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스마트폰 애플리케이션 중독 결정 요인

Title
스마트폰 애플리케이션 중독 결정 요인
Other Titles
The Critical Factors of Smartphone App Addiction
Author
량연
Alternative Author(s)
LIANG JUAN
Advisor(s)
안동근
Issue Date
2015-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 10년 사이에 한국의 IT분야는 의심할 여지없이 발전했다. 인터넷과 게임은 현재 한국의 산업에서 당당히 한 파트를 차지하고 있다. 특히 무선광대역의 사용은 1위를 차지하고 있어 한국은 명실상부한 IT강국이라는 것을 알 수 있고, 따라서 스마트폰 사용에 편의를 제공했다고 할 수 있다. 한국의 인터넷에 대한 높은 접근성 및 스마트폰의 급속한 보급으로 ‘스마트폰 중독’이라고 불리는 행위중독이 심각한 사회문제로 주목받고 있다. 2012년 한국정보화진흥원의 스마트폰 중독 실태보고서에 따르면, 한국 스마트폰 중독률이 8.4%로 인터넷 중독률 7.7%보다 높은 것으로 나왔다. 특히 10대-20대들이 30-40대 보다 높았다. 이는 앞으로 문제가 더욱 심각해질 가능성이 있다는 것을 보여준다. 스마트 중독이란 정상적인 일상생활에 지장을 받을 정도로 스마트폰을 과다하게 사용하는 정신적 또는 행동적 장애를 말한다. 스마트폰 중독은 카카오톡, 카카오 스토리 등 SNS 중독, 게임중독, 인터넷 검색 중독 크게 3가지로 나눌 수 있다. 하지만 이 모든 중독은 모두 스마트폰 안에 설치한 앱(App)을 이용해야 한다. 그래서 스마트 중독은 스마트폰 앱 중독이라고도 할 수 있다. 이러한 맥락에서 스마트 폰 앱의 이용 동기 및 이용행태는 스마트폰 중독과 밀접한 관련을 맺고 있다. 본 연구는 스마트폰 앱 이용 동기, 이용행태, 이용량 및 사회적 규범이 스마트폰 중독에 어떤 영향을 미치는지 또는 스마트폰 중독을 결정하는 요인이 무엇인지를 과학적이고 경험적으로 탐구하는데 그 목적을 둔다. 본 연구는 스마트폰 앱의 이용 동기, 이용행태 및 이용량을 측정하기 위해 일반인을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 온라인과 오프라인 설문조사를 통해 얻은 응답설문 가운데 불성실한 응답을 제외한 최종 295명의 응답 자료를 가지고 통계 프로그램 SPSS 21.0을 이용하여 분석하였다. 분석결과 다음과 같은 주요한 연구결과를 얻었다. 첫째, 사회규범은 스마트폰 애플리케이션 이용자의 이용 동기에 정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 사회규범이 스마트폰 애플리케이션 이용 동기에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째, 사회규범 스마트폰 애플리케이션 이용자의 이용행태에 정적인 영향을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다. 사회규범이 스마트폰 애플리케이션 이용행태에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 세 번째, 스마트폰 애플리케이션의 이용 동기가 스마트폰 이용량에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석을 실시한 결과 이용 동기가 높을수록 이용량에 유의미한 정적 영향이 나타나는 결과를 알 수 있었다.그리고 이용 동기 하위변인이 이용량에 미치는 영향에 대하여 다중회귀분석을 통해 정적인 영향을 미치고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 정보를 추구하려는 동기가 높을수록 이용량이 많게 나타났다. 그에 비해 스트레스를 풀려는 동기가 클수록 이용량이 더 많은 것으로 나타났다. 반면 커뮤니케이션과 오락 동기의 경우는 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 네 번째, 스마트폰 이용량이 스마트폰 중독에 미치는 영향을 알아보기 위해 단순회귀분석을 실시했다. 그 결과 이용시간이 많을수록 스마트폰 중독 경향은 높게 나타났다. 다섯 번째, 스마트폰 애플리케이션의 이용 동기와 이용행태는 스마트 폰 애플리케이션 중독에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이용 동기가 강할수록 중독에 미치는 영향이 높게 나타났고 이용 행태가 높을수록 중독 가능성이 높게 나타났다. 하지만 채팅과 게임 동기는 스마트폰 중독에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 끝으로 스마트폰 앱 이용 동기와 이용행태는 사회규범과 스마트폰 중독 사이에서 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다.| The IT fields in Korea advanced unquestionably during the last 10 years. Internet and online game take up a part of the Korean industry today in a full-fledged manner. In particular, it is possible to see that Korea is a full-fledged powerful IT leader in the world since it is ranked number one when it comes to the use of the wireless broadband. Accordingly, it is possible to claim that it made smartphone use much more convenient. High Internet accessibility and rapid spread of the smartphone in Korea resulted in a phenomenon called the ‘smartphone addiction’, and this addictive behavior has been a serious social issue. According to the 2012 National Information Society Agency’s report on the realities of the smart phone addiction, Korea’s smartphone addiction rate was 8.4%, which is higher than the Internet addiction rate of 7.7%. In particular, addiction among the 10s-20s was higher than that of the 30s-40s. It shows that this problem may get worse in the future. Smartphone addiction refers to the mental or behavioral disorder that entails using smartphone excessively to the point that the daily life is negatively affected. Smartphone addiction can be divided into three main categories
Addiction to the social network services(SNS) such as Kakaotalk, Kakao Story and others, game addiction and Internet addiction. However, all these addictions require use of the app that is installed on the smartphone. This is why smartphone addiction can be considered smartphone app addiction as well. In this context, motivation for the use of the smartphone app and use behavior are closely related to the smartphone addiction. This study investigates scientifically and empirically how the smartphone app use motivation and behavior, the amount of smartphone usage and social norms affect smartphone addiction. Or what are the important factors contributing to smartphone app addiction? A survey questionnaire was administered online and offline with 310 respondents and excluded 15 unreliable questionnaires. The SPSS 21.0 was used for the data analysis. The important research findings are as follows
First, social norms exerted positive effect on the smartphone app use motivation. Social norms on the motivation for app use exerted significant effect on the smartphone app addiction. Second, social norms exerted positive effect on the smartphone app use behavior. Social norms on app use behavior exerted significant effect on the smartphone app addiction. Third, simple regression analysis was executed to identify the effect of the motivation for the smartphone app on use the amount of smartphone use. The result showed that the significant positive effect was exerted on the amount of use when the motivation for use was higher. Multiple regression analysis showed that the effect of the sub-factors of the app use motivation on the amount of app use was positive. Amount of app use was greater when the information seeking motivation was higher. Compared to this, amount of app use was higher when the stress management motivation was higher. Meanwhile, communication and entertainment motivations did not exert a significant effect. Fourth, simple regression analysis was conducted to assess the effect of amount of smartphone use on the smartphone addiction. As a result, smartphone addiction tendency was higher when the amount of app use was higher. Fifth, smatphone app use motivation and behavior exerted significant effect on the smartphone app addiction. When the motivation was stronger, the effect on the addiction was higher, and the possibility of getting addicted was higher when the behavior for use is higher. However, chatting and game motivations did not exert significant effect on the smartphone addiction. Finally, smartphone app use motivation and behavior mediated between social norms and smartphone addiction.
The IT fields in Korea advanced unquestionably during the last 10 years. Internet and online game take up a part of the Korean industry today in a full-fledged manner. In particular, it is possible to see that Korea is a full-fledged powerful IT leader in the world since it is ranked number one when it comes to the use of the wireless broadband. Accordingly, it is possible to claim that it made smartphone use much more convenient. High Internet accessibility and rapid spread of the smartphone in Korea resulted in a phenomenon called the ‘smartphone addiction’, and this addictive behavior has been a serious social issue. According to the 2012 National Information Society Agency’s report on the realities of the smart phone addiction, Korea’s smartphone addiction rate was 8.4%, which is higher than the Internet addiction rate of 7.7%. In particular, addiction among the 10s-20s was higher than that of the 30s-40s. It shows that this problem may get worse in the future. Smartphone addiction refers to the mental or behavioral disorder that entails using smartphone excessively to the point that the daily life is negatively affected. Smartphone addiction can be divided into three main categories
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000087402http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/127976
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
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