding more quickly. It is necessary to develop an easy and efficient way of inputting text messages for children since young users use text message function more often than any other functions and they are the most initial users now. Therefore, this study tried to find an efficient way of inputting text messages after I compared and analyzed existing typical domestic mobile phones. Especially, mobiles phones are already being used by many users requiring their way of inputting text messages to be customized. Mobile phones surely need to satisfy their customers needs than any other mobile products since they should be able to send information regardless of time and space. In order to satisfy their various needs, the paper intended to come up with an efficient way of inputting text messages. The followings are the researches that are made for the project. 1)Children’s recognition as well as information research capabilities and behaviors 2)Definition and characteristics of text message input, definition and objective of text message functions usability / efficiency, their measurement factors 3)Children’s needs for text message input on typical 3 mobile phone manufacturers’ (Samsung, LG, Pantec and Quritel) way of text message input through pre-interview with them on children behavioral characteristic and efficiency standards 4)Preference on ways of text message input through participant observation based on children’s needs 5)Conducted a practical experiment on 24 people to choose random 1 sentence out 3 and I measured the time took for them to input and errors they made. 6)Designed recommendations on flash based on 1st experiment results 7)Evaluated practical usability for existing usable way and recommendations on both general users and children users in groups. 8)Identified the factors to consider when arranging buttons on cell phones for initial users to input messages efficiently based on the experiments and research results. In participant observation, an analysis was held by participating to observe their prefer way of inputting texts with them in groups since they are not familiar with any mobile phones button arrangement while studying the efficiency by checking individual differences in input time without dividing them in any group when evaluating practical usability. In the 2nd experiment, for children groups, the groups were limited to be formed with children under age of 9 who are likely to provide more objective results among the children participated in the 1st experiment. The findings will be able to be used for developing more efficient mobile phone interface for inputting text and will be useful for setting a specific guideline on mobile phones layout for text message input in the future.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/142182http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000414519
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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