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충전 인프라에 의존하는 전기자동차의 확산 모형

Title
충전 인프라에 의존하는 전기자동차의 확산 모형
Other Titles
An Electric Vehicle Diffusion Model Depending on Refueling Infrastructure
Author
최연수
Advisor(s)
정인재
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
세계의 자동차 산업은 자원의 한정성과 환경오염으로 인하여 강화되는 환경규제와 협약 등의 대안으로 전기 자동차 개발에 집중하고 있으며 전기 자동차의 확산은 거스를 수 없는 대세로 자리잡고 있다. 전기 자동차의 확산은 다양한 요소에 의해 영향을 받으며 그에 따른 제약이 존재한다. 본 연구는 충전 인프라에 의존하는 전기 자동차의 확산에 영향을 미치는 요소를 파악하고 그 요소들이 미치는 영향을 반영하는 확산 모델(Diffusion model)을 제안한다. 전기 자동차의 확산은 충전 인프라에 의존하는 기술이라는 점에서 기존의 수요 확산과 큰 차이를 보인다. 따라서 본 연구에서는 수요와 인프라의 상호관계를 중심으로 그에 영향을 미치는 주요 요소를 반영하여 확산 모델을 제안한다. 제안된 확산 모델은 주행 경로 수요 추정/예측, 주행 성향 분석, 충전 인프라 위치 결정 문제, 경로 문제를 반복하는 과정으로 이루어져있다. 제안 된 확산 모델의 각 단계에 대한 알고리듬을 이용하여 교통 네트워크에 적용하고 분석하였다. 적용 결과 제안된 확산 모델은 충전 인프라에 의존하는 전기 자동차가 시장에 보다 빠르게 확산 될 수 있도록 하는 요소들에 대한 파악을 용이하게 하며 전기 자동차 확산 전략에 대한 의사결정에 도움을 줄 수 있음을 보여주었다.|The purpose of this research is to investigate the factors that have influence on the diffusion of Electric Vehicle(EV) depending on refueling infrastructure and proposes diffusion model that incorporates these factors. The proposed diffusion model consists of four steps. First step is the calculation/estimation of route demands. Second step is the analysis of route preferences. Third step is the determination of location of the refueling station. The final step is the routing problem for EV. We applied the proposed diffusion model to an example traffic network. The results showed that the preference for routes and the location policies for refueling stations significantly affect to the velocity and the ranges of diffusion.; The purpose of this research is to investigate the factors that have influence on the diffusion of Electric Vehicle(EV) depending on refueling infrastructure and proposes diffusion model that incorporates these factors. The proposed diffusion model consists of four steps. First step is the calculation/estimation of route demands. Second step is the analysis of route preferences. Third step is the determination of location of the refueling station. The final step is the routing problem for EV. We applied the proposed diffusion model to an example traffic network. The results showed that the preference for routes and the location policies for refueling stations significantly affect to the velocity and the ranges of diffusion.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136402http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420637
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > INDUSTRIAL ENGINEERING(산업공학과) > Theses (Master)
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