157 0

학습조직구축과 성취목표지향성이 학습전이에 미치는 영향

Title
학습조직구축과 성취목표지향성이 학습전이에 미치는 영향
Author
최승운
Advisor(s)
정기수
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문초록 학습조직구축과 성취목표지향성이 학습전이에 미치는 영향 한양대학교 교육대학원 인재개발교육전공 최 승 운 본 연구는 학습전이를 향상시키기 위한 학습조직의 구축에 있어 개인의 성취목표지향성 역시 중요한 요인이 된다는 판단 하에 첫째, 학습전이는 학습조직구축에 어떤 영향을 받는가? 둘째, 성취목표지향성은 학습조직구축에 어떤 영향을 받는가? 셋째, 학습전이는 성취목표지향성에 어떤 영향을 받는가? 넷째, 학습전이와 학습조직구축과의 관계에서 성취목표지향성은 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구이다. 연구의 수행을 위해 서울지역 6,000명 이상 기업체에 근무하며 이러닝 학습을 진행한 경험이 있는 재직자를 대상으로 설문조사를 실시하여 회수된 296부를 본 연구 분석에 사용하였다. 자료 분석 방법으로 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 다중 회귀분석을 실시하였고, 매개효과의 최종검증을 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습조직구축 요인 중 자아완성과 공유비전, 시스템적사고가 학습전이에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 공유비전이 자아완성과 시스템적사고보다 학습전이에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다. 둘째, 학습조직구축은 성취목표지향성의 하위요인 중 숙달접근 성향에 정(+)적인 영향을 주며, 숙달회피와 수행회피 성향에는 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이중 숙달접근 성향에 미치는 영향이 가장 큰 것으로 나타났다. 셋째, 성취목표지향성의 하위요인 중 숙달접근과 수행접근이 학습전이에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이중 숙달접근 성향이 학습전이에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다. 셋째, 성취목표지향성의 하위요인 중 숙달접근과 수행접근이 학습전이에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이중 숙달접근 성향이 학습전이에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다. 넷째, 학습조직구축과 학습전이의 관계에서 성취목표지향성의 숙달접근 성향이 부분매개효과를 나타냈다. 본 연구의 의의는 첫째, 학습전이를 위해 학습조직구축 요인 중 자아완성과 공유비전, 시스템적사고가 학습전이에 영향을 미치는 유의미한 요인인 것으로 나타났다. 따라서 기업교육을 실시함에 있어 개인과 조직의 핵심가치에 대한 내재화를 우선시하여 상생의 발전가능성이 극대화될 수 있는 체계적이고 지속적인 전략수립과 실행이 반드시 필요하다고 할 수 있다. 둘째, 학습조직구축은 개인 성취목표지향성의 숙달접근 성향을 높여주며, 숙달회피와 수행회피 성향을 낮추는 기능을 하였다. 이는 학습조직구축 수준이 높아지면 조직구성원들이 주어진 과제에 숙달하여 전문성에 이를 수 있도록 더욱 노력한다는 것과, 과제에 대한 회피 성향을 낮춰 과제 수행에 대한 동기부여 및 적극적 참여도를 높일 수 있음을 시사하고 있다. 셋째, 성취목표지향성 중 숙달접근과 수행접근 성향이 학습전이에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 긍정적인 피드백과 적절한 동기부여 전략을 병행하는 것이 학습전이를 통한 현업의 성과를 높이는 방법임을 시사하고 있다. 넷째, 학습조직구축과 학습전이의 관계에서 성취목표지향성의 숙달접근 성향이 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이는 기업조직의 학습조직구축 전개에 있어 구성원들의 적극적인 노력 및 전문가로서 성장하려는 의지가 결합될 때 보다 의미 있는 학습전이가 이뤄질 수 있다는 것을 시사한다. |Abstract Effects of Learning Organization and Achievement Goal Orientation on Learning Transfer Hanyang University Graduate School of Education Major in Human Resource Development Choi, Seung woon This study questions the followings given personals' Achievement Goal Orientation is also a significant factor for building Learning Organization to improve Learning Transfer: firstly, what effect does Learning Organization have on Learning Transfer?; secondly, what effect does Learning Organization have on Achievement Goal Orientation?; thirdly, what effect does Achievement Goal Orientation have on Learning Transfer?; and finally, does Achievement Goal Orientation have mediated effect in a relationship between Learning Transfer and Learning Organization? In order to conduct this study, 296 copies of survey from more than 6,000 employees residing in Seoul with e-learning experiences have been used. To analyse the results, with SPSS 18.0 program, frequency analysis, factors analysis, reliability analysis, correlation analysis and multiple regression analysis are used, and Sobel test was conducted for the final verification of mediated effect. The results derived from this study are as follows: Firstly, among Learning Organization factors, the perfection of self, shared vision and systemic thoughts have positive effects (+) on Learning Transfer, and especially shared vision has more effects on Learning Transfer than perfection of self and systemic thoughts. Secondly, Learning Organization has positive effects on mastery approach tendency of Achievement Goal Orientation, and has negative effects on mastery avoidance and performance avoidance tendency, and especially there was a significant effect on mastery approach tendency. Thirdly, among Achievement Goal Orientation, mastery approach and performance approach has positive effects on Learning Transfer, and especially mastery approach tendency has more effects on Learning Transfer. Lastly, in a relationship between Learning Organization and Learning Transfer, mastery approach tendency of Achievement Goal Orientation shows a partial mediated effect. The significance of this study is firstly, perfection of self, shared vision and systemic thoughts are meaningful influent factors for Learning Transfer, among Learning Organization factors. Thus, in relation to conducting corporate training, internalization for personal and corporate's core values shall be prioritized and systemic and continuous strategy performance shall be implemented to maximize win-win relatinoship development. Secondly, Learning Organization improves the personal mastery approach tendency of Achievement Goal Orientation, and at the same time lowers mastery avoidance and performance avoidance tendency. This is because when the level of Learning Organization increases, organizational members master the given tasks and try harder to be specialized, and also as this lowers avoidance tendency for the tasks motivation and the rate of participation will be increased. Thirdly, among Achievement Goal Orientation, mastery approach and performance approach tendency have meaningful effect on Learning Transfer. This addresses that providing positive feedbacks and conducting motivation strategy at the same time would be a way to improve the results of job performance through Learning Transfer. Finally, in a relationship between Learning Organization and Learning Transfer, mastery approach tendency of Achievement Goal Orientation shows a partial mediated effect. This address that at the stage of building of Learning Organization in a corporate, combination of members' efforts and willingness to grow as a specialist will create great results.; Abstract Effects of Learning Organization and Achievement Goal Orientation on Learning Transfer Hanyang University Graduate School of Education Major in Human Resource Development Choi, Seung woon This study questions the followings given personals' Achievement Goal Orientation is also a significant factor for building Learning Organization to improve Learning Transfer: firstly, what effect does Learning Organization have on Learning Transfer?
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/132868http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000422995
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE