334 0

고등학교 한국사 국정교과서와 검정교과서의 수록인물 분석

Title
고등학교 한국사 국정교과서와 검정교과서의 수록인물 분석
Other Titles
Comparison of Characters between National Textbook and Authorized Textbook of high school Korean History
Author
권민주
Alternative Author(s)
KWON, Min-Joo
Advisor(s)
박찬승
Issue Date
2015-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
역사의 성립과 발전에 있어 인간의 활동은 밀접한 관련이 있다. 따라서 역사교육에서의 인물학습은 가장 기본적이고 필수적인 교수학습 방법이라 할 수 있다. 인물학습의 중요성을 바탕으로 고등학교 역사과 교과서 발행체제가 국정에서 검정체제로 변화한 시점에서 교과서에 수록된 인물학습 현황이 어떻게 변화하였는지에 대해 알아보고자 연구를 진행하였다. 이를 위해 제 7차 교육과정 고등학교 국사교과서(국정)와 검정교과서 8종 중 작년 한해 전국적으로 가장 많이 채택된 3종의 교과서(미래엔, 비상, 천재)를 시대별, 분야별로 나누고, 각 교과서별로 가장 많이 등장한 인물들을 양적 비교·분석하였다. 먼저 시대별 분석 결과 국정교과서의 경우 인물의 등장횟수가 가장 많고, 교과서에 수록된 인물들 중 가장 많은 인물이 등장하고 있었던 시대가 근세로 일치한 반면 검정교과서 3종에서는 인물의 등장횟수는 근대에서 가장 높았고, 가장 많은 인물이 등장한 시대는 근세인 것으로 나타났다. 교육과정 개편의 영향으로 기존의 고등학교 『국사』, 『근현대사』 교과목이 『한국사』로 통합되어 근현대사의 비중이 약 50%로 증가하였음에도 가장 많은 인물이 등장하는 시대가 근세인 것은 특징적이다. 다음으로 분야별로 분석한 결과 인물의 등장횟수, 등장한 인물수가 문화사를 제외한 정치, 경제, 사회사에서 모두 증가하여 표면적으로는 이 세 분야에서 모두 인물학습이 더욱 활발해진 것처럼 보이지만 전체 인물학습의 증가정도와 분야별로 차지하는 인물학습의 비중을 고려하였을 때 경제사, 사회사의 인물학습 비중이 모두 줄어들었기 때문에 실질적으로 인물학습이 더욱 활발해진 분야는 정치사만이 해당된다. 이것은 ‘검정교과서 편찬상의 유의점’에서 요구하는 경제사, 사회사, 문화사 강조의 내용과 반대되는 것으로 인물학습의 분야별 분포에서도 균등한 서술이 요구되는 바이다. 교과서별 최다등장인물 비교에서는 국정교과서에서 가장 많이 서술된 인물들의 절반이 중세·근세시대에 포함된 인물이고, 검정교과서 3종에서는 근현대에 서술된 인물인 것으로 조사되었다. 이러한 원인은 앞서 언급한 교과목의 통합으로 인한 교과서 내의 근현대사 비중의 증가가 최다등장인물에도 영향을 미친 것으로 파악된다. 또한 검정교과서 3종에서는 북한 관련 인물인 김일성이 모두 최다등장인물에 포함되고 있는데 이것은 이전에 비해 북한과 관련한 인물에 대한 서술이 활발히 진행되고 있음을 나타내는 것으로 생각해 볼 수 있다. 또한 교과서별 최다등장인물에 대한 서술이 어떠한 형태로 이루어지고 있는가에 대해서도 차이점을 찾을 수 있었다. 국정교과서와 검정교과서 모두 인물서술은 본문에서 가장 활발히 이루어지고 있지만 검정교과서 체제로 변화하면서 보충설명, 학습활동, 사진·그림을 통한 인물학습의 비중이 증가하였고, 그중에서도 특히 사진·그림을 활용한 인물학습의 증가가 가장 크게 나타났다. 다양한 형태의 인물학습은 학습자에게 학습내용에 대한 이해력을 향상시키고, 흥미를 유발시킬 수 있는 등의 긍정적인 효과를 야기 시키므로 위와 같은 다양한 방법을 활용한 인물학습이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 이상으로 교과서 발행체제 변화에 따른 인물학습 현황을 살펴본 결과, 증가한 페이지 수에 비해 인물학습의 비중이 더욱 크게 증가하였지만 여전히 시대별, 분야별로 불균등한 인물학습이 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 이것은 현재 고등학교 한국사에서 집중적으로 학습되어야 할 내용과 부합하지 않는 것이며, 앞으로 이에 대한 개선이 필요하다고 생각된다.| It is easily understood that human activity is deeply related to the establishment and development of history. In this course, teaching historical figures as an educational method is one of the most fundamental and essential method in terms of history education. Bearing in mind of it, this research conducted comparative research on historic figures shown in public(government-published, 국정교과서) textbook and private(government-approved, 검정교과서) textbooks. To conduct the study, this research analyzed ‘Korean History 7thEdition’(7차 국정교과서), the government-published textbook used in the previous curriculum, and private textbooks from top three publisher(Mirae-n, Bisang, Cheonjae) in current use, which were the most adopted textbooks in schools of South Korea last year. Subsequently, categorizing the result by period and field, this study analyzed the most shown historic figures of each textbook by quantitative method. First, through the ‘period-specific’ analysis, this study categorized contents of each book by several periods, and counted how many historical figures appeared and the number of whole figures appeared in each part. The result shows that both values recorded high in ‘early-modern(근세)’ period in the public textbook. Otherwise, in terms of private books, figures mostly appeared in ‘modern(근대)’, and the amount of whole figures was high in ‘early-modern’. In terms of public textbook, it was noteworthy result that the figures in ‘early-modern’ was higher than ‘modern’, despite ‘modern’ part takes half as much the book contents as a result of integration of two separated textbooks, ‘The History(국사)’ and ‘The Modern History(근현대사)’ previously. Second, through the ‘field-specific’ analysis, this study again classified contents of each book as four parts; politics, economy, society, culture. Except for culture part, the result shows that, appearances of each figure, and whole figure was increased in each part. In spite of this analysis, concerning that figures in society and culture part were too small to derives a result, it is reasonable to assume that only the result on politics part is trustworthy. Therefore, balanced editing in respect to historical figures among each parts of the textbook would be requested, as imbalanced editing way above would run counter to ‘The Note Regarding Editing a Textbook(검정교과서 편찬상의 유의점)’, which stresses the importance of economic, social, cultural history. Meanwhile, as a result of comparative research on ‘figures most appeared’, in the public textbook, half of the figures appeared in ‘Middle Age(중세)’ and ‘Early-Modern’. Otherwise, in private textbooks, half of the figures were concentrated on ‘Modern’ and ‘Present(현대)’ period. It is believed that the integration of history textbooks, explained above, affected the result. In addition, explanation concerning the North Korea appears to be more improved than before, considering that Kim Il-Sung, the founder of North Korea, was one of the most appeared figures according to this study. Furthermore, when it comes to the way to descript the most appeared figures, the result hints the differences between the public and private books. Even if explanations on the figure were mainly found in the main script of textbooks, private textbooks rather tend to focus on ‘additional explanation’, ‘activity’, and most importantly, imagery study methods, which recorded highest increase in each of figure studies. Considering the fact that students are more interested in the study on historical figures, teaching historical figures through various methods above should be conducted consistently. In conclusion, this study suggests that explanations on historical figures of history textbooks tend to be partial, especially in the sense that some figures were excessively concentrated on a specific period and part of textbooks. Given the result, deviated from the official guideline on history curriculum on high school level, it is advised that contents concerning historical figures should be revised.; It is easily understood that human activity is deeply related to the establishment and development of history. In this course, teaching historical figures as an educational method is one of the most fundamental and essential method in terms of history education. Bearing in mind of it, this research conducted comparative research on historic figures shown in public(government-published, 국정교과서) textbook and private(government-approved, 검정교과서) textbooks. To conduct the study, this research analyzed ‘Korean History 7thEdition’(7차 국정교과서), the government-published textbook used in the previous curriculum, and private textbooks from top three publisher(Mirae-n, Bisang, Cheonjae) in current use, which were the most adopted textbooks in schools of South Korea last year. Subsequently, categorizing the result by period and field, this study analyzed the most shown historic figures of each textbook by quantitative method. First, through the ‘period-specific’ analysis, this study categorized contents of each book by several periods, and counted how many historical figures appeared and the number of whole figures appeared in each part. The result shows that both values recorded high in ‘early-modern(근세)’ period in the public textbook. Otherwise, in terms of private books, figures mostly appeared in ‘modern(근대)’, and the amount of whole figures was high in ‘early-modern’. In terms of public textbook, it was noteworthy result that the figures in ‘early-modern’ was higher than ‘modern’, despite ‘modern’ part takes half as much the book contents as a result of integration of two separated textbooks, ‘The History(국사)’ and ‘The Modern History(근현대사)’ previously. Second, through the ‘field-specific’ analysis, this study again classified contents of each book as four parts
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/128278http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000427166
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SOCIAL SCIENCE(사회과학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE