290 0

L.v.Beethoven 에 관한 분석 연구

Title
L.v.Beethoven 에 관한 분석 연구
Other Titles
An Analytical Study on L.v.Beethoven
Author
김은
Alternative Author(s)
Kim Eun
Advisor(s)
이영인,조선희
Issue Date
2016-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
고전주의의 대표적인 작곡가 베토벤(L.v.Beethoven, 1770-1827)은 정형화된 형식과 균형, 절제를 중요시하는 고전주의 양식에 실험적인 요소를 결합하여 낭만주의 음악의 선구자 역할을 한 작곡가이다. 본 논문에서는 베토벤의 작품을 분석하기에 앞서 그의 생애와 시대적 배경을 바탕으로 피아노 음악을 조명해보고, 소나타 작품을 시기별로 초기, 중기, 후기로 나누어 발전과정을 살펴보았다. 초기는 모차르트(W. A. Mozart, 1756-1791), 하이든(J. Haydn, 1732-1809), 클레멘티(M. Clementi, 1752-1832)의 고전적인 형태를 모방하였으나 이후 실험적인 소나타 형식을 구축해 자신만의 소나타 양식을 작곡하였고, 중기는 종전의 형식에서 탈피하고 형식의 확대와 발전을 통해 보다 구체적이고 자유로운 스타일로 변화를 주었다. 후기는 명상적이고 사색적인 음악을 추구하였는데 전형적인 형식에서 벗어나 대위법적인 푸가(Fuga)와 변주(Variation)기법 등 다양성을 보여주며 이를 토대로 낭만주의 음악의 기틀을 마련하게 되었다. 그의 소나타 중 중기에 해당하는〈Piano Sonata Op.31 No.3〉을 분석 연구한 결과 형식, 리듬, 선율, 화성의 세부적인 측면으로 분류해 볼 수 있다. 형식적인 부분은 전체적으로 소나타 알레그로(Sonata Allegro)형식을 띠고 있지만 느린 악장에도 2박의 빠른 스케르초(Scherzo)의 독특한 구성과 미뉴엣(Menuett)을 포함하였고, 확장된 소나타 형식의 4악장으로 이루어져있다. 리듬적인 부분은 1악장의 연속되는 지속음(Pedal Point)들의 구성과 알베르티 베이스(Alberti Bass)로 모차르트 시대의 고전적인 양상을 띠기도 하고, 2악장의 스타카토(Staccato) 리듬과 p-ff의 대조로 악장 전체를 이끌어가기도 하였다. 3악장의 트리오(Trio)에서 3박에서 2박으로 변형된 헤미올라(Hemiola) 리듬과 4악장의 타란텔라(Tarantella)풍의 리듬으로 경쾌함을 표현하였고, 극적인 강약의 대조와 3연음부의 음표진행으로 유기적인 통일성을 보여주었다. 선율적인 부분은 Eb Major, Ab Major의 밝고 서정적인 멜로디로 곡이 전개되어 악곡 전반에 걸쳐 유기적인 흐름을 보여주고 있고, 각각의 주제 선율 동기(Motive)에서는 동형진행(Sequence)을 자주 사용하였다. 화성적인 부분은 1악장 제시부에 원조가 아닌 이례적인 ⅱ 화음을 시작음으로 한 것이 특징적이며, 이후 곡의 분위기 조성을 위해 감음정인 vii?화음을 사용하거나 독일 6화음(Ger. 6) 등으로 색채감에 변화를 주었다. 이와 같이 Beethoven〈Piano Sonata Op.31 No.3〉을 분석함으로써 작품 연주에 있어 폭넓은 음악적 아이디어와 실험적인 작곡기법을 보여준 베토벤의 음악에 한걸음 더 깊게 나아가는 발전적인 계기가 되었다. |As one of the classical period composer L. v. Beethoven(1770-1827) was a pioneer of experimental elements in the classical style and opened the romantic style music. This study tries, to analyze Beethoven's piano music with the historical background, and examine his sonatas based on the composer's early, middle, and later periods. In the early period, the composer imitated W. A. Mozart(1756-1791), J. Haydn(1732-1809), and M. Clementi(1752-1832)'s classical style, even though he later composed the early sonatas with his unique style. In the middle period, he broke the traditional learned technique of the former composers and expanded the formal structure, so that he achieved more specific and free style of the compositions. In the later period, Beethoven showed Fuga and Variation technique, and laid the foundation of romantic style. Beethoven〈Piano Sonata Op. 31 No. 3〉was analyzed by formal, rhythmic, melodic, harmonic Scheme. Formally, it shows Sonata Allegro form, but includes fast 2-beat Scherzo and Menuett with extended four movement sonata form. Rhythmically, the composer utilized the pedal point and Alberti bass which influenced by Mozart in the first movement, and Staccato rhythm and dynamic contrast with p-ff in the second movement.In the third movement, Hemiolia rhythm presents three beat to two beat, and Tarantella rhythm of the fourth movement also shows lightness, dramatic dynamic contrast, and unity with triplet rhythmic pattern.Melodically, Eb Major, Ab Major lyrical melody includes the unity throughout the piece, and Motive and Sequence are also utilized.Harmonically, Beethoven used not the tonic key but ⅱ harmony, and vii7 and Ger. 6 for the mood change.  All things considered, Beethoven〈Piano Sonata Op. 31 No. 3〉shows composer's broad musical knowledge and experimental compositional style. Throughout analyzing the piece, this study can make contribution to deploy understanding Beethoven's music style.; As one of the classical period composer L. v. Beethoven(1770-1827) was a pioneer of experimental elements in the classical style and opened the romantic style music. This study tries, to analyze Beethoven's piano music with the historical background, and examine his sonatas based on the composer's early, middle, and later periods. In the early period, the composer imitated W. A. Mozart(1756-1791), J. Haydn(1732-1809), and M. Clementi(1752-1832)'s classical style, even though he later composed the early sonatas with his unique style. In the middle period, he broke the traditional learned technique of the former composers and expanded the formal structure, so that he achieved more specific and free style of the compositions. In the later period, Beethoven showed Fuga and Variation technique, and laid the foundation of romantic style. Beethoven〈Piano Sonata Op. 31 No. 3〉was analyzed by formal, rhythmic, melodic, harmonic Scheme. Formally, it shows Sonata Allegro form, but includes fast 2-beat Scherzo and Menuett with extended four movement sonata form. Rhythmically, the composer utilized the pedal point and Alberti bass which influenced by Mozart in the first movement, and Staccato rhythm and dynamic contrast with p-ff in the second movement.In the third movement, Hemiolia rhythm presents three beat to two beat, and Tarantella rhythm of the fourth movement also shows lightness, dramatic dynamic contrast, and unity with triplet rhythmic pattern.Melodically, Eb Major, Ab Major lyrical melody includes the unity throughout the piece, and Motive and Sequence are also utilized.Harmonically, Beethoven used not the tonic key but ⅱ harmony, and vii7 and Ger. 6 for the mood change.  All things considered, Beethoven〈Piano Sonata Op. 31 No. 3〉shows composer's broad musical knowledge and experimental compositional style. Throughout analyzing the piece, this study can make contribution to deploy understanding Beethoven's music style.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/126788http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000428081
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE