451 0

일부 미취학 어린이의 손에서 분리된 미생물 실태 및 손씻기 교육의 효과

Title
일부 미취학 어린이의 손에서 분리된 미생물 실태 및 손씻기 교육의 효과
Other Titles
Microbiological Analysis of Hands and Education of Handwashing among Preschool Children in a Day Care Center
Author
김지은
Alternative Author(s)
Kim, Ji Eun
Advisor(s)
엄애선
Issue Date
2010-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문초록 최근 식중독을 비롯하여 신종인플루엔자A 등 전염성 질병의 유행에 따라 개인위생에 대한 중요성이 강조되고 있다. 특히 손씻기는 개인위생 중 가장 기초적이고 중요한 위생규칙으로 여겨지고 있어, 적절한 손씻기만으로도 각종 감염성 질환의 빠른 예방법이 될 수 있다. 본 연구에서는 미취학 어린이의 손씻기 이행도와 미생물 실태 및 교육에 따른 미생물 변화를 조사하고자 하였다. 서울 성동구 A어린이집에 다니는 만 3세~5세 어린이 10명과 담당 선생님을 대상으로 설문조사를 실시하여 손씻기와 관련된 일반사항을 파악한 후, 어린이 손에서의 미생물 오염 실태를 관찰하였다. 어린이들의 손 위생을 향상시키기 위하여 5일간 손씻기 동영상 교육 실시 후 2차 분석을 실시하였다. 이후 손씻기 동영상과 실습교육을 5일간 병행한 후 3차 분석을 실시하였다. 교육에 따른 기간별 효과를 미생물학적 방법으로 측정하여 손 위생 상태를 비교하였다. 어린이의 손씻기 이행도는 90.0%의 어린이가 식사 전, 화장실 다녀온 후에 손씻기를 수행하는 것으로 나타났다. 비누 사용은 90.0%의 어린이가 사용하고 있으며, 손 세척 후 70.0%가 일회용 티슈를 이용하여 물기를 제거하였다. 기존의 손씻기 교육은 구두로 교육하거나 동영상 등을 이용하여 월 1회~2회 실시하고 있었다. 어린이의 교육 전 미생물 실태를 분석한 결과, 일반세균과 진균은 2~5log CFU/ml로 검출되었다. 대장균군은 2명에서 검출되었으며, 대장균은 불검출 되었다. 식중독균 중 황색포도상구균은 2명에서 검출되었으나, 살모넬라, 리스테리아, 바실러스는 불검출 되었다. 손씻기 교육 후 손 미생물 분석 결과, 어린이 1명에게서 일반세균과 진균이 2log CFU/ml에서 교육 후에 불검출 혹은 감소되어 교육에 따른 효과가 나타났다. 그러나 9명의 어린이는 교육 후에 균수가 감소하는 경향이 관찰되지 않았다. 대장균군은 2명의 어린이의 왼손에서 교육 전 검출되었다가 교육 후 불검출 되었다. 황색포도상구균은 교육 전 2명, 1차 교육 후 1명의 어린이에게서 검출되었으나 교육 후 모두 불검출 되어 교육에 따른 효과가 있는 것으로 나타났다. 손씻기 교육 후에 미생물 변화가 양손 모두 감소한 어린이는 1명이며, 다른 어린이는 균수 증감이 양손이 일치하지 않는 경향을 보여 교육의 효과가 나타나지 않았다. 이는 교육 대상이 취학 전 만3세, 만5세 어린이로 일시적인 학습의 효율성이 취학 후 어린이에 비하여 낮고, 매 교육기간이 일주일 이내로 짧기 때문에 교육의 효과가 미비하였던 것으로 생각된다. 손씻기 교육의 경우 취학 전 어린이를 대상으로 손씻기 교육을 반복적으로 수행하여야만 손씻기 학습의 효과가 나타날 것으로 생각된다. 이 시기는 인지발달이 급격하게 형성되고 기본적인 생활습관이나 행동양식이 형성되는 시기이므로 교사는 여러 기초 생활이 습관화 되도록 반복적이고 일관성 있는 지도가 요구된다. 따라서 미취학 어린이를 대상으로 손씻기 교육을 실시할 경우 구체적이고 지속적인 교육을 하고, 어린이 뿐 아니라 학부모들을 대상으로 손 위생교육을 실시하여 가정에서의 관심 및 실천적인 지도가 함께 이루어지도록 해야 할 것이다. 어린 시기 및 성인이 되어서도 개인위생을 유지 할 수 있도록 해야 할 것이다. 따라서 국민들을 대상으로 손 위생에 대한 홍보와 교육이 지속적으로 이루어져 손씻기에 대한 국민들의 올바른 행동변화로 나타나도록 꾸준한 손씻기 교육과 주기적인 모니터링의 필요성이 강조된다.; ABSTRACT Microbiological Analysis of Hands and Education of Handwashing among Preschool Children in a Day Care Center Kim, Ji Eun Department of Nutrition Education Graduate School of Education Hanyang University Because of the recent epidemic prevalence of contagious diseases such as Swine Flu including food poisoning, personal hygiene is attracting much attention as a means of preventing various contagious diseases. In particular, as one of the most important basic rules in personal hygiene, hand washing alone can be the easiest and the most effective means of preventing contagious diseases. Thus, the objectives of this study was to investigate the behaviors related to hand washing and the effect of hand washing on the number of microorganisms in their hands among pre-school children after education of hand washing. A survey was conducted on ten children aged three to five years attending a child care center in Seongdong-gu and their two teachers to examine the behaviors related to hand washing. After the survey, the children got the lessons on hand washing by watching video demonstrations, and then they went through hand washing practice sessions. Hand washing education has been conducted once or twice every month by their teachers, showing the video or the Internet demonstrations. The effect of hand washing was examined by the number of microorganisms in their hands between pre- and post-education. The results were as follows. The soap was used by 90.0% of the children and 70% of the children used disposable tissue paper to remove water from their hands. Before the hand washing education, the coliform group bacteria were detected from 2 children’s hands but no E.coli was found. The total plate count and filamentous fungi count was 2~5 log CFU/ml on the average. The effects of the hand washing education on the number of microorganisms in children’s hands were not much apparent. In conclusion, although there were no significant effects of hand washing education on the number of microorganisms in children’s hands, the repeated and more consistent training on hand washing would be important for children aged three to five years, given that most of the habits and behavior patterns were developed in this age and the effects were persistent during their future life.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/141868http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000415328
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE