980 0

홍보 매체로서의 기업 홈페이지 특성에 관한 연구

Title
홍보 매체로서의 기업 홈페이지 특성에 관한 연구
Author
김승연
Advisor(s)
조병량
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
기업의 홈페이지는 기업의 이미지나 기업의 제품을 홍보할 수 있는 매체로 주목받고 있다. 기업은 홈페이지를 통해 고객들에게 정보를 제공하고, 고객들은 원하는 정보를 획득하고 다른 고객과 자신의 의견을 공유하게 된다. 이처럼 기업 홈페이지는 기업과 고객 모두에게 혜택을 주는 쌍방향 커뮤니케이션의 매체라 할 수 있다. 인터넷의 상용화로 점차 능동적이고 전문적인 고객이 늘어남에 따라, 직접적으로 고객과 거래하지 않는 B2B기업의 정보의 중요도가 향상되고 있다. 하지만 기존 문헌 연구에서는 대부분 고객을 상대로 하는 기업 홈페이지를 대상으로만 연구가 진행되었고, B2B기업 홈페이지에 대한 연구는 전무한 상태이다. 따라서, 본 연구에서는 선정 산업으로 기존에 소비자의 영향력이 크게 작용하지 않았던 B2B기업 중 반도체 기업 홈페이지를 선정하였다. 기업 홍보에서 인터넷 역할을 규명하고자 기업 홈페이지 특성에 대한 분석을 진행하였다. 홈페이지에 대한 분석을 토대로 홈페이지 구축의 문제점을 파악하고 개선 방안을 제시하는 방식으로 기업 홍보 차원에서 인터넷 홈페이지의 발전적인 모습을 제시하고자 한다. <연구문제 1> 반도체 각사의 홈페이지 구성 중, 접근가능성 측면에서 어떠한 특성을 보이고 있는가? <연구문제 2> 반도체 각사의 홈페이지 구성 중, 콘텐츠 측면에서 어떠한 특성을 보이고 있는가? <연구문제 3> 반도체 각사의 홈페이지 구성 중, 디자인 측면에서 어떠한 특성을 보이고 있는가? <연구문제 4> 반도체 각사의 홈페이지 구성 중, 상호작용성 측면에서 어떠한 특성을 보이고 있는가? <연구문제 5> 반도체 각사의 홈페이지 구성 중, 연결성 측면에서 어떠한 특성을 보이고 있는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해서 선정한 반도체 기업 홈페이지의 구성요소에 대한 분석으로 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 삼성전자 반도체, SK Hynix, 도시바 반도체, 마이크론의 홈페이지를 연구대상으로 선정하였다. 기업 홈페이지의 분석 항목으로는 접근성, 콘텐츠, 디자인, 상호작용성, 연결성으로 분류하고, 각 항목에 대해 구축적 요소와 운용적 요소로 구분하였다. 반도체 제조업 홈페이지 대상으로 연구를 진행한 결과, 인터넷에서는 이용자 하나하나가 홍보의 대상자이기 때문에 주의, 흥미, 검색, 공유 측면의 홈페이지 기능에 대한 눈높이를 이용자 개인으로 낮추어야 한다. 형식적인 홈페이지의 구성은 앞으로 더욱 커질 인터넷에서는 효율적인 홍보효과를 이루어 내기 힘들다. 결국 총체적으로 부족했던 공유 측면의 홈페이지 기능의 활용이 앞으로는 더욱 효율적인 홍보효과를 이루어 낼 것이다. 이는 전문적으로 이용자의 신뢰를 만드는 주의, 흥미, 검색의 기능이 강화 될 때 비로소 공유 측면의 홈페이지가 완성 될 수 있다고 제안한다. 연구 대상으로 한국, 미국, 일본의 세 국가의 대표적인 반도체 기업으로 연구가 되었으나, 대표성을 갖기에 부족하였다. 향후 연구에서는 다른 국가와 보다 많은 기업을 선정하여 진행되어야 할 것이다. 또한 본 연구에서는 사례 연구로 홈페이지에 대한 분석이 실시하고, 객관성을 보완하기 위해 본 연구자 이외의 다른 연구자의 분석을 동시에 진행하였으나 차후에는 연구의 타당성을 높이기 위해서 홈페이지의 효과적 분석도 실시되어야 할 것이다.|The corporate Webpage is attracting attention as a medium to promote the company's image or products. Through the Webpage, companies provide the information to customers, and customers obtain the information they want and will share their opinions. Therefore corporate Webpage is two-way communication to be benefit both company and customers. With increasing positive and professional customers through commercialization of the Internet, it will enhance nay even the importance of the information of B2B companies that don't deal directly with customers. In this study, semiconductor companies were selected in the B2B industry. To investigate the role of Internet, this study analyzed on the attributes of webpage. Based on the analysis of webpage, the development model is presented by identifying their problems and proposing the improving way. In order to verify research questions, it had been analyzed ont the selected semiconductor companies' webpage about the components. Samsung Electronics Semiconductor, SK Hynix, Toshiba Semiconductor, Micron's site were selected for this study. The analysis components of Webpage are accessibility, contents, design, interactivity, connectivity and classification, and for each item were classified as Tectonics and operational elements. According to conducted result, companies should adapt to the users' focus on the attention and share aspects, because each user on the internet is the target of PR. It is difficult to promote effectively at internet thought simply creating a webpage. Eventually , enhancing the shared aspects lacked will make more efficient PR. Strengthening the feature will complete webpage. This study was dealt about leading semiconductor company of Korea, the United States and Japan, but it was not enough to have representation. In future research with other countries companies should be investigated. Also, This study analyzed as a case study carried out about the Web site, and to complement the objective of this research at the same time, other than the researchers' analysis was conducted in order to increase the validity of future research and effective analysis of the homepage will be conducted.; The corporate Webpage is attracting attention as a medium to promote the company's image or products. Through the Webpage, companies provide the information to customers, and customers obtain the information they want and will share their opinions. Therefore corporate Webpage is two-way communication to be benefit both company and customers. With increasing positive and professional customers through commercialization of the Internet, it will enhance nay even the importance of the information of B2B companies that don't deal directly with customers. In this study, semiconductor companies were selected in the B2B industry. To investigate the role of Internet, this study analyzed on the attributes of webpage. Based on the analysis of webpage, the development model is presented by identifying their problems and proposing the improving way. In order to verify research questions, it had been analyzed ont the selected semiconductor companies' webpage about the components. Samsung Electronics Semiconductor, SK Hynix, Toshiba Semiconductor, Micron's site were selected for this study. The analysis components of Webpage are accessibility, contents, design, interactivity, connectivity and classification, and for each item were classified as Tectonics and operational elements. According to conducted result, companies should adapt to the users' focus on the attention and share aspects, because each user on the internet is the target of PR. It is difficult to promote effectively at internet thought simply creating a webpage. Eventually , enhancing the shared aspects lacked will make more efficient PR. Strengthening the feature will complete webpage. This study was dealt about leading semiconductor company of Korea, the United States and Japan, but it was not enough to have representation. In future research with other countries companies should be investigated. Also, This study analyzed as a case study carried out about the Web site, and to complement the objective of this research at the same time, other than the researchers' analysis was conducted in order to increase the validity of future research and effective analysis of the homepage will be conducted.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136088http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420748
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION[S](언론정보대학원) > JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION(사회계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE