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보행환경요소를 반영한 보행서비스수준 평가기준 개선에 관한 연구

Title
보행환경요소를 반영한 보행서비스수준 평가기준 개선에 관한 연구
Other Titles
A Study of Improving Standards for Evaluating Pedestrian Level of Service : Focusing on the Commercial Walkway of Seoul
Author
반동인
Alternative Author(s)
BAN, Dong In
Advisor(s)
노정현
Issue Date
2015-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The first principle of a sustainable city, perhaps more important than all the others combined, is that walking must be delightful. It is not enough that walking be safe and comfortable. However, it have been used ‘Pedestrian flow rate’ for the evaluation of pedestrian walkway service. Because Pedestrian flow rate is based on the basis of the flow of the car, it does not reflect the actual walking user satisfaction. Thus, the development of new walking LOS is urgently needed based on user oriented variables. In this study, we used the pedestrian satisfaction of 212 commercial pedestrian roads from ‘Seoul Flow Population Survey' in 2012. In addition, we performed data research and field research to consider walking conditions and walkway environmental factors. The pedestrian satisfaction model was constructed through step-wise to set up and multiple regression analysis. The result of this study follows. First, the pedestrian LOS from the method of Korean Highway Capacity Manual can’t explicate the pedestrian satisfaction. Second, we analyzed statistically significant model about pedestrian walking satisfaction from five variables, included environmental variables. The selected variables were street separation and pedestrian road width, food and sale rate of first floor, the number of trees, pedestrian density on a walkway. Pedestrian satisfaction and selected variables were in positive relationship. Third, there is a positive relationship with the density of pedestrian and pedestrian satisfaction. It is proven the pedestrian congestion can be the factor of vitality for the commercial road. Finally, we transfer the model value reflected the user’s satisfaction to level of A∼F. We confirmed the level is different with KHCM LOS and Seoul revised LOS. The old models can’t reflect the user’s satisfaction.; 지속가능한 도시가 도시계획의 화두로 떠오름에 따라 보행에 대한 관심이 높아지고 있으며, 보행환경개선에 대한 투자가 이어지고 있다. 하지만 보행환경개선을 위한 투자우선순위를 정하는데 있어서 활용되는 평가는 「도로용량편람(2013)」의 기준은 보행교통류율로 보행로의 효율성을 척도로 한다. 하지만 보행교통류율에 따른 보행로 평가는 보행자들의 실제적인 만족도를 고려하지 못한다는 한계를 보인다. 따라서 보행로 서비스수준 평가에 있어 기존의 보행로 효율성 기반의 서비스수준(W-LOS)이 아닌 보행자 만족도 기반의 서비스수준 중심으로 한 평가모형(P-LOS)의 개발이 필요하다. 보행에 대한 관심이 높아지면서 다양한 연구들이 국내·외 기관 및 연구자에 의해 진행되었다. 하지만 기존연구의 경우 보행만족도에 영향을 미치는 영향요인 분석에 그치는 경우가 대다수였으며, 보행서비스 수준 평가방식을 제안한 경우에도 「도로용량편람」의 W-LOS에 대한 개선안 제시에 그친다. 보행환경요소를 고려한 보행서비스 수준 평가방식을 제안한 연구는 한정된 지역에 한하여 연구하였다. 본 연구에서는 「서울시 유동인구 조사」에 따른 상업가로 191개 지점의 보행만족도 데이터를 활용하였다. 보행만족도를 설명하기 위한 보행환경요소의 변수 추가 구축을 위하여 기초시설 및 현장 조사를 실시하였다. 해당 변수를 통해 통계분석을 실시하였으며, 보행여건 및 보행환경요소가 보행만족도에 미치는 영향을 규명하였다. 마지막으로 보행만족도 추정 모형을 통해 보행로 서비스수준 평가기준을 제시하여 기존 모형을 개선하고자 하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 보행만족도를 설명하기 위해 5개의 보행여건 및 보행환경요소의 변수들이 채택되었으며 해당 변수들은 통계적으로 유의한 것으로 분석되었다. 둘째, 채택된 변수는 보도너비, 보차분리여부, 보행밀도, 1층부 식음·판매비율, 나무그늘 수로 나타났다. 해당 변수는 모두 보행만족도와 정(+)의 관계에 있으며, 보도너비가 가장 큰 영향력을 가지는 변수로 관측되었다. 또한, 보행밀도와 보행만족도의 관계를 통해 상업가로의 경우 보행혼잡이 활력을 주는 요인임을 확인하였다. 마지막으로 서울시 상업가로 보행로 서비스수준을 A∼F로 나타내었을 때 기존의 모형과 상이하며, 본 연구의 평가기준이 이용자 중심임에 의미를 가진다.|The first principle of a sustainable city, perhaps more important than all the others combined, is that walking must be delightful. It is not enough that walking be safe and comfortable. However, it have been used ‘Pedestrian flow rate’ for the evaluation of pedestrian walkway service. Because Pedestrian flow rate is based on the basis of the flow of the car, it does not reflect the actual walking user satisfaction. Thus, the development of new walking LOS is urgently needed based on user oriented variables. In this study, we used the pedestrian satisfaction of 212 commercial pedestrian roads from ‘Seoul Flow Population Survey' in 2012. In addition, we performed data research and field research to consider walking conditions and walkway environmental factors. The pedestrian satisfaction model was constructed through step-wise to set up and multiple regression analysis. The result of this study follows. First, the pedestrian LOS from the method of Korean Highway Capacity Manual can’t explicate the pedestrian satisfaction. Second, we analyzed statistically significant model about pedestrian walking satisfaction from five variables, included environmental variables. The selected variables were street separation and pedestrian road width, food and sale rate of first floor, the number of trees, pedestrian density on a walkway. Pedestrian satisfaction and selected variables were in positive relationship. Third, there is a positive relationship with the density of pedestrian and pedestrian satisfaction. It is proven the pedestrian congestion can be the factor of vitality for the commercial road. Finally, we transfer the model value reflected the user’s satisfaction to level of A∼F. We confirmed the level is different with KHCM LOS and Seoul revised LOS. The old models can’t reflect the user’s satisfaction.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/128763http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000426220
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GRADUATE SCHOOL OF URBAN STUDIES[S](도시대학원) > DEPARTMENT OF URBAN PLANNING AND TRANSPORTATION PLANNING(도시개발경영·교통학과) > Theses (Master)
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