236 0

다중지능이론의 관점에 의한 중국 유아교육과정의 실제와 교사의 인식

Title
다중지능이론의 관점에 의한 중국 유아교육과정의 실제와 교사의 인식
Other Titles
The Multiple Intelligences theory of the Early Childhood Education practices and teacher’s recognition in China
Author
차오신웨
Alternative Author(s)
Cao Xinyue
Advisor(s)
김명희
Issue Date
2014-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지 본 연구에서는 다중지능이론을 바탕으로 중국 유아교육과정의 실제와 교사의 관점에 대해 알아보고자 한다. 본 연구를 통해 현재 중국 일반 국공립유치원에서는 다중지능이론의 교육이 있는지와 중국유아교육과정은 다중지능이론 어떻게 적용하는지 그 실제는 알아보고자 하였다. 연구 목적을 알아보기 위한 연구과제는 다음과 같다. 1. 다중지능이론이 중국 유치원에서 실제 적용 시 어떤 특징이 있는가? 2. 다중지능이론 대한 중국 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 중국 섬서성 시안시에 위치한 국∙공립M유치원에 만5세 반인 ‘대3반’으로 이루어졌다. 연구대상은 M유치원 교직원 5명으로 반구조화형태(semi-structured)와 심층적(in-depth)적 면담으로 구성되었고 예비연구는 2013년 1월4일부터 2013년 1월25일까지 실시되었다. 예비 연구를 통하여 다중지능이론이 중국유아교육 현장에 적용되는지와 어떻게 운영하는지 살펴보고자 하였다. 본 연구는 2013년 6월17일부터 7월12일까지 실시하였다. 참여관찰 자료는 사진촬영 및 녹화의 형식으로 수집되었고, 객관적인 자료를 수집하기 위해 관련 문서를 수집하고 현장약기, 현장노트를 병행하여 기록하였다. 교사와 원장과 영상통화나 메일 또는 직접방문 형식으로 심층면담을 실시하고 면담 내용은 녹음하였다. 면담 내용은 예비연구에 기초하여 교사면담 가이드를 만들었고, 1:1의 원칙으로 면담을 진행하였다. 면담과정 중 필기와 녹음 기록 두 가지 방식을 통해 내용을 기록하였고, 교사별로 면담 내용을 정리하였다. 자료 분석을 위해 면담 자료와 각종 문서 자료를 검토, 분류, 범주화하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 2003년 다중지능이론과 중국 5대 영역의 통합교육과정 실시한 이후 유치원관리자부터 교사에게 관심을 받고 교사들은 지원을 받아 교외 연수나 전문가 세미나 등을 참여하였고 나서 동료교사에게 교내 연수를 해주었다. 공개수업, 교육과정 연구, 교수-학습방법에 대한 토론 등의 방식으로 통합교육과정을 현장에 성공적으로 적용하기 위해 노력하였다는 모습을 보았다. 2004년부터 다중지능이론을 현장에 적용하기 시작한 후에 동료교사끼리 피드백이나 토론 등을 실시하고 ‘교사연구모임’ 도 결성하여 반복적으로 통합교육에 대한 연구도 하였다. 하지만 2008년 통합교육의 이념만을 사용하게 되었고 교사들은 혼란을 겪기도 하였다고 한다. 이에 대한 이유는 첫째, 통합교육 지도서를 사용하지 못하게 됨으로 인해 통합교육에 대한 계획안이 없다. 둘째, 교사 대 유아 비율이 높아 교사들은 유아들의 개인적 지능 프로파일에 따라 지도하는 파악하고 어려움 겪고 있다. 셋째, 교사들은 기존의 중국 유아교육과정과 MI이론을 통합, 적용하기 위하여 교육과정 연구 개발에 필요한 충분한 시간과 자원, 교사협력이 부족하다고 밝혔으며 이에 따른 어려움이 있다. 마지막으로 통합교육을 현장에서 부모의 협력이 부족 하는 점을 밝혔다. 둘째, MI이론을 중국 유아교육과정에 적용한 후 유아들이 전보다 수업을 더 재미있어 하고 적극적으로 참여한다고 한다. 유아들은 자기이해지능과 언어지능이 전보다 많이 좋아졌다고 한다. 따라서 유아의 뛰어난 지능은 더 발전할 수 있도록 도움을 주고 부족한 지능은 나아질 수 있도록 보완해 주었을 때 유아가 많이 좋아질 수 있고 향상된 경우를 많이 보았다. 셋째, 교사들은 다중지능 이론에 대해 관심이 있고 MI이론을 높이 평가하여 다중지능 이론의 매력에 빠지는 모습을 보였다. MI이론을 접하고 난 후 교사들은 사람에 대한 시각이 많이 달라졌다고 밝혔다. MI이론을 효과적으로 적용하기 위한 교사의 제안은 다음과 같다. 첫째, 교사들은 MI이론과 5대 영역 통합교육을 현장에서 적용하기 위해 해야 하는 가장 중요한 것으로 교사교육을 꼽는 것이다. 둘째, 교사 대 유아 비율이 너무 높은 것도 개선되어야 한다. 교사들은 유아에게 개별교육을 실시하기 위해서는 교사 대 유아의 비율을 낮추는 것이 바람직하다고 제안하고 싶다. 셋째, 중국의 교육현실은 유치원과 초등학교가 연결 되어야 하는데 쓰기와 관련된 내용이 통합교재 안에 별로 없어 유아들이 초등학교에 들어갔을 때 어려움을 겪을 수도 있다. 따라서 중국 교육현장에 적용하기 위해서는 다중지능이론과 통합교육과정의 교재를 수정하거나 새롭게 만들어 중국 교육현황에 적합한 교육과정을 만들 필요가 있다. 넷째, 학부모와의 연계성을 확장시키는 데도 주력해야 한다. 학부모를 대상으로 다중지능이론이나 통합교육에 대한 부모참여수업이나 부모교육이 이루어지면 유아들의 전인발달을 위해서도 많은 도움을 줄 수 있을 것이다. |ABSTRACT The Multiple Intelligences theory of the Early Childhood Education practices and teacher’s recognition in China Cao Xinyue Dept. of Early Childhood Education The Graduated School Hanyang University This thesis analyses the real situation of the progress of preschool education and the views of teachers based on Multiple Intelligence Theory (MI Theory) in China. Through this thesis, it will be found out whether or not Multiple Intelligence Theory is used in general public kindergartens in China and how this theory is applied in preschool education of China. The research questions are as follows: 1. When Multiple Intelligence Theory is used in kindergartens in China, and what kind of properties does it show? 2. How do the teachers think about Multiple Intelligence Theory? This thesis analyses a class made of five-year-old children which is called “Da San Ban” in a Chinese public kindergarten named M located in Xi’an, Shaanxi Province. The object of study is five staffs in M kindergarten, several semi-structured and in-depth face-to-face talks with them were conducted. The preparatory study started on January 4, 2013 and ended on January 25, 2013. The main purpose of it is to investigate whether MI Theory can be applied in reality of Chinese preschool education and how does it implement. This study was put in practice from June 17, 2013 to July 12, 2013. By taking photos, recording, and taking notes in the spot, objective materials and related informations were collected. Also the in-depth interviews were made by online phone calls, e-mails and face-to-face talks with teachers and kindergarten leader. All the materials and information collected were evaluated, classified and categorized for a good analysis. The results of this research were as follows: First, this thesis investigates the situation of the application of MI Theory in Chinese kindergartens. In 2002, Nanjing Normal University Press published a series of textbooks about MI Theory and comprehensive education in five fields in China. The kindergarten teachers have learnt and applied this curricular actively. But there were many issues appearing in the practice. It was no longer used until 2008 Second, the teachers highly evaluate this textbook. Even though it is no longer used, the ideas and concepts expressed by it are still popular and put in practice nowadays. Third, there are some alterations of both children and teachers after MI Theory was used in Chinese preschool education. The children are getting more interested and playing positive roles in class. The comprehensive ability and language ability of children are also improved obviously. The teachers become more active in practicing and developing new teaching methods. Finally, there are some proposals submitted by teachers about how to apply MI Theory effectively. Training the teachers about the concepts and practice of MI Theory is the most important thing. Besides, it is necessary to increase the ratio of teachers to students so that individual education can be applied more easily. Based on the connection issues between kindergarten and primary school, a textbook which is more suitable to the reality of Chinese preschool education should be edited. Last but not least, it is crucial to enhance the connection between parents and schools. Training parents and making them anticipate children education progress could be helpful to the comprehensive education of children.; ABSTRACT The Multiple Intelligences theory of the Early Childhood Education practices and teacher’s recognition in China Cao Xinyue Dept. of Early Childhood Education The Graduated School Hanyang University This thesis analyses the real situation of the progress of preschool education and the views of teachers based on Multiple Intelligence Theory (MI Theory) in China. Through this thesis, it will be found out whether or not Multiple Intelligence Theory is used in general public kindergartens in China and how this theory is applied in preschool education of China. The research questions are as follows: 1. When Multiple Intelligence Theory is used in kindergartens in China, and what kind of properties does it show? 2. How do the teachers think about Multiple Intelligence Theory? This thesis analyses a class made of five-year-old children which is called “Da San Ban” in a Chinese public kindergarten named M located in Xi’an, Shaanxi Province. The object of study is five staffs in M kindergarten, several semi-structured and in-depth face-to-face talks with them were conducted. The preparatory study started on January 4, 2013 and ended on January 25, 2013. The main purpose of it is to investigate whether MI Theory can be applied in reality of Chinese preschool education and how does it implement. This study was put in practice from June 17, 2013 to July 12, 2013. By taking photos, recording, and taking notes in the spot, objective materials and related informations were collected. Also the in-depth interviews were made by online phone calls, e-mails and face-to-face talks with teachers and kindergarten leader. All the materials and information collected were evaluated, classified and categorized for a good analysis. The results of this research were as follows: First, this thesis investigates the situation of the application of MI Theory in Chinese kindergartens. In 2002, Nanjing Normal University Press published a series of textbooks about MI Theory and comprehensive education in five fields in China. The kindergarten teachers have learnt and applied this curricular actively. But there were many issues appearing in the practice. It was no longer used until 2008 Second, the teachers highly evaluate this textbook. Even though it is no longer used, the ideas and concepts expressed by it are still popular and put in practice nowadays. Third, there are some alterations of both children and teachers after MI Theory was used in Chinese preschool education. The children are getting more interested and playing positive roles in class. The comprehensive ability and language ability of children are also improved obviously. The teachers become more active in practicing and developing new teaching methods. Finally, there are some proposals submitted by teachers about how to apply MI Theory effectively. Training the teachers about the concepts and practice of MI Theory is the most important thing. Besides, it is necessary to increase the ratio of teachers to students so that individual education can be applied more easily. Based on the connection issues between kindergarten and primary school, a textbook which is more suitable to the reality of Chinese preschool education should be edited. Last but not least, it is crucial to enhance the connection between parents and schools. Training parents and making them anticipate children education progress could be helpful to the comprehensive education of children.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/131285http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000423640
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EARLY CHILDHOOD EDUCATION(유아교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE