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한국 디자인 정체성 확립을 위한 그래픽디자인과 문화의 상호연관성 연구

Title
한국 디자인 정체성 확립을 위한 그래픽디자인과 문화의 상호연관성 연구
Other Titles
A Study on the Interrelationship between Graphic Design and Culture for the Korean Design Identity Establishment
Author
권준영
Advisor(s)
이부연
Issue Date
2014-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
세계화 과정이 신속하게 진행되고 있는 현대산업사회에서 브랜드 이미지와 디자인매니지먼트의 정체성은 인류가 지니고 있는 장구한 문화적, 역사적, 경제적 경험과 잠재력을 바탕으로 상호연관관계를 맺으면서 발전하고 있다. 그래픽디자인에 내재되어 있는 직관적인 형상과 내용은 그 시대에 상존하는 사회적, 정신적 그리고 경제적 삶과 연관된 시대정신을 나타내고 있다. 따라서 기원전 15000~10000년경 프랑스 남부 라스코(Lascaux) 동굴에 남긴 암석벽화와 우리나라 울산 반구대암각화의 디자인에서 우리는 고대인들의 삶을 읽을 수 있는 것이다. 문화와 문명의 발전과 함께 인류는 18세기에 이르러 산업혁명을 맞이하게 되었으며, 1851년 런던에서 개최된 제1차 산업박람회를 시작으로 하여 2012년 우리나라 여수세계박람회에 이르기까지 인류는 ‘예술과 산업’ 그리고 ‘예술과 디자인’이라는 명제 하에서 디자인과 산업 간에 긴밀한 연관관계를 맺게 되었다. 따라서 디자인은 현대산업사회에서 중요한 예술적·정신적·경제적 방향타로서의 역할을 하며, 그 자체로 역동적인 발전을 하게 되었다. 그래픽디자이너들은 그들의 직관적인 통찰과 지각적인 지식을 선택적으로 활용하고자 할 때에 인문과학, 사회과학, 자연과학, 예술 등 다른 분야에 속하는 이론과 방법들을 활용하므로 현대산업사회에서의 그래픽디자인에 관한 연구는 다학제, 간학제 그리고 범학제적인 연구 성향을 보이고 있다. 즉 학제적 협동과정을 통하여 활발한 연구가 이루어지고 있다. 디자인에 관한 연구와 발전은 무엇보다도 문화적 경험과 교육에 의하여 가장 중요한 영향을 받게 된다. 우리나라의 근대사는 정치·경제·안보적인 측면에서만 격동기를 거치고 있는 것이 아니라, 문화적인 측면에서도 기계론적이고 귀납적인 합리성을 지닌 서구문화와 유기론적이고 연역적인 합리성을 지닌 한국문화 간의 접촉·마찰 그리고 적응 속에서 격동기를 겪고 있다. 그러므로 한국 디자인에 내재되어 있는 사고와 개념 그리고 조형성에 미치는 영향이 무엇인가를 좀 더 명확하고 객관적으로 이해하기 위해서 본 연구에서는 복합적인 문화적 주체성과 학문적 성격을 지닌 그래픽디자인의 기반이 되는 브랜드 이미지의 정체성과 디자인매니지먼트의 정체성 그리고 디자인과 문화의 상호연관성을 논한다. 디자인과 디자인에 영향력을 미치는 문화의 정체성 간의 상호연관성 고찰을 통하여 우리나라 그래픽디자인 발전의 큰 영향을 미치고 있는 양대 문화인 한국문화와 서구문화의 철학적 성격을 분석하고, 양대 문화의 만남 가운데에서 어떻게 하면 서로가 조화롭게 적응하며, 부정적인 마찰을 극소화시키고, 긍정적인 효과를 극대화시킬 수 있는가를 논한다. 나아가서 세계화와 다문화 시대를 맞이하여 한국 그래픽디자인의 진취적이고 합리적인 정체성 확립을 위하여 디자인 교육의 바람직한 성격과 본질은 무엇이며, 이와 같은 디자인 문제의 정의 과정과 디자인 교육을 추진시킬 수 있는 교육정책의 방향에 관하여 연구하고자 한다.| In the rapidly globalizing modern industrial society, the brand image and the shape of design management are developing within the framework of interrelationship based on the long tradition of cultural and economical experiences and potentialities. Hence, we could observe and comprehend the way of life of ancient people, for example, from 'The Cave Paintings of Lascaux', created ca. BC 15000~10000, in southern France as well as 'Ulsan-Petrography Fresco' in Korea. Along with development of culture and civilization, human-being has carried out the Industrial Revolution in the 18th century. Further, from the first industrial exhibition, called 'The Great Exhibition of the Works of Industry of all Nations', London in 1851 to the late Industrial Exhibition Yeosu, Korea in 2012, human-being has established close relationship between design and industry under the proposition of 'Art and Industry' and 'Art and Design'. Whenever and whatever designers intend to utilize their intuitive insight and perceptive knowledge, they apply practically to use theory and methodology in the fields of human studies, arts and others, so that the research works of graphic design became Multi-disciplinary, Inter-disciplinary and Trans-disciplinary characters. Hence, the research works of graphic design are usually realized through interdisciplinary collaboration. Therefore, in order to understand clearly and objectively the impact of thought and concept being inherited in the Korean design, this paper has discussed the complex cultural subjectivity that constitute the basis of design image and design management. Thus, with regard to the interrelationship between cultural subjectivity and graphic design in Korea, this study intends to analyze firstly, the characteristics of Western and Korean cultures that are most influential to the contemporary development of design industry in Korea, secondly, how to minimize the negative impact of adjustment conflict as well as how to maximize harmonious positive effect of adjustment between two cultures, and thirdly, how to establish effective, progressive and rationalized design education and system for young generation for the multi-cultural globalization in the 21st century.; In the rapidly globalizing modern industrial society, the brand image and the shape of design management are developing within the framework of interrelationship based on the long tradition of cultural and economical experiences and potentialities. Hence, we could observe and comprehend the way of life of ancient people, for example, from 'The Cave Paintings of Lascaux', created ca. BC 15000~10000, in southern France as well as 'Ulsan-Petrography Fresco' in Korea. Along with development of culture and civilization, human-being has carried out the Industrial Revolution in the 18th century. Further, from the first industrial exhibition, called 'The Great Exhibition of the Works of Industry of all Nations', London in 1851 to the late Industrial Exhibition Yeosu, Korea in 2012, human-being has established close relationship between design and industry under the proposition of 'Art and Industry' and 'Art and Design'. Whenever and whatever designers intend to utilize their intuitive insight and perceptive knowledge, they apply practically to use theory and methodology in the fields of human studies, arts and others, so that the research works of graphic design became Multi-disciplinary, Inter-disciplinary and Trans-disciplinary characters. Hence, the research works of graphic design are usually realized through interdisciplinary collaboration. Therefore, in order to understand clearly and objectively the impact of thought and concept being inherited in the Korean design, this paper has discussed the complex cultural subjectivity that constitute the basis of design image and design management. Thus, with regard to the interrelationship between cultural subjectivity and graphic design in Korea, this study intends to analyze firstly, the characteristics of Western and Korean cultures that are most influential to the contemporary development of design industry in Korea, secondly, how to minimize the negative impact of adjustment conflict as well as how to maximize harmonious positive effect of adjustment between two cultures, and thirdly, how to establish effective, progressive and rationalized design education and system for young generation for the multi-cultural globalization in the 21st century.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/129749http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000425472
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > APPLIED ART(응용미술학과) > Theses (Ph.D.)
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