181 0

토니 모리슨 소설에 나타난 혼종성 연구: 의태와 응시의 개념을 중심으로

Title
토니 모리슨 소설에 나타난 혼종성 연구: 의태와 응시의 개념을 중심으로
Other Titles
A Study of Hybridity in Toni Morrison’s Novels with a Focus on the Notions of Mimicry and Gaze
Author
한송이
Advisor(s)
윤성호
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
가장 푸른 눈󰡕 (The Bluest Eye, 1970)과 󰡔 술라󰡕 This thesis examines the materialization of the hybridity with a focus on the notions of mimicry and gaze in Toni Morrison’s The Bluest Eye (1970) and Sula (1973). Morrison presents the issues of mixed identity between subjects’ inferiority and rulers’ superiority through the patterns of mimicry and gaze of characters and narrators. In chapter 2, the patterns of mimicry are analyzed with a focus on the rulers’ characteristics in relations to the subjugated black characters. The aspects of mimicry and ambivalence are discussed within the context of hybridity. Chapter 3 discusses the aspects of gaze with a focus on the main characters and a narrator in The Bluest Eye. The way of joining the patterns of gaze to hybridity are analyzed and the solutions to identity between inferiority and superiority will be suggested. The patterns of mimicry and gaze in chapters 2 and 3 show the hybridity between the figure types of patients, victims, wards, pathologies and the participants caused by the opposition between the values of rulers and subjects. In addition, the patterns of mimicry and gaze show hybridity between the values of rulers such as discipline, control, reform, violence, brutality and masculinity and the values of subjects such as black traditional ancestor. Morrison reveals the hybridity through the mixed patterns between inferior and superior elements through mimicry and gaze and it can be explained more effectively through Homi Bhabha’s hybridity. This thesis tries to indicate that the movement of power is not unilateral at all and the superior and inferior relations translate into in-between spaces.; This thesis examines the materialization of the hybridity with a focus on the notions of mimicry and gaze in Toni Morrison’s The Bluest Eye (1970) and Sula (1973). Morrison presents the issues of mixed identity between subjects’ inferiority and rulers’ superiority through the patterns of mimicry and gaze of characters and narrators. In chapter 2, the patterns of mimicry are analyzed with a focus on the rulers’ characteristics in relations to the subjugated black characters. The aspects of mimicry and ambivalence are discussed within the context of hybridity. Chapter 3 discusses the aspects of gaze with a focus on the main characters and a narrator in The Bluest Eye. The way of joining the patterns of gaze to hybridity are analyzed and the solutions to identity between inferiority and superiority will be suggested. The patterns of mimicry and gaze in chapters 2 and 3 show the hybridity between the figure types of patients, victims, wards, pathologies and the participants caused by the opposition between the values of rulers and subjects. In addition, the patterns of mimicry and gaze show hybridity between the values of rulers such as discipline, control, reform, violence, brutality and masculinity and the values of subjects such as black traditional ancestor. Morrison reveals the hybridity through the mixed patterns between inferior and superior elements through mimicry and gaze and it can be explained more effectively through Homi Bhabha’s hybridity. This thesis tries to indicate that the movement of power is not unilateral at all and the superior and inferior relations translate into in-between spaces.| 본 논문의 목적은 토니 모리슨(Toni Morrison)의 󰡔 (Sula, 1973)에서 의태(mimicry)와 응시(gaze)를 중심으로 혼종된 정체성, 즉, 혼종성(hybridity)이 구현되고 있음을 밝히려는 것이다. 모리슨의 두 소설 속에는 피지배주체의 열등과 지배주체의 우월이 혼합된 정체성의 문제가 인물에게 나타난 의태 및 인물과 화자의 응시의 양상을 통해 제시되고 있다. 이 논문은 모리슨의 두 소설에서 혼종성이 구현되는 방식으로, 의태와 응시의 개념이 적극 활용되고 있음에 초점을 둔다. 먼저, 본 논문의 제 2장에서는 의태의 양상이『술라』의 피지배주체인 흑인 인물들에 나타난 지배주체의 속성을 중심으로 분석된다. 의태의 양상과 애증의 양가적 속성이 혼종성의 모티브와 어떻게 연관되어 나타나는지 논의될 것이다. 제 3장에서는 응시의 양상이『가장 푸른 눈』의 주요인물과 화자를 중심으로 논의된다. 응시의 양상이 혼종성과 결합되는 방식이 분석되고, 열등과 우월의 정체성이 극복될 수 있는 방향도 제시된다. 제 2장과 제 3장에서 논의되는 의태와 응시의 양상에는 지배주체 속성과 피지배주체 속성간의 대립구도로 인한 사회적 환자, 희생양, 특정병동, 병리현상의 인물유형과 참여자 인물유형이 혼합된 혼종성이 구현되고 있다. 또한, 의태와 응시의 양상에는 훈육, 조종, 개혁, 폭력성, 무자비함, 남성성 등의 지배주체 속성 및 흑인전통의 ‘앤세스터’(ancestor)가치라는 피지배주체 속성에 대한 접촉과 부재로 인한 혼종성이 포함되어 있다. 모리슨은 이러한 의태와 응시의 측면에서 서로 이질적인 우열의 요소가 결합하는 양상들을 보여줌으로써 혼종성을 암시적으로 드러내고 있으며, 이는 호미 바바(Homi Bhabha)의 혼종성(hybridity)이론의 개념을 통해 보다 효과적으로 설명될 수 있다. 본 논문은 모리슨이 의태와 응시의 양상을 통해 권력의 이동이 결코 일방적이지 않으며, 지배주체와 피지배주체의 우열 관계가 혼종적임을 끊임없이 부각시킴으로써, 혼종성의 구현에 초점을 두고 있음을 지적하려 한다. 궁극적으로, 이 논문은 모리슨의 두 소설에 나타난 혼종성의 양상을 통해 지배주체의 의도 속에 모두 포함되지 않은 틈새의 공간(in-between spaces)의 불균질한 것들을 파악하게 하고, 이분법적 우열의 계급구도를 어떻게 균열시킬 수 있는지 그 전복의 가능성에 초점을 둔다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/135843http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420666
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE