522 0

아메리칸 액팅 메소드 훈련법의 고찰을 통한 한국적 영화연기 메소드의 발전방안 연구

Title
아메리칸 액팅 메소드 훈련법의 고찰을 통한 한국적 영화연기 메소드의 발전방안 연구
Other Titles
A Study on the development of Korean Film Acting Method through the consideration of American Acting Method Training: Focusing on Sanford Meisner's Technique
Author
이인영
Alternative Author(s)
Lee, In Young
Advisor(s)
최영철
Issue Date
2011-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1895년 뤼미에르 형제의 시네마토그래프 발명이후 영화는 전 세계로 급속히 확산되었다. 수천 년의 역사를 자랑하는 연극에 비해 영화의 역사는 짧다고 할 수 있지만, 영화를 비롯한 영상산업은 비약적으로 팽창해 왔으며, 한국의 영화, TV는 성장속도가 빠르게 발전하여 한국영화는 이미 세계에서도 주목할 만큼 그 위상을 높여가고 있다. 영화배우들도 한류스타라는 이름 아래 국제적 명성을 얻고 있으며 각종 해외영화제에서 연기상을 받을 만큼 연기력을 인정받고 있다. 그러나 이러한 성과에 비해 국내에서 연기예술에 대한 연구는 체계화되어 있지 않고 훈련방법에 대한 시스템이 갖추어지지 않은 실정이다. 지금까지 우리나라의 연기교육은 연극적 전통 속에서 무대를 중심으로 이루어져 왔으며 배우 훈련 방법 또한 체계적으로 교육되지 않고 있다. 또한 전통적인 영화학적 관점에서 ‘영화연기’란 매체의 다양한 미학적 장치들에 비해 부수적 요소로 취급되어 왔다. 그러나 영화연기는 영화의 발달역사에서부터 두드러지게 나타나고 있듯이 분명 이전의 드라마 예술들과는 다른 독립적 예술의 경향을 보여주고 있었다. 무성영화에서부터 시작된 영화연기의 역사는 영화의 연기를 매체에 적합하면서도 독자적인 연기예술로 이끌어 가는 과정이라고 볼 수 있다. 영화연기와 연극연기는 ‘가상의 배역을 진실하게 수행하는 예술’ 이라는 점에서 근본적인 원리는 같지만 그 매체의 수용이나 전달 방식 등에서 큰 차이가 있으며, 작업의 환경과 방법도 다르기 때문에 그에 따른 연기법도 다르다고 할 수 있다. 미국에서 'Film Acting', 'Screen Acting'은 연극연기와는 완전히 구분되어진 전문분야로 인정받아왔고 할리우드 스튜디오 시스템 시절부터 영화연기를 따로 교육시켜왔다. 하지만 국내에는 영화연기를 위한 책이나 연구가 거의 없고 실무적 영화연기 코스나 워크샵도 없는 실정이다. 이처럼 연극과 영화는 매체가 갖는 특성들 때문에 연기술이 달라질 수밖에 없고 좋은 연기를 하기 위해서는 매체가 가진 특수성을 이해해야 한다. 스타니슬라브스키가 연기에 대한 방법을 체계적이고 과학적으로 정립한 이래 그의 연기에 대한 방법론은 세계 여러 곳에서 배우들의 훈련 프로그램으로 자리매김했고 특히 1930년대 초반 미국에서의 그의 출현은 미국의 현대연극과 영화의 수준을 높이는데 커다란 기여를 하게 된다. 미국의 리 스트라스버그는 이러한 스타니슬라브스키 시스템을 자신만의 ‘메소드’로 발전시켜 나갔다. 메소드란 용어는 1차적으로는 할리우드 영화 연기의 근간이 된 리 스트라스버그가 창안해 낸 특정 연기 스타일을 지칭한다. 하지만 ‘메소드 연기’란 메소드 연기 스타일을 지칭하는 것뿐 아니라 영화 매체의 특성에 가장 부합되는 연기라는 의미로도 사용될 수 있다. 즉 메소드 연기란 시대적 흐름과 영화의 역사에 따라 영화연기의 독자성이 중요시되면서 영화 자체의 본질적 특성에 가장 걸맞는 사실적이고도 자연스러운 연기를 총칭하는 말인 것이다. 미국의 대표적인 연기교사 리 스트라스 버그, 스텔라 애들러, 샌포드 마이즈너는 스타니슬라브스키 ‘시스템’을 미국적 풍토에 맞게 다듬고 이를 바탕으로 자신만의 연기테크닉을 만들어내어 배우훈련을 더 체계적으로 ‘방법론화’시켰다. 이러한 방법론을 ‘아메리칸 액팅 메소드 American Acting Method’라고 본고에서는 명칭한다. 그 중 샌포드 마이즈너의 연기방법론은 행동의 사실성을 기반으로 반복훈련, 문 두드리기, 대본과의 작업, 감정의 준비, 마치~인 것처럼, 자신의 역으로 만들기 등의 연기훈련법을 통해 배우와 배우사이의 상호 ‘교감’을 중심으로 하여‘리액션’을 중시하는 카메라 연기에 적합한 연기론으로 오늘날 미국에서 가장 보편적인 연기훈련법으로 쓰이고 있다. 우리나라도 1950년대 홍해성에 의해 스타니슬라브스키 시스템을 수용하기 시작한 이래 배우 김승호를 중심으로 메소드 연기가 발전되어 왔으며 아직까지 우리나라 영화와 연극연기에 기초로 자리매김하고 있다. 또한 자신만의 연기훈련법을 가진 이윤택, 박근형과 같은 연극 연출가들이 극단만의 독창적인 메소드를 구축하고 있다. 비록 메소드 연기를 우리만의 독자적인 연기방법론으로 발전시키기에는 많은 한계가 있었지만 한국에서 스타니슬라브스키 시스템을 수용·활용하여 그것을 연구하고 체계화시키려는 노력이 우리나라 배우예술에 큰 공헌을 했다고 할 수 있다. 샌포드 마이즈너 역시 스타니슬라브스키의 영향을 받았지만 그것을 그대로 수용하는 것이 아니라 자신이 정립한 방법론을 추가해 재창조하여 자신의 메소드로 정착시켰다. 우리도 이와 상응하는 보완적인 한국식 메소드 연기법을 우리만의 ‘방법’으로 구축해 나가야 한다. 본고에서는 아메리칸 액팅 메소드의 고찰을 통해 영화매체의 특수성을 고려한 우리나라의 영화 현장에서 실제적으로 적용할 수 있는 한국적 영화 연기 메소드의 발전 방안을 제시하고자 한다. | Film has been dramatically spread around the world since the development of cinematograph by the Lumiere brothers in 1895. The movie industry has been rapidly growing despite its short history, compared to the drama. Especially Korea’s movie and TV broadcasting industry have already stepped up their statues and are well recognized. Also some movie stars have gained an international reputation called Hallyu star, and won many awards in some of the international film festivals, which has proved themselves as great actors and actresses. Despite these achievements, academic studies and training methods of acting in Korea have not been explored systematically and remained unanswered. In Korea, acting education has been usually developed focusing on theatrical acting under its traditional way. In addition, 'Film Acting' has been under-estimated as a merely part of various aesthetic devices in a traditional film theory. However, film acting has its own unique value which has been developed since the beginning of film history, unlike the previous art of drama. The history of film acting since the silent picture days has been the process of making itself more suitable to related media and developing itself to unique acting style art. The fundamental principles of film acting and theatrical acting are similar in terms of the fact that they are both the art of performing an imaginary character sincerely, however, there are huge differences in the way of accepting the media and conveying the message. Moreover, the acting style in film and theatre should be different due to the different work environment. In the United States of America, a study of 'Film Acting' and 'Screen Acting' have been established for a long time as an independent study, being completely separated from theatrical acting. Apart from this, the country has been developed its own education system for film acting since the ‘Hollywood studio system’. On the other hand, in Korea studies on film acting have been unexplored; there are very limited acting-related books previously written and few practical film acting courses or workshops. As film and drama have different acting techniques, the unique characteristics of each medium should be understood in order to play good acting. Since Konstantin Stanislavski established the scientific method of acting, his acting methodology has become a renowned acting training program among many actors and actresses around the world. Particularly in the USA his emergence in the early 30’s has made significant contribution to the improvement of America’s modern drama and film. Lee Strasberg, the American creator of acting style 'Method' developed Stanislavski’s 'system' to his own style, which is called 'method'. The original meaning of the term ‘Method’ refers to the specific acting style created by Lee Strasberg which has been the basis of film acting in Hollywood. However, the meaning of 'Method Acting' not only refers to the style of method acting but also refers to the most suitable acting style to the trait of film. In other words, Method Acting can include the concept of realistic and natural(non-artificial) acting, which is the most appropriate form of acting to the nature of film. The representative American acting teachers, such as Lee Strasberg, Stella Addler and Sanford Meisner adapted ‘Stanislavski’s system’ to the nation in order to suit a different cultural climate and managed to develop its own acting techniques which leaded to an advanced acting ‘methodology’ for the nation. From now on, this acting methodology would be called “American Acting Method” in this study. Among those who developed the American acting methodology, Sanford Meisner’s method is based on 'The Reality of Doing' and is now being used as the most general acting training method in USA. His acting method focuses on an 'interaction' among actors and considers their 'reaction' important, which is appropriate to camera acting. It also includes many different techniques such as ‘The Repetition Exercise’, ‘The Mechanical Repetition Exercise’, ‘The Repetition from your own point of view’, ‘The Knock on the door’, ‘Working with text’, ‘Preparation’, ‘As If: Particularization’, ‘Making the part your Own' In Korea, Stanislavski's system has been the basis of Korean acting in film and drama since it was introduced by Hong Hea Sung in 1950s. Since then, Korean method acting has been developed particularly by actor Kim Seung Ho. In addition, some Korean drama directors such as Lee Yoon Taek and Park Gn Hyoung have been forging their own unique acting methods. Although there were many limitations to develop Korea’s own unique method of acting, the efforts to study Stanislavski's system and turn it into Korea’s acting style have contributed greatly to the nations’s art of acting as a whole. As seen from the example of Sanford Meisner who was influenced by Stanislavski's system, but rather than just accepting the system as it is he added his own method on the existing system and actually recreated. Korea is in need of creating its own unique acting method, which would suit the nation’s unique circumstances. In this study a practical guideline for Korean film acting method is proposed with a consideration of distinct characteristics of film itself and it suggests the way of reorganizing the techniques of American acting method so that it can be applied to the field of Korean film directly.; Film has been dramatically spread around the world since the development of cinematograph by the Lumiere brothers in 1895. The movie industry has been rapidly growing despite its short history, compared to the drama. Especially Korea’s movie and TV broadcasting industry have already stepped up their statues and are well recognized. Also some movie stars have gained an international reputation called Hallyu star, and won many awards in some of the international film festivals, which has proved themselves as great actors and actresses. Despite these achievements, academic studies and training methods of acting in Korea have not been explored systematically and remained unanswered. In Korea, acting education has been usually developed focusing on theatrical acting under its traditional way. In addition, 'Film Acting' has been under-estimated as a merely part of various aesthetic devices in a traditional film theory. However, film acting has its own unique value which has been developed since the beginning of film history, unlike the previous art of drama. The history of film acting since the silent picture days has been the process of making itself more suitable to related media and developing itself to unique acting style art. The fundamental principles of film acting and theatrical acting are similar in terms of the fact that they are both the art of performing an imaginary character sincerely, however, there are huge differences in the way of accepting the media and conveying the message. Moreover, the acting style in film and theatre should be different due to the different work environment. In the United States of America, a study of 'Film Acting' and 'Screen Acting' have been established for a long time as an independent study, being completely separated from theatrical acting. Apart from this, the country has been developed its own education system for film acting since the ‘Hollywood studio system’. On the other hand, in Korea studies on film acting have been unexplored
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/138285http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000417762
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE