729 0

남녀 청소년의 스마트폰 중독 정도에 따른 대인관계 만족도 및 의사소통의 관계

Title
남녀 청소년의 스마트폰 중독 정도에 따른 대인관계 만족도 및 의사소통의 관계
Other Titles
The relationship between smart­phone addiction by the male and female adolescents and interpersonal satisfaction and interpersonal communication
Author
김현정
Alternative Author(s)
kim, hyeonjeong
Advisor(s)
김현수
Issue Date
2016-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 청소년의 스마트폰 중독 정도에 따른 대인관계 만족도 및 의사소통의 관계를 확인하고자 함이며 구체적 목적은 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 청소년의 스마트폰 사용과 중독 정도의 차이를 파악한다. 둘째, 스마트폰 사용시간, 사용기간, 중독 정도와 대인관계 만족도 및 의사소통의 상관관계를 파악한다. 셋째, 스마트폰 중독 정도에 따른 대인관계만족도 및 의사소통의 차이를 파악한다. 넷째, 위의 결과들은 성별에 따라 차이가 있는지를 파악한다. 이를 위하여 서울특별시, 경기도, 전라북도 전주시 지역에 소재한 6개의 중고등학교에 재학 중인 학생 중 설문조사에 동의한 학생을 대상으로 설문조사 하였다. 잠재적 보고 오류를 최소화하기 위하여 모든 참가자들은 설문에 무기명으로 응답하게 하였다. 설문지는 2015년 4월 각 지역에 있는 학교에 우편으로 배부하였으며, 배부한 설문지 550부 중 543부를 수거하였다. 그 중 스마트폰을 사용하지 않는 학생 22명(4%)과 질문에 성실하게 응답하지 않은 응답자의 설문지 66부를 제외한 455부를 자료 분석에 사용하였다. 측정도구는 한국정보화진흥원(2011)에서 개발한 ‘청소년 스마트폰중독 자가진단 척도’, 은혁기(2000; 2001)가 기존의 연구들에서 사용했던 척도들을 기초로 제작한 ‘대인관계만족도 척도’, Bienvenu(1971)가 제작하고 강경자(1996)가 번안한 ‘의사소통 척도’이다. 본 연구의 통계분석에는 IBM SPSS Ver 18.0을 이용하였으며 통계적 유의성을 판단하기 위한 유의수준(p-value)은 0.05로 정하였다. 양적 자료로 이루어진 두 그룹 간 평균비교는 독립 t검정을 하였고, 질적 변수로 이루어진 범주형 자료의 분석에는 카이 제곱 검정하였다. 세 그룹 이상에서 평균의 비교에는 일원 변량분석(one way-ANOVA)을 이용하였다. 양적 변수로 이루어진 중독 척도와 대인관계만족도 및 의사소통의 상관관계 분석에는 Peason 상관관계 분석하였다. 그 외 사후 검증으로 LSD검증을 실시하였다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 스마트폰 사용기간은 스마트폰 사용시간, 스마트폰 중독 정도, 의사소통과 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 스마트폰 사용시간은 스마트폰 중독 정도와 정적상관, 전체적인 대인관계만족도와 부모, 교사와의 대인관계 만족도에서 부적 상관이 나타났다. 이는 스마트폰을 사용하는 시간이 길어질수록 중독에 빠질 위험이 있으며 부모와의 대인관계에 영향을 줄 것으로 예상된다. 또한 스마트폰중독 경향성은 대인관계만족도의 모든 하위요인(일반, 부모, 교사, 친구) 및 의사소통과 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 스마트폰 중독 경향이 심해질수록 대인관계만족도와 의사소통이 감소하는 경향이 있음을 의미하는 것으로, 스마트폰 중독이 청소년의 대인관계 및 그에 따르는 정신건강과 관련하여 매우 중요하게 고려되어야 할 문제임을 시사한다. 청소년들의 스마트폰 사용기간, 사용시간, 중독 정도와 대인관계만족도 및 의사소통과의 상관관계를 남녀 별로 살펴보면, 남학생집단과 여학생 집단 모두에서 스마트폰 중독 정도는 전체적인 대인관계만족도와 대인관계만족도의 모든 하위요인(일반, 부모, 교사, 친구와의 대인관계 만족도) 및 의사소통과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 남학생과 여학생 집단 모두에서 스마트폰 중독 정도가 증가할수록 대인관계에서 만족도가 떨어지며 의사소통을 잘 하지 못하는 것을 보여준다. 스마트폰 중독 정도에 따라 대인관계만족도 및 의사소통에 차이가 있는지를 알아본 결과, 중독집단은 일반집단보다 모든 대인관계만족도와 그 하위요인(일반, 부모, 교사, 친구) 및 의사소통에서 점수가 낮게 나타났다. 즉 일반사용자군> 잠재적 위험 사용자군> 고 위험 사용자군의 순으로 대인관계만족도가 크고 의사소통의 점수가 높게 나타났다. 이러한 결과는 스마트폰에 중독된 집단이 일반집단 청소년들 보다 모든 대인관계 영역에서 만족도가 낮다는 것을 의미하는 것으로, 청소년의 스마트폰 중독이 대인관계와 밀접한 관련이 있음을 나타내는 것이다. 중독 정도에 따른 대인관계만족도와 의사소통은 남녀에 따라 차이가 있는지를 알아본 결과, 남학생 집단에서 일반 사용자군이 잠재적 위험 사용자군이나 고 위험 사용자군보다 부모와 대인관계, 친구와 대인관계에서 만족도가 더 높고, 의사소통을 더 잘하는 것으로 나타났다. 여학생 집단에서 일반 사용자군이 잠재적 위험 사용자군이나 고 위험사용자군보다 모든 대인관계만족도(부모, 일반적, 교사, 친구와의 대인관계만족도)가 높고 의사소통을 더 잘 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 스마트폰에 중독 정도가 심한 청소년이 일반청소년집단에 비해 부모, 친구 등 가장 중요한 대인관계영역에서 만족도가 낮다는 것을 의미한다. 본 연구는 의의는 다음과 같다. 청소년들의 중요한 발달 환경 요인 중 하나로 등장한 스마트폰의 특징에 대하여 면밀히 살펴보고, 스마트폰을 사용하는 남녀 청소년의 스마트폰 사용에 대한 양적 자료를 제공한다. 또한 남녀 청소년들의 스마트폰 중독 정도에 따른 대인관계 만족도 및 의사소통과 어떤 관련성이 있는지에 대한 실증적 자료를 제공한다. 이는 스마트폰 중독 정도에 따른 대인관계만족도 및 의사소통의 관계를 이해하는데 도움이 될 것이다. 이를 통하여 청소년의 스마트폰 중독 문제에 대처하기 위한 효과적이고 구체적인 방안을 마련하는데 도움이 될 수 있을 것이다. 더불어 중고등학생들의 스마트폰 중독 정도에 따른 대인관계만족도 및 의사소통에서 성별에 따른 차이가 있는지를 밝혀 성별에 따라 다르게 처치를 설계하는데 도움을 줄 것으로 사료되며, 청소년의 스마트폰 중독에 대한 예방, 중재 개입 방향을 설정하는 데에 계획 및 전략을 세울 수 있는 자료로써 활용될 수 있다는 점에서 본 연구의 의의가 있다. □ 주요어 : 스마트폰, 스마트폰 중독, 청소년, 대인관계만족도, 의사소통 | The purpose of this study is to see adolescents’ satisfactions of interpersonal relationship and communication according to the degree of smart-phone addiction. The specific objects are as follows. First, examine the degrees of addiction and the use of smart phones of young people in accordance with the general characteristics. Second, understand the correlation between the uses of the smart-phone, duration of use, degree of addiction and satisfaction of interpersonal relationships and communication. Third, find the difference between the satisfaction of interpersonal relationships and communication according to the degree of smart-phone addiction. Fourth, see whether there is a difference in accordance with the above results in gender. For this research, a questionnaire survey was conducted in six middle and high schools located in the region of Seoul, Gyeonggi and Jeonju (North Jeolla Province) under agreement. To minimize the potential reporting errors, all participants responded anonymously to the questionnaire. 550 questionnaires were distributed to the schools in April 2015 by mail and 543 were collected. 455 parts of the questionnaires were used in the data analysis except for 22 students who do not use smart-phones (4%) and 66 parts that were not sincerely answered. The measurement tools I used are ‘Y Smart-phone Addiction Self Diagnose Scale’ that National Information Society Agency (NIA, 2011) developed, ‘Interpersonal Relationship Satisfaction Scale’ developed on the basis of the scales that Hyuk-gi Eun (2000; 2001) used in his existing studies and ‘Communication Scale’ that Bienvenu (1971) devised and Gyeong-ja Gang (1996) adapted. IBM SPSS Ver 18.0 was used for the statistical analysis in this research and the significance level (p-value) was set at 0.05 to determine statistical significance. The independent t-test was used for the comparison of the average between the two groups of quantitative data and the chi-square test was used for the analysis of categorical data consists of qualitative variables. For three or more groups, I used one-way ANOVA to the comparison the means. For correlation analysis of the satisfaction of interpersonal relationship and communication according to addiction scale consisting quantitative variables, Pearson correlation analysis was used. The LSD verification was carried out as post hoc test. To summarize the main findings, they are as follows. Period of use of smart phones is found to be positively related to smart phone usage time, degree of smart-phone addiction and communication. It was found that smart-phone usage time has positive relationship with degree of smart-phone addiction and negative relationship with satisfaction of overall, parent-child and teacher-student interpersonal relationship. Therefore, it is predicted that the more time a person has a smart phone becomes longer, there is more risk of falling into addiction, and it could affect the interpersonal relationship with the parent. Also, smart-phone addiction tendency was found to be negatively related to all of the sub-factors of satisfaction of interpersonal relationships (in general, parents, teachers and friends) and communication. This result shows that if smart-phone addiction tendency is strengthened, the satisfaction of interpersonal relations and communicate tend to be reduced. It means that smart-phone addiction is a very important factor that affects interpersonal relationship and mental health. When I saw the correlation among smart-phone usage duration and time, degree of addiction, satisfaction of interpersonal relationship and communication, the degree of smart-phone addiction had negative relationship with satisfaction of overall interpersonal relationship and its sub-factors (in general, with parents, teachers and interpersonal relationships with friends) in both of the boys’ group and girls’ group. These results indicate that the level of satisfaction in the interpersonal relationship and communication skill decreases as the degree of smart-phone addiction is increases in both of the boys’ group and girls’ group. When I took a look if there are differences in satisfaction of interpersonal relationships and communication depending on the extent of smart-phone addiction, it was found that addicted group had lower satisfaction of overall interpersonal relationships and its sub-factors (in general, with parents, teachers and with friends) than general group. In other words, satisfaction of interpersonal relationship and communication grades were higher in the order of the general user group, potential risk group, and the risk group. This result shows that the addicted group has lower satisfaction of overall interpersonal relationship than the general group, which means the adolescents’ smart-phone addiction is linked closely to interpersonal relationship. When investigating whether there is a difference in satisfaction of interpersonal relationship and communication depending on gender, the general users in the boys’ group had higher satisfaction with their interpersonal relationship with their parents and friends and better communication skills than the potential risk or risk group. Also, in the girls’ group, the general users were more satisfied with their overall interpersonal relationship (with parents, teachers, and friends) and had better communication skills than the potential risk or risk groups. It means that severely addicted students have lower satisfaction of interpersonal relationship with their parents and friends, in the most important areas. In this study, the significance is as follows. It will closely look at the important features of the smart-phone it has emerged as one of the environmental factors of the growth of the adolescents, and provide quantitative data for using the smart-phone of menand women of young people that are using the smart-phone. In addition, it will provide some empirical data that show smart-phone addiction is related to satisfaction of interpersonal relationship and communication. This would help understand the relationship between the degree of smart-phone addiction and satisfaction of interpersonal relationship and communication. By this, we could develop an efficient and specific way to treat adolescents’smart-phone addiction problem. Furthermore, it could help build different treatment depending on gender, by discovering the difference in satisfaction of interpersonal relationship and communication according to gender. Also, it could be a helpful reference in setting the direction of preventing adolescents’ smart-phone addiction. Key Words: Smart-phone, Smart-phone Addiction, Adolescent, Satisfaction of Interpersonal Relationship, Communication; The purpose of this study is to see adolescents’ satisfactions of interpersonal relationship and communication according to the degree of smart-phone addiction. The specific objects are as follows. First, examine the degrees of addiction and the use of smart phones of young people in accordance with the general characteristics. Second, understand the correlation between the uses of the smart-phone, duration of use, degree of addiction and satisfaction of interpersonal relationships and communication. Third, find the difference between the satisfaction of interpersonal relationships and communication according to the degree of smart-phone addiction. Fourth, see whether there is a difference in accordance with the above results in gender. For this research, a questionnaire survey was conducted in six middle and high schools located in the region of Seoul, Gyeonggi and Jeonju (North Jeolla Province) under agreement. To minimize the potential reporting errors, all participants responded anonymously to the questionnaire. 550 questionnaires were distributed to the schools in April 2015 by mail and 543 were collected. 455 parts of the questionnaires were used in the data analysis except for 22 students who do not use smart-phones (4%) and 66 parts that were not sincerely answered. The measurement tools I used are ‘Y Smart-phone Addiction Self Diagnose Scale’ that National Information Society Agency (NIA, 2011) developed, ‘Interpersonal Relationship Satisfaction Scale’ developed on the basis of the scales that Hyuk-gi Eun (2000
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/127372http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000428339
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > MAJOR IN COUNSELING PSYCHOLOGY(상담심리전공) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE