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말씀 묵상(QT) 프로그램의 시청 동기, 시청 태도, 시청 효과에 관한 연구

Title
말씀 묵상(QT) 프로그램의 시청 동기, 시청 태도, 시청 효과에 관한 연구
Author
강아름
Advisor(s)
김정기
Issue Date
2014-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
다매체, 다채널화되고 있는 방송환경에서 기독교방송은 다른 종교방송에 비해 활발하게 성장하며 다양한 시청자 층을 보유하고 있다. 특히 오늘날에는 사람들 간의 관계뿐만 아니라 메시지의 전달도 간접적으로 전해지는 방식으로 변화되고 있기에 종교적인 메시지의 전달도 기독교방송의 도움이 반드시 필요하다. 하지만, 이런 흐름과는 달리 기독교연구는 역사 및 편성에 관한 연구들이 대다수였고, 종교프로그램을 시청하는 수용자에 관한 연구가 거의 없었다. 그래서 본 연구는 종교 콘텐츠 중에서 말씀 묵상(QT) 프로그램인 CGNTV의 “생명의 삶”을 시청하는 수용자들에 대해 살펴보고자 한다. 이에 본 연구에서는 말씀 묵상(QT) 프로그램인 “생명의 삶”을 시청하는 동기에 대해서 조사하고, 시청 동기가 시청 태도인 관여도, 출연자와의 의사인간관계와의 관계성에 대해 검증하였다. 또한 시청 동기와 관여도, 출연자와의 의사인간관계가 시청 효과(재시청의사, 프로그램 평가, 인지적 변화, 행동적 변화)에 어떠한 영향을 미치는지 조사하였다. 먼저 시청 동기를 인자분석한 결과 관습적 시청 동기인 “습관 및 시간 보내기” 와 도구적 시청 동기인 “즐거움과 영향력”, “정보 및 호기심”으로 총 3가지 동기구조가 형성되었다. 이러한 시청 동기는 그간의 텔레비전 시청 동기 연구에서 논의되어 온 것과 대체로 일치하는 경향이었다. “생명의 삶” 시청 동기와 시청 태도인 관여도(인지적 관여도, 사회적 관여도, 온라인 관여도)의 상관성 조사도 유의미한 결과를 나타내었다. 다만, “습관 및 시간 보내기” 동기가 프로그램의 내용을 이해하고 참여하는 인지적 관여도와는 유의한 상관관계를 가지고 있지 않은 것으로 나타났다. 이는 습관적으로 시청하는 행태는 프로그램을 이해하고 집중하는 것이 미약함을 알려준다. 시청 동기와 출연자와의 의사인간관계에 대한 분석결과에서는 모두 긍정적으로 상관됨을 보여주었다. 미디어등장인물에게서 친구같은 느낌을 느끼는 인간관계를 의미하는 의사인간관계는 특히 “즐거움과 영향력” 동기와 제일 유의한 상관성이 있음을 보여주었다. 이는 출연자가 시청자에게 신앙의 즐거움을 주고 많은 영향력을 줌을 알 수 있다. 시청 동기와 관여도, 출연자와의 의사인간관계가 시청 효과에 미치는 영향력 분석결과 “즐거움과 영향력” 동기와 출연자와 의사인간관계 및 인지적 관여도가 프로그램 시청 효과를 형성하는데 가장 중요한 요소임을 알 수 있다. 다만, 출연자와의 의사인간관계와 행동적 변화는 재시청의사와 유의미한 결과를 나타내지 않았다. 이 연구는 기존에 다루지 않았던 말씀 묵상(QT) 프로그램을 이용하는 시청자에 대해 연구했다는 점에서 의미를 갖고, 다른 종교 프로그램 제작이나 기독교 방송 시청자에 대한 이해에서도 도움을 줄 수 있다고 본다. 또한, 본 연구는 말씀 묵상(QT) 프로그램이 “생명의 삶” 하나로 한정되었던 점, 표집대상이 20-40대로 편중되었다는 점, 출연자의 구분 및 특성이 나눠져 있지 않았다는 점에서 한계를 갖는다. 후속 연구에서는 이와 같은 한계점을 고려하여 보다 더 심층적인 연구를 진행해야 할 것이다. | In the multi-media and multi-channel broadcasting environment, compared to other religious broadcast channels, the Christian broadcasting system has grown steadily with the diverse audiences. The missionary roles of broadcasting is increasing, and the Christian broadcasting takes a central role in the propagation of religious messages. However, previous studies on Christian missionary broadcasting have focused on the history and programming of Christian broadcasting, and little study investigated the viewers of missionary broadcasting programs. Therefore, the present study focused on the audiences who watch "Living Life," a Bible Devotional (QT) program of the CGNTV. Accordingly, the study identified the motivations to watch the “Living Life,” and then analyzed how the motivations are related with involvement and pseudo-relationship with the show hosts. The study also examined the impacts of viewing motivations, involvement, and relationship with show host to the viewing effects (intention to watch again, evaluation of the program, cognitive change, and behavioral change). The factor analysis identified three dimensions of motivations to watch, "habit and pass time," "amusement and influence," and "information and curiosity." These motivations were consistent with the television viewing motivations revealed in the previous studies. The correlation analysis revealed that the motivations and involvements (cognitive involvement, social involvement, and online involvement) are significantly related. However, "habit and pass time" was not statistically related with cognitive involvement. This means that habitual viewing hinders the concentration on the program. Viewing motivations and pseudo-relationship with the show host were positively related. This implies that if one feels that the show host is like a friend, the show host may give the joy of religion and exerts effects on the viewer. The regression analysis of the impact of the motivations to watch, involvements, and pseudo-relationship on the viewing effects revealed that "amusement and influence" was the strongest variable for the pseudo-relationship and cognitive involvement. However, pseudo-relationship did not predict the intention to watch again and behavioral change. The significance of the study lies in the fact that it focused on the Bible Devotional (QT) programs that the previous research did not deal with. In addition, the study provides insights for the religious program production and religious program audiences. However, the limits of the study needs to be mentioned. The study focused on only one program, the survey respondents were 20's~40's, and show hosts were not specified. Follow-up studies are recommended to consider these limitations.; In the multi-media and multi-channel broadcasting environment, compared to other religious broadcast channels, the Christian broadcasting system has grown steadily with the diverse audiences. The missionary roles of broadcasting is increasing, and the Christian broadcasting takes a central role in the propagation of religious messages. However, previous studies on Christian missionary broadcasting have focused on the history and programming of Christian broadcasting, and little study investigated the viewers of missionary broadcasting programs. Therefore, the present study focused on the audiences who watch "Living Life," a Bible Devotional (QT) program of the CGNTV. Accordingly, the study identified the motivations to watch the “Living Life,” and then analyzed how the motivations are related with involvement and pseudo-relationship with the show hosts. The study also examined the impacts of viewing motivations, involvement, and relationship with show host to the viewing effects (intention to watch again, evaluation of the program, cognitive change, and behavioral change). The factor analysis identified three dimensions of motivations to watch, "habit and pass time," "amusement and influence," and "information and curiosity." These motivations were consistent with the television viewing motivations revealed in the previous studies. The correlation analysis revealed that the motivations and involvements (cognitive involvement, social involvement, and online involvement) are significantly related. However, "habit and pass time" was not statistically related with cognitive involvement. This means that habitual viewing hinders the concentration on the program. Viewing motivations and pseudo-relationship with the show host were positively related. This implies that if one feels that the show host is like a friend, the show host may give the joy of religion and exerts effects on the viewer. The regression analysis of the impact of the motivations to watch, involvements, and pseudo-relationship on the viewing effects revealed that "amusement and influence" was the strongest variable for the pseudo-relationship and cognitive involvement. However, pseudo-relationship did not predict the intention to watch again and behavioral change. The significance of the study lies in the fact that it focused on the Bible Devotional (QT) programs that the previous research did not deal with. In addition, the study provides insights for the religious program production and religious program audiences. However, the limits of the study needs to be mentioned. The study focused on only one program, the survey respondents were 20's~40's, and show hosts were not specified. Follow-up studies are recommended to consider these limitations.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/131018http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000423716
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GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION[S](언론정보대학원) > 방송영상전공 > Theses(Master)
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