217 0

신경향 대학수학능력시험 영어 영역 듣기 문항 분석

Title
신경향 대학수학능력시험 영어 영역 듣기 문항 분석
Other Titles
An Analysis of Listening Items of English in Korean Scholastic Ability Tests of 2013 and 2014
Author
진재원
Alternative Author(s)
Jin, Jaewon
Advisor(s)
한문섭
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 대학수학능력시험이 2007개정 교육과정 (교육과학부 고시 제 2008-160호)을 얼마나 반영하고 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해, 2013학년도 대학수학능력시험 및 2014학년도 예비시행 A,B형에서 출제된 듣기 문항들을 연구의 대상으로 삼았다. 분석의 틀로는 2013학년도 및 2014학년도 수능에 적용되는 2007개정 교육과정을 근간으로 하여 먼저 연구자가 18개의 소재를 5개의 범주로 나누어 영역별 소재에 따른 문항을 분석하였고, 교육과정에 제시된 7개의 대 영역과 47개의 중 영역으로 분류되어 있는 의사소통 기능과 예시문을 사용하였으며, 마지막으로 Peterson의 상향식, 하향식, 상호작용식 과정 하에 10가지의 세부문항으로 분류한 김문(2005)이 제시한 표를 수정 및 보완하여 만든 언어처리 과정 및 청취 능력 분석표를 사용하여 측정하였다. 분석의 결과는 주로 빈도수 및 백분율을 사용하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 수능 영어 듣기 문항의 듣기 대본을 연구자가 5개의 영역별 소재에 따라 분석한 결과,‘일상생활’에 관한 소재가 전체의 절반에 가까운 47.53%을 차지하고 있을 정도로 수능 듣기 평가에 가장 많이 제시되고 있으며, 다음으로는 ‘문화이해’가 27.87%를, ‘기본소양’이 16.4%를, ‘인문사회과학’ 8.2%순으로 제시되고 있으며, 국제어로서의 영어 인식에 관한 내용을 다룬 ‘영어인식’소재는 나타나 있지 않아 특정 소재에 편중된 모습을 볼 수 있다. 둘째, 대학수학능력시험 영어 듣기 문항의 듣기 대본을 의사소통 기능별로 분석한 결과, 7개의 의사소통 거시적으로 의사소통 기능을 살펴보면 ‘사실적 정보 교환’이 42.62%로 가장 큰 비율을 차지했고, 다음으로‘지시와 권고’가 21.31%, ‘친교 활동’이 13.11%‘지적 태도 표현’ 및 ‘감정 표현’이 각각 9.84% 로 나타났으며, ‘도덕적인 태도 표현’이 가장 낮은 비중인 3.28%를 차지하고 있으며 ‘상상하기’기능은 2013학년도, 및 2014예비시행 A,B형 문항 모두에서 찾아볼 수 없어 마찬가지로 특정 의사소통 기능에 편중된 모습을 볼 수 있었다. 셋째, 언어 처리 과정에 따라 듣기 과정을 상향식, 하향식, 상호작용식 과정으로 나누어 살펴본 결과, 하향식, 상향식, 상호작용식 과정의 순으로 대학수학능력시험 듣기 문항이 이루어지고 있음이 나타났다. 이는 대학수학능력시험 듣기가 배경지식을 이용하여 어느 정보 예측을 하며 전체적 의미를 파악하는 활동을 중시하는 경향이 있음을 시사한다. 마지막으로, 2013학년도 대학수학능력시험과 비교했을 때 2014 예비시행 A,B형의 가장 큰 특징은 전체 대학수학능력시험의 문항이 50문항에서 45개문항으로 감소한 반면, 현행 17문항이던 듣기 영역 문항이 22문항으로 늘어나 전체 문항의 약 50%를 차지하게 되었고, 짧은 대화의 마지막 말에 즉각적인 응답을 해야 하는 문항과 하나의 담화를 2번 듣고 두 개의 문항을 풀어야 하는 등의 신유형의 문항이 추가되었다. 본 연구는 2014년부터 새롭게 A형과 B형으로 나누어 출제될 대학수학능력시험이 시행되기 이전에, 기존의 대학수학능력시험 및 예비 시행된 문항들이 교육과정에서 제시된 소재 및 의사소통 기능을 얼마나 반영하고 있고, 문항에 어떻게 제시되어 있는지를 알려줌으로써 새 대학수학능력시험 듣기 문항의 출제 경향을 파악해 볼 수 있는 동시에, 듣기 문항이 교육과정을 적절히 반영하여 현장 교육에 많은 도움이 되기를 기대한다. | The purpose of this study is to investigate how Korean Scholastic Ability Tests (KSAT) items are matched with the 2007 Revised National Curriculum. The objects of the study are English listening items of the two Korean Scholastic Ability Tests (KSATs) which were conducted respectively in May (2014 KSAT pretest) and in November 2012 (2013 KSAT). For the investigation, the researcher focused on materials and communicative functions of the 2007 Revised National Curriculum, and three types of language processing: bottom-up, top-down, and interactive processing. The research findings are as follows: The overall listening items of the two tests were found to be limited to specific materials and communicative functions. First, the material related to 'daily life' accounts for 47.53 % and 'understanding culture' accounts for 27.87% of all listening items. It shows us that two out of five materials account for more than two-thirds of the items, which also means students are getting specific materials only. Second, certain functions such as 'exchanging factual information', 'command and recommendation', and 'socializing' accounted for nearly eighty percent (77.04%) of all whereas 'expressing ethical attitude' was at 3.28% only and 'imagination' was not used at all in the tests. This tells us that students are not getting enough various communicative functions. Third, in regard to language processing, 59.01% of the listening items of the two KSATs followed the bottom-up processing, 32.79% of them followed the top-down processing, and interactive processing accounted for 8.20% only. After those investigations, the researcher found that there are some differences between the 2013 KSAT and the 2014 KSAT pretest. First, the listening items of the 2014 KSAT pretest increased by five, and it accounts for almost 50% of the test. Second, there were some new items in the 2014 KSAT pretest and one of them was played twice. In conclusion, this study suggests that the listening items of the KSATs should include more materials and communicative functions for students to deal with various materials and communicative functions that are necessary in everyday life. This study also finds that over one half of the listening items of the two KSATs follow bottom-up processing, which requires students to understand the whole meaning to solve the given tasks. This study shows new trends in listening items of English in KSATs focusing on an analysis of listening items of English in KSATs of 2013 and 2014 with the 2007 Revised National Curriculum and hopes to be helpful for schools in the field.; The purpose of this study is to investigate how Korean Scholastic Ability Tests (KSAT) items are matched with the 2007 Revised National Curriculum. The objects of the study are English listening items of the two Korean Scholastic Ability Tests (KSATs) which were conducted respectively in May (2014 KSAT pretest) and in November 2012 (2013 KSAT). For the investigation, the researcher focused on materials and communicative functions of the 2007 Revised National Curriculum, and three types of language processing: bottom-up, top-down, and interactive processing. The research findings are as follows: The overall listening items of the two tests were found to be limited to specific materials and communicative functions. First, the material related to 'daily life' accounts for 47.53 % and 'understanding culture' accounts for 27.87% of all listening items. It shows us that two out of five materials account for more than two-thirds of the items, which also means students are getting specific materials only. Second, certain functions such as 'exchanging factual information', 'command and recommendation', and 'socializing' accounted for nearly eighty percent (77.04%) of all whereas 'expressing ethical attitude' was at 3.28% only and 'imagination' was not used at all in the tests. This tells us that students are not getting enough various communicative functions. Third, in regard to language processing, 59.01% of the listening items of the two KSATs followed the bottom-up processing, 32.79% of them followed the top-down processing, and interactive processing accounted for 8.20% only. After those investigations, the researcher found that there are some differences between the 2013 KSAT and the 2014 KSAT pretest. First, the listening items of the 2014 KSAT pretest increased by five, and it accounts for almost 50% of the test. Second, there were some new items in the 2014 KSAT pretest and one of them was played twice. In conclusion, this study suggests that the listening items of the KSATs should include more materials and communicative functions for students to deal with various materials and communicative functions that are necessary in everyday life. This study also finds that over one half of the listening items of the two KSATs follow bottom-up processing, which requires students to understand the whole meaning to solve the given tasks. This study shows new trends in listening items of English in KSATs focusing on an analysis of listening items of English in KSATs of 2013 and 2014 with the 2007 Revised National Curriculum and hopes to be helpful for schools in the field.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/132885http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000422673
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE