241 0

다양한 마크업 표현식을 지원하는 QTI 렌더링 엔진

Title
다양한 마크업 표현식을 지원하는 QTI 렌더링 엔진
Other Titles
A QTI rendering engine for various markup expressions
Author
허주연
Alternative Author(s)
Heo, Joo Yeon
Advisor(s)
차재혁
Issue Date
2016-02
Publisher
한양대학교 일반대학원
Degree
Master
Abstract
웹 기반 온라인 평가는 저작자가 만든 문제를 웹 페이지로 만들어서 응시자에게 전달하고 학습자의 능력과 학업 성취 수준을 파악한다. 이는 응시자들에게 공정한 시간 할당이 가능하고 멀티미디어와 결합한 문제 지원이 가능하다. 이를 위한 렌더링 엔진은 저작자가 만든 문제를 웹 페이지로 만드는 과정을 담당한다. 저작자가 만든 문제는 텍스트, 이미지, 마크업 표현식 등의 다양한 형식의 콘텐츠로 구성되는데, 서로 다른 저작자끼리 문제를 공유하기 위해 렌더링 엔진은 위와 같은 다양한 형식의 콘텐츠를 지원해야 한다. 기존의 렌더링 엔진은 텍스트와 이미지 위주로 지원하며, 마크업 표현식도 대부분 이미지로 변환하여 지원한다. 이미지로 변환된 마크업 표현식은 수정하기가 어렵고 서로 다른 저작자끼리 공유하기가 어렵다. 따라서 다양한 콘텐츠를 지원하기 위해 온라인 평가용 렌더링 엔진은 마크업 표현식의 직접적인 지원이 필요하다. 이에 본 논문은 기존 렌더링 엔진과 달리 PC, 모바일 등 웹 표준에 따른 환경에서 다양한 마크업 표현식을 직접 지원하는 온라인 평가용 렌더링 엔진을 제안한다. 먼저, 제안하는 렌더링 엔진은 문제가 지닌 콘텐츠에 따라서 렌더링 방식을 3가지 유형으로 나누고 각 유형마다 적합한 렌더링 모듈을 제공한다. 특히 마크업 표현식을 수용할 수 있는 문제의 구조를 제시한다. 웹에서는 마크업 표현식 프리젠테이션을 위해 다양한 자바스크립트 모듈이 존재하는데, 이러한 자바스크립트 모듈을 해당 웹 페이지에 자바스크립트 임포트하여 적용하고자 한다. 기존 렌더링 엔진은 위 자바스크립트 모듈 관련 스키마가 부족하여 다양한 마크업 표현식을 지원하는 자바스크립트 모듈을 포함하기가 어렵다. 이를 해결하고자 제안하는 렌더링 엔진은 자바스크립트 모듈을 위한 스키마를 내장하고 이에 따른 자바스크립트 모듈 임포트 기능을 지원한다. 추가적으로 PC, 모바일 등 다양한 플랫폼 환경을 지원하기 위해서 자바스크립트 모듈은 웹 표준인 HTML5 Canvas 기반 그래픽 도구만 이용하도록 한다. 그리고 다수의 자바스크립트 모듈의 충돌을 방지하기 위해 마크업 표현식 각각마다 하위 페이지를 만들어 해당 자바스크립트 모듈을 실행하도록 한다. 마지막으로 제안하는 렌더링 엔진을 기존의 렌더링 엔진과 비교 평가하여 2가지 측면에서 제안하는 렌더링 엔진이 우수함을 보인다. 첫째, 제안하는 렌더링 엔진만이 마크업 표현식을 직접 지원함을 보인다. 둘째, 웹 표준 준수하는 측면에서 본 엔진만이 HTML5 Canvas를 활용하여 효율적으로 웹 표준을 지원한다.|Web-based online assessment identifies the level of learners' competence and academic achievement with a test on the web. It would provide the fair test time and multimedia-formed tests to each candidate. Also, it has own rendering engine that makes a web document from each assessment item. Each assessment item consists of various contents that can be one of media types such as a text, image and markup expression. The rendering engine has to support various contents, because the contents should be shared each other between assessment item authors. Typical rendering engines have supported a markup expression converted in image format. However, if it once converted, modifying and sharing it would be going difficult. For supporting various contents, online assessment rendering engine should support markup expressions not converted. In this paper, therefore, we would show new rendering engine that supports various markup expression. It is designed for providing three interaction types of rendering, basic type, graphic type, and markup expression type. So, the rendering engine has three rendering module that takes each type. Most common rendering engine does not have rendering module able to use JavaScript module presenting markup expressions. There are already many JavaScript modules for those markup expressions. Thus, we made rendering engine import external JavaScript modules. If engine imports external JavaScript modules without concern, those modules could make serious collision. To resolve the conflict, the rendering engine creates sub-pages and makes external modules take each sub-page. As a result, every imported module has its own page and the conflict is perfectly prevented. In this paper, we would make an experiment for evaluating between designed engine and typical ones with online assessment standard example. We used examples of QTI standard: The standard specification: IMS-Global which founded for establish online assessment standards. There are two features of online assessment system that would be found by this work. First, it shows how could the engine supports HTML5 Canvas in various platforms effectively. Second, it shows which one is able to take markup expressions better.; Web-based online assessment identifies the level of learners' competence and academic achievement with a test on the web. It would provide the fair test time and multimedia-formed tests to each candidate. Also, it has own rendering engine that makes a web document from each assessment item. Each assessment item consists of various contents that can be one of media types such as a text, image and markup expression. The rendering engine has to support various contents, because the contents should be shared each other between assessment item authors. Typical rendering engines have supported a markup expression converted in image format. However, if it once converted, modifying and sharing it would be going difficult. For supporting various contents, online assessment rendering engine should support markup expressions not converted. In this paper, therefore, we would show new rendering engine that supports various markup expression. It is designed for providing three interaction types of rendering, basic type, graphic type, and markup expression type. So, the rendering engine has three rendering module that takes each type. Most common rendering engine does not have rendering module able to use JavaScript module presenting markup expressions. There are already many JavaScript modules for those markup expressions. Thus, we made rendering engine import external JavaScript modules. If engine imports external JavaScript modules without concern, those modules could make serious collision. To resolve the conflict, the rendering engine creates sub-pages and makes external modules take each sub-page. As a result, every imported module has its own page and the conflict is perfectly prevented. In this paper, we would make an experiment for evaluating between designed engine and typical ones with online assessment standard example. We used examples of QTI standard: The standard specification: IMS-Global which founded for establish online assessment standards. There are two features of online assessment system that would be found by this work. First, it shows how could the engine supports HTML5 Canvas in various platforms effectively. Second, it shows which one is able to take markup expressions better.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/126489http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000428359
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > COMPUTER SCIENCE(컴퓨터·소프트웨어학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE