185 0

조경기술자 계속교육(CPD)의 불만족 요인 분석에 관한 연구

Title
조경기술자 계속교육(CPD)의 불만족 요인 분석에 관한 연구
Other Titles
A Factor Analysis on the Dissatisfaction of Continuing Professional Development(CPD) of Landscape Architect
Author
윤준영
Alternative Author(s)
Yoon, Jun Young
Advisor(s)
조세환
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
조경산업의 범위는 계속 넓어지고 있으며, 건설 환경은 신기술, 신자재, 신공법의 개발과 과학의 발달 그리고 국제화시대를 맞아 급변하고 있어 조경기술자는 계속교육(CPD)으로 전문성을 향상시켜 대응해야 한다. 하지만 조경기술자는 최소한의 계속교육인 법적 직무교육의 이수율이 낮았다. 이러한 배경으로 본 연구는 조경기술자 계속교육의 현황을 알아보고 불만족 요인을 찾아 개선해 나갈 사항을 제언하려는 목적으로 수행하였다. 본 연구의 방법은 첫째, 조경기술자 계속교육의 현황을 관련법규, 이론고찰, 해외사례조사를 문헌연구를 통해 수행하였다. 이론고찰을 통해 계속교육의 종류가 법적 직무교육과 자체교육으로 구분되며, 법적 직무교육은 최초교육과 승급교육이 있지만 승급교육은 의무사항이 아니었으며, 자체교육으로는 실무강좌인 한국조경학회의 여름디자인캠프와 한국조경사회의 조경실무아카데미가 진행되고 있었다. 미국의 조경가협회와 일본의 조원학회에서는 주 정부, 관련협의회와 함께 협력하여 계속교육을 시행하고 학점제를 통해 정해진 기간 동안 일정 학점을 이수할 수 있도록 하여 자격유지, 이직, 승급 등에 수단으로 쓰일 수 있도록 하였다. 둘째, 조경기술자 계속교육의 불만족 요인을 분석하고자 조경업에 종사하는 건설기술자 등급이 있는 조경기술자를 대상으로 설문조사를 하였다. 설문 분석 결과 조경기술자는 최초교육을 업무가 바쁘고 교육일정이 맞지 않아 이수하지 못했으며, 계속교육 체계에 대해 교육과정의 운영화의 다양성, 교육기관의 특성화, 수업방법의 다양성, 외부 전문인력 초빙에 불만족을 느끼고 있었다. 또한 계속교육 내용에 대해 현장실습교육, 전공심화교육, 창의력교육에 대해 중요한 교육이지만 불만족을 느끼고 있었다. 본 연구 결과 조경기술자는 계속교육이 필요하다는 것을 인식하고 있으나 계속교육 체계, 계속교육 내용의 개선이 없으면 만족도를 높일 수 없으므로, 계속교육의 동기를 부여하고, 계속교육의 기회를 확대하며, 수요자 맞춤식 교육을 시행하여야 할 것으로 사료된다.|The range of landscape industry continuously widens, and construction environment is rapidly changing due to the development of new technology, materials, and construction methods, improvement of science, and the era of internationalization. To respond rapidly changing construction environment, the landscape technician should enhance professionality with continuing education(CPD); however, landscape technicians had low legal training, the continuing education, completion rates. This research based on this background is to look into the current status of the continuing education(CPD), find unsatisfactory factors, and suggest improvement elements. The methods of this research, first, the current status of landscape technician continuing education was executed through related laws, theory analysis, and overseas cases. Through theory analysis the kinds of continuing education were classified as legal training and self-education, legal training had primary training and promotion education, which was not mandatory, and for self-education, the summer design camp of the Korean Institute of Landscape Architecture and landscape working academy of KSLA were proceeded as continuing education programs. The American Society of Landscape Architects and Japanese Landscape Society cooperate with state governments and conferences to process continuing education and complete certain credits in certain period for technicians to use them for maintaining their qualification, changing jobs, and promotion. Second, to analyze landscape technicians’ unsatisfactory factors of continuing education, I surveyed landscape technicians who work in landscape industry with construction technician grades. As results of the survey, they could not compete courses because they were too busy and could not fit the course schedule, and were unsatisfied about continuing education system with diversity in course management, specification of educational institute, variety of teaching method, and inviting professional workforce from the outside. Also, they were aware that the contents of continuing education are important, but did not satisfy field eudcation, specialty intensive training, and creativity education. As a result of this research, landscape technicians understand that continuing education is necessary, but if there is no improvement of contents, the satisfaction cannot be increased. Therefore, the motives for the continuing education should be given, the opportunities should be expanded, and consumer-customized education should be executed.; The range of landscape industry continuously widens, and construction environment is rapidly changing due to the development of new technology, materials, and construction methods, improvement of science, and the era of internationalization. To respond rapidly changing construction environment, the landscape technician should enhance professionality with continuing education(CPD)
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136574http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420546
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ECOLOGICAL LANDSCAPE ARCHITECTURE(생태조경학과) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE