249 0

미디어 퍼포먼스 ‘나는 꼼수다’와 선거의 사회극

Title
미디어 퍼포먼스 ‘나는 꼼수다’와 선거의 사회극
Other Titles
Media Performance "Naggomsu" and Social Drama of Election in Korea
Author
안종수
Advisor(s)
정병호
Issue Date
2014-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지 이 논문에서는 인터넷 팟캐스트 방송 '나는 꼼수다'(이하 나꼼수)와 '나꼼수 현상'으로 지칭되는 일련의 사건과 이슈들을 인터넷 미디어 시대의 기술적 환경을 토대로 행해진 '미디어 퍼포먼스'(media performance)와 선거를 앞두고 일어난 '사회극'(social drama)이라는 관점에서 접근한다. 나꼼수를 영웅시하거나 B급 문화현상으로 치부하는 기존의 통념과는 달리, 이러한 관점은 나꼼수를 공연자와 관객이 함께 만들어 나가는 일종의 과정이며 주도적으로 새로운 상황과 국면을 창출하는 운동으로 바라볼 수 있게 한다. 인터넷을 기반으로 하는 미디어는 기존 미디어의 엄숙성과 객관성과는 달리 대중의 자발적이고 창조적인 행위가 발생하는 놀이터로 기능할 수 있다. 놀이를 통한 ‘미디어 퍼포먼스’는 강한 확산성을 바탕으로 한 일시적이고 느슨한 참여자들에 의해 이루어지는 새로운 행위양식이라고 할 수 있다. 나꼼수는 이러한 인터넷 미디어의 특징을 최대한 끌어내어 유희와 놀이를 통한 정치적 비평의 퍼포먼스를 함으로써 사람들의 광범위한 참여를 이끌어냈다. 미디어 퍼포먼스로 시작된 나꼼수는 그 특성과 영향력을 오프라인으로 확대했고, 특히 선거 국면과 맞물려 정권교체라는 목적을 공유하고 확산하는 일종의 사회적 움직임을 만들어냈다. 인터넷과 미디어를 이용한 놀이가 사회전반으로 퍼져나가고 나아가 ‘정치’의 영역인 선거에 영향을 미칠뿐 아니라 중요한 변수로 작용하는 과정 전체를 포괄하는 유용한 분석틀 가운데 하나가 바로 사회극이다. 사회극 속에서 사회의 각종 집단은 합쳐지거나 분열하고, 사람들의 열광적인 활동이 벌어지며, 상황을 주도하는 새로운 인물들이 등장하는 등 평소에는 볼 수 없는 드라마틱한 현상들이 벌어진다. 실제 현실 속에서의 사건의 전개도 드라마와 별반 다르지 않은 극적인 방식으로 이루어지며 이러한 드라마는 바로 각종 퍼포먼스에 의해서 주도된다. 나꼼수는 선거를 앞두고 사람들의 마음을 움직이기 위하여 철저하게 ‘기획된 퍼포먼스’로, 사람들에게 저항적 메시지를 전달함으로써 선거를 둘러싼 사회적 규모의 드라마를 만들어냈다. 예술로서의 드라마와 마찬가지로 사회극이 일관된 흐름과 과정으로 진행되기 위해서는 고정된 배역이 필요하며, 이들의 사회적 연기를 통해 서사가 진행되어야 한다. 나꼼수가 사회극의 발단인 위반으로 작용하고 극을 이끌어가는 퍼포먼스가 될 수 있던 것은 이에 참여하는 관객들과 함께 하나의 거대한 사회적 서사를 만들어내고 공유했기 때문이다. 이들의 서사에서 '가카'로 상징되는 부도덕한 권력과 이들이 저지른다고 추정되는 각종 비리는 '악'으로, 또 이 대척점에 선 대다수의 선량한 국민은 '선'으로 표상되며, 정권교체는 악을 척결하고 사회를 바른 방향으로 되돌려 서사를 올바른 방식으로 마무리짓기 위해 반드시 이루어야 할 임무이다. 이러한 선과 악의 대결구도에서 대표적인 악역은 현직 대통령이며 핍박받는 민중과 나꼼수는 (잠재적) 저항자이며, 몇몇 정치인들은 순교자의 배역을 맡는다. 이들 배역은 주어진 역할을 수동적으로 연기하는 것에 그치는 것이 아니라 자신들이 원하는 결말을 만들어 내기 위해 역동적으로 사회극을 이끌어 나간다. 과거의 학생운동이나 노동운동으로 상징되는 저항의 연대가 체계적인 조직과 강력한 소속감을 바탕으로 했던 것과는 달리, 나꼼수의 관객들이 보여주는 연대는 놀이를 바탕으로 한 순간적인 공감에 의한 것이다. 때문에 상대적으로 느슨하지만, 확장성은 뛰어나다. 이러한 방식의 연대는 공통의 목표를 향해 함께 할 수 있는 행위나 상황이 주어졌을 때만 발휘되며 그 상황이나 행위가 종료됨과 동시에 해체된다. 또 일상적 시기에는 온라인 공간 상의 관계맺기와 놀이가 느슨한 연대로 기능하더라도 현실적인 정치적 갈등과 대립상황에서 사람들의 의견을 모으고 영향력을 발휘하는 폭발력을 지닌다. 이러한 연대는 견고한 형태의 정체성(지역, 혈연, 직업)이 해체되고 개인이 부상하면서 앞으로는 유연한 정체성을 기초로 사회적 관계가 형성될 것임을 예고하는 것이기도 하다.|Abstract Media Performance "Naggomsu" and Social Drama of Election in Korea Ahn, Jongsoo Dept. of Cultural Anthropology The Graduate School Hanyang University This thesis explores series of events and issues known as Naneun Ggomsuda (herein after Naggomsu), an Internet podcast, and the ‘Naggomsu phenomenon’ under the following two frameworks: ‘Media Performance’ as grounded in technological environment in the age of Internet media; and ‘Social Drama’ taking place before the election. The thesis aims to understand and reflect upon other various phenomena that are characterized as ‘Naggomsu phenomenon’ within realms of politics, society and culture. Internet Media is a vital method and space of leisure for the modern men. Among people who use such media and network environment, one can observe voluntary and creative practices. As if to reflect such characteristics of the Internet media, Naggomsu utilizes amusement and play in criticizing politics, engendering wide participation. Unlike past systematic collective actions such as labor and student movements that relied on a strong sense of solidarity, ‘Media Performance’ through play is a new phenomenon that achieves wide distribution by relying upon ephemeral and loose participation of the people. ‘Naggomsu the Media Performance,’ in particular, has widened its influence offline and created a form of a social movement that aimed toward change in the government just before the presidential election. The process by which such play utilizing the Internet and media spreads to the general public and also crosses over into the realm of politics influencing the election is similar to a social drama. Within a social drama, non-everyday phenomena occur as various social groups converge and diverge, display cult like phenomenon and movements and produce leaders of certain actions. Such various phenomena are led by cultural performance. Facing a presidential election, Naggomsu, in hopes to move people’s minds, puts forth a thoroughly ‘planned performance’ and delivers a message of resistance to the people, rendering a social drama around the election. Through an examination of such series of events, this thesis argues that Internet media, once assigned to the narrow field of culture is capable of influencing politics through amusement and play and embodies possibilities for brining about social changes. Key Words: Naneun Ggomsuda, Naggomsu, Media Performance, Social Drama, Play, Resistance, Solidarity, Elections, Identity; Abstract Media Performance "Naggomsu" and Social Drama of Election in Korea Ahn, Jongsoo Dept. of Cultural Anthropology The Graduate School Hanyang University This thesis explores series of events and issues known as Naneun Ggomsuda (herein after Naggomsu), an Internet podcast, and the ‘Naggomsu phenomenon’ under the following two frameworks: ‘Media Performance’ as grounded in technological environment in the age of Internet media
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/131658http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000423742
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CULTURAL ANTHROPOLOGY(문화인류학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE