563 0

여행불안증 치료를 위한 가상현실(Virtual Reality)과 육성설명이 포함된 동영상(Narrated Video)기법이 구현된 웹-사이트 구축 및 임상적 실험.

Title
여행불안증 치료를 위한 가상현실(Virtual Reality)과 육성설명이 포함된 동영상(Narrated Video)기법이 구현된 웹-사이트 구축 및 임상적 실험.
Other Titles
Implementation of a web-site and clinical experiments for the purpose of alleviating travel anxiety through virtual reality and narrated video technology.
Author
안용학
Advisor(s)
이욱
Issue Date
2011-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구에서는 호텔 가상현실(VR)이 구현되어 있는 웹사이트에 육성설명이 포함된 비디오가 여행 불안을 감소시키는지에 대한 실증적인 분석을 하였다. 일반적으로 사람들은 익숙하지 않은 새로운 환경이나 장소에 있게 되면 불안감이 증가하는 경향이 있다. 특히나, 불안장애를 지닌 사람들의 경우 극도의 불안으로 여행을 포기하는 사람들도 있다. 이 점은 여행객들이 호텔이나 그들이 머무를 곳을 정할 때 영향을 끼친다. 한편, 호텔에서는 더 많은 고객들을 유치하고, 고객들의 불안감 해소를 위해 그들의 웹사이트를 만들고 다양한 정보를 제공한다. 다양한 정보를 제공하는 방법 중 하나가 웹사이트에 가상현실(VR)을 적용 시켜 호텔의 여러 부분들을 살펴볼 수 있게 하는 것이다. 가상현실(VR)이 여행불안을 어느 정도 감소시킨다고 이미 증명이 되었다. 하지만 육성설명이 포함된 비디오가 가상현실(VR)에 포함되어 호텔의 중요한 요소 등을 보여준다면 좀 더 큰 효과가 기대된다. 이 연구에서 중요한 요소로 선정된 것은 비상 시 탈출 경로와 호텔 주변의 주요 시설 이다. 이 두 가지 요소는 기존 연구에서 여행불안을 일으키는 요소로 알려져 왔다. 따라서 이 연구를 위해, 서울 시내의 어느 호텔을 대상으로 2개의 간단한 웹페이지를 만들었다. 각 홈페이지에는 호텔 객실의 가상현실(VR)을 만들었다. 그리고 그 중 하나의 홈페이지의 가상현실(VR)에 비상시 객실로부터의 탈출 경로와 호텔 주변의 주요시설 등을 안내하는 비디오영상을 연결하였다. 또한 선행 연구들을 통해 웹사이트의 신뢰형성 요소를 능력, 호의성, 진실성으로 선정하고, 인지된 여행불안과신뢰성, 리스크 감수의 관계를 확인하기 위한 모델을 설계하였다. 이번 연구를 위한 표본은 온라인을 통하여 설문에 응답할 일반인들을 선정하였다. 설문의 응답자들이 이번 연구를 위해 만들어진 호텔의 웹사이트를 방문하여 비디오영상을 보도록 한 후 사전에 연구 모델과 선행연구를 참조하여 작성된 설문에 응하는 방식으로 연구를 진행 하였다. 설문은 각 홈페이지 당 100명에게 실시하였다. 설문은 인구 통계학적 사항 6문항, 여행불안 인지에 관한 질문 7, 가상현실(VR) 웹사이트 능력에 관한 질문 6문항, 가상현실(VR) 웹사이트 호의성에 관한 질문 3문항, 가상현실(VR) 웹사이트 진실성에 관한 질문 2문항, 가상현실(VR) 웹사이트 신뢰성에 관한 질문 4문항, 가상현실(VR) 웹사이트와 리스크 감수에 관한 질문 2문항 등 총 30문항으로 구성하였다. 육성설명이 나오는 내레이션 비디오의 유무에 따라 각 100부의 설문을 분류하였으며, 총 200부의 데이터를 가지고 분석을 하였다. SASW 18.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰도 분석, 회귀분석, t검증, 차이분석 등을 실시하였으며 ASMOS를 이용하여 확인적 요인분석을 실시하였다. 하지만 분석하는 과정에서 여행불안 인지에 대한 응답이 연구모델을 검증하는데 방해하는 요인으로 판단하여 실제 분석에는 사용하지 않았다. 분석 결과 호텔 웹사이트에 가상현실(VR)이 제공되는 경우, 육성 설명이 나오는 비디오 영상의 유무에 상관없이 여행불안과 심리학적 안정에 영향을 끼치는 것으로 의미 있는 통계학적 상관관계가 확인되었다. 또한 신뢰성, 리스크 감수 요인에서 유의한 통계치를 확인하지는 못하였지만, 가상현실(VR)과 육성설명이 포함된 비디오 영상이 제공되는 웹사이트의 경우가 육성설명 비디오 영상이 구현되지 않고 가상현실(VR)만 제공 되는 웹사이트 보다 여행불안을 감소시키는데 더욱 효과적이라는 것을 확인하였다.| This study presents an empirical evidence of benefit of narrative video clips in embedded virtual reality(VR) websites of hotels for relieving travel anxiety. In general people tend to have some degree of anxiety about travel especially when the destination is unfamiliar. This can influence customers' choice on what kind of hotel they would choose to stay. Thus hotels try to establish websites where a lot of information can be found, which might reduce travel anxiety. One of the popular techniques used to increase intimacy of the hotel is to set up a virtual reality function in the hotel website where travelers can explore various parts of the hotel. Even though it was proven that virtual reality functions do provide some relief in travel anxiety, a stronger virtual reality website can be built when narrative video clips that show video clips with narration about important aspects of the hotel. We posit that these important aspects are 1. Escape route and 2. Surrounding neighborhood information, which are derived from the existing research on anxiety disorder as well as travel anxiety. Thus we created a video clip that showed and narrated about the escape route from the hotel room, another video clip that showed and narrated about surrounding neighborhood. We then conducted experiments with this enhanced virtual reality website of a hotel by having human subjects play with the website and fill out a questionnaire. And we took reliability Analysis, Confirmatory Factor Analysis, Regression Analysis and t-test. The result partially confirms embedded virtual reality website with narrative video clips was found to be stronger in relieving anxiety than the one without narrative video clips. But, we couldn't confirms our hypothesis that there is a statistically significant relationship between the degree of travel anxiety and psychological relief caused by the use of embedded virtual reality functions with narrative video clips of a hotel website. Because there are differences between our assumptions and actual survey, and we excluded perceived risk factor in our research model. If this research be modified appropriately, we can expect better result.; This study presents an empirical evidence of benefit of narrative video clips in embedded virtual reality(VR) websites of hotels for relieving travel anxiety. In general people tend to have some degree of anxiety about travel especially when the destination is unfamiliar. This can influence customers' choice on what kind of hotel they would choose to stay. Thus hotels try to establish websites where a lot of information can be found, which might reduce travel anxiety. One of the popular techniques used to increase intimacy of the hotel is to set up a virtual reality function in the hotel website where travelers can explore various parts of the hotel. Even though it was proven that virtual reality functions do provide some relief in travel anxiety, a stronger virtual reality website can be built when narrative video clips that show video clips with narration about important aspects of the hotel. We posit that these important aspects are 1. Escape route and 2. Surrounding neighborhood information, which are derived from the existing research on anxiety disorder as well as travel anxiety. Thus we created a video clip that showed and narrated about the escape route from the hotel room, another video clip that showed and narrated about surrounding neighborhood. We then conducted experiments with this enhanced virtual reality website of a hotel by having human subjects play with the website and fill out a questionnaire. And we took reliability Analysis, Confirmatory Factor Analysis, Regression Analysis and t-test. The result partially confirms embedded virtual reality website with narrative video clips was found to be stronger in relieving anxiety than the one without narrative video clips. But, we couldn't confirms our hypothesis that there is a statistically significant relationship between the degree of travel anxiety and psychological relief caused by the use of embedded virtual reality functions with narrative video clips of a hotel website. Because there are differences between our assumptions and actual survey, and we excluded perceived risk factor in our research model. If this research be modified appropriately, we can expect better result.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/138467http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000417789
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > INFORMATION SYSTEMS(정보시스템학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE