956 0

<복면가왕>의 스토리텔링 전략 연구

Title
<복면가왕>의 스토리텔링 전략 연구
Other Titles
Study on Storytelling Strategy of “King of Mask Singer”
Author
장경선
Alternative Author(s)
Jang, Gyeong Seon
Advisor(s)
박기수
Issue Date
2016-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 서바이벌 음악 프로그램 전성시대인 요즈음 새로운 포맷과 정서를 선보이며 높은 시청률과 화제성을 구가하고 있는 <미스터리 음악쇼 복면가왕>의 성공요인을 스토리텔링의 측면에서 분석하는데 목적이 있다. 특히 <복면가왕>의 핵심장치인 ‘가면을 이용한 변신’에 주목하여, 변신을 통하여 캐릭터간의 상호작용과 플롯에 어떠한 변별적 양상이 나타나는지 살펴보고, 시청자와의 상호작용이 어떻게 이루어지는지 분석하였다. <복면가왕>의 도전자(복면가수)는 가왕이 되려는 욕구와 더불어 변신을 통하여 정체를 숨기고자 하는 욕구를 보여주는데, 여기에서 승패와 정체추리의 두 가지 서스펜스가 발생한다. 정체 추리 과정에서 도전자, 판정단, 진행자는 유연하게 트릭스터 역할을 수행하며, 도전자의 정체에 대하여 힌트 혹은 교란정보를 제시함으로서 시청자의 호기심과 추리 욕구를 적절한 수준으로 유지한다. 도전자는 가면과 복장, 선곡, 보컬스타일, 제스처 등을 도구로 삼아 변신에 성공하면서 기존의 퍼스나와 분리된 새로운 퍼스나를 구성하게 된다. 도전자들은 평소 주체아(자신의 진실한 내적 자아)와 객체아(대중이 인식하는 외적 자아) 간에 분열을 경험해 왔지만 새로운 퍼스나를 도구 삼아 주체아를 전면에 드러내는데, 주체아는 판정단과 시청자에게 여전히 기만으로 받아들여지다가 정체 폭로 시 그것이 진실임이 밝혀지고, 이러한 과정을 통해 도전자는 주체아와 객체아 간의 일치를 경험하게 된다. 또다른 유형은 주체아(음악적 정체성)에 대한 자기 인식이 희미해진 가수들로서 변신을 통해 정체는 숨기지만 음악인으로서의 역량을 그대로 드러내게 되는데, 이에 대한 판정단의 찬사를 통해 주체아에 대한 분명한 재확인을 경험한다. 마지막 유형은 변신을 통해 당위적 자아로서의 비자기(적극적이고 긍정적인 새로운 퍼스나)를 실제화(연출)하고 비자기에 대한 판정단의 찬사와 격려에 힘입어 주체아의 성숙을 경험한다. 도전자들은 변신을 통해 강력한 퍼스나를 구축할수록, 구축된 퍼스나와 기존 퍼스나 간의 간격이 클수록 높은 화제성을 획득하게 된다. <복면가왕>은 1라운드로 구성된 홀수회차와 2·3라운드 및 가왕방어전으로 구성된 짝수회차가 1세트를 이루는데, 홀수회차는 가수·비가수의 듀엣대결로 예능적인 재미를, 짝수회차는 가수의 솔로 대결로 음악적인 재미를 전달한다. 매 라운드마다 도전자의 입장과정에서 도전자의 캐릭터가 제시되어 시청자의 호기심이 유발되며, 도전자의 가창과 무대 위 인터뷰 등을 통해 캐릭터가 변주되는데, 이러한 과정에서 시청자는 도전자의 정체 추리를 위해 모든 감각을 동원하여 프로그램에 몰입하게 된다. <복면가왕>은 수직·수평적 공간구성, 카메라워크, 자막, 보조출연자 배제 등으로 무대에 비현실성을 부여하고 시청자의 몰입을 유도한다. 특히 승패 판정 뒤 도전자의 정체폭로 순서는 역동적이고 순차적인 연출로 <복면가왕>만의 변별적 경험을 시청자에게 제공한다. <복면가왕>의 최상위 플롯은 도전자가 가왕이 되기까지의 스토리로서 전형적인 영웅서사를 보여주지만 언젠가는 새로운 도전자에게 패배한다는 비극성을 갖는다. 한편 서브플롯은, 결핍(자신이 원하는 대로 자기실현을 할 수 없음)을 경험하던 도전자가 <복면가왕>의 무대를 통해 자유로운 자기실현을 시도하고 그에 대한 판정단의 격려와 승인을 통해 결핍을 해소한다는 자아성장의 서사, 개별 도전자가 보여주는 캐릭터별 내러티브, 듀엣무대에서의 캐릭터 간 내러티브 등 다층적 스토리로 복합적인 정서를 전달하며, 무대 밖의 현실을 <복면가왕>의 허구와 조합한다. <복면가왕>의 사건 진행은 캐릭터별 상황에 따라 다양한 서스펜스를 발생시키며, 이러한 서스펜스 덕분에 <복면가왕>의 화제성과 시청자 향유가 한층 더 활성화된다. 또한 그레마스 서사 도식에서 최초상황과 자격시련에 해당하는 출연자의 개인고백이 플롯의 최종단계에서 소급제시됨으로써, 전체적 진행이 박진감을 얻고 참신성을 획득하게 된다. <복면가왕>의 시청자는 변신의 모험과 일탈을 통해 성장하는 도전자의 모습과 자신을 동일시하게 되는데, 이 과정에서 <복면가왕>은 도전자가 연예인·음악인으로서 고민과 갈등을 고백하고 동일한 직업을 가진 판정단으로부터 격려와 승인을 얻는 결말을 반복함으로써 치료적 자서전 콘텐츠 전략을 드러낸다. 한편, <복면가왕>의 도전자들은 신화적이지만 어설프고 친근하며, 모험과 일탈을 감행하지만 여전히 가면의 힘에 의존하며, 변신을 통해 해방을 맛보았지만 곧 현실로 하강해야 하는 이중적이고도 섬약한 캐릭터를 보여준다. 이들의 모험은 현실을 근본적으로 변화시키지 못한다는 점에서 퇴행성을 드러낸다. <복면가왕>은 의사소통도구로서 음악의 힘을 통해 캐릭터를 강화하고, 캐릭터의 변신과 미스터리를 통해 음악의 소구력이 강화되는 선순환구조를 통해 음악 프로그램으로서의 변별성을 획득했다. 이러한 강점을 더욱 활용하여 음악적 다양성과 출연자 다양성을 더 대담하게 수용할 필요가 있다. 또한 <복면가왕>의 가장 큰 변별성은 변신과 캐릭터의 고유성에서 비롯된다는 측면에서, 더욱 최적화된 가면 제작을 통해 시청자의 상상력을 불러일으키고, 보다 다양하고 강력한 개성을 지닌 캐릭터들을 구현할 것이 제안된다.|This research analyze story-telling strategy of a TV show, “King of Mask Singer” focusing on 'transformation using masks', the key factor of "King the show. Thorough examination has been conducted to see how the transformation affects and changes interaction among characters and plot, and to analyze which supplementary factors work together with it to induce interaction with viewers. "King of Mask Singer" is based upon dual factors, competing narratives and identity guess. During identity guess, masked singers, judges and performers flexibly carry out a trickster role, providing tips or false information on singers' identities to keep viewers' curiosity and desire of identity guess to optimum level. Mask singers form a new persona apart from his or her original persona through the transformation. Singers had experienced that their inner-self I and outer-self me are nonidentical in their lives as celebrities. This segregation of persona let them have chance to express their inner-selves and achieve recognition. Those who had achieved lesser recognition on their musical talent may achieve more credit to reassure their talent and identity using transformation, Others express more mature other-selves than their inner-selves and eventually experience maturity. The more powerful persona they build up through the masquerade and the bigger difference between their old persona and new one, the higher credit and the better recognition they can obtain. "King of Mask Singer" shows singer's character at every first stage in every round to excite viewers' curiosity and show the variation of their characters through their vocal performance, on-stage interview and others, which makes viewers use their every sense to guess singer's identity. "King of Mask Singer" uses vertical/horizontal space configuration, camera work, subtitles and others to provide its stage with otherworldliness and eventually get viewers' full attention. Especially, losers' identity disclosure is dynamically and sequentially directed, which gives viewers special moment only “King of Mask Singer” can bring. "King of Mask Singer" has its basic plot of a story that singers become king of singer, showing the typical heroic narrative, however, it still has tragic assumption that any singer may give a way to a new singer someday. Meanwhile, its sub-plot has palimpsest structure to complicated sentiment; narratives on self-growth, showing that singers experienced deficiency since they couldn't fulfill themselves in ways of what they want but "King of Mask Singer" liberates them to freely express themselves and judges' encouragement and recognition; character narratives performed by each singer; narratives between duet partners and etc. and all of this combines reality outside the stage with the fiction of Mask Singer. "King of Mask Singer" gives a variety of suspense depending on incident and situation. This suspense makes show more enjoyable to viewers and more popular. In addition, according to Greimas narratives scheme, the first situation and singer’s confession on their hard times come out at the final stage of the entire plot, which makes the show speedy and fresh. The viewers of "King of Mask Singer" equate singers growing through masquerade venture and aberration with themselves. This reveals therapeutic autobiography contents strategy by repeating King of Mask Singer’s simple plot showing singers confess their agony as an entertainer and musician and judges encourage them and they achieve their recognition. The singers of ‘King of Mask Singer’ show dual and fragile characteristics: they are mythical but friendly, go ahead with adventure and escape but at the same time still rely on the power of mask, have tasted liberation through disguise but have to go down back to reality. Their challenge can’t change their reality, which defines it regressive. "King of Mask Singer" borrows the power of music. it strengthens characters through the power of music, and strengthens the appealing power of music through the character’s disguise and mystery, thus, the show distinguished itself from other music programs by the virtuous cycle of music and characters. Using such strengths, the show needs to more boldly accept diversity in music and contenders. Besides, we should note that the biggest differentiator of “King of Mask Singer” comes from transformation and uniqueness of characters. Understanding this, the show needs more optimized mask-making and establish characters with more variety and stronger personalities to trigger viewers' imagination. Key Words : King of Mask Singer, storytelling strategy, narrative strategy, reality programs, survival programs, popular music contest, transformation, television show; This research analyze story-telling strategy of a TV show, “King of Mask Singer” focusing on 'transformation using masks', the key factor of "King the show. Thorough examination has been conducted to see how the transformation affects and changes interaction among characters and plot, and to analyze which supplementary factors work together with it to induce interaction with viewers. "King of Mask Singer" is based upon dual factors, competing narratives and identity guess. During identity guess, masked singers, judges and performers flexibly carry out a trickster role, providing tips or false information on singers' identities to keep viewers' curiosity and desire of identity guess to optimum level. Mask singers form a new persona apart from his or her original persona through the transformation. Singers had experienced that their inner-self I and outer-self me are nonidentical in their lives as celebrities. This segregation of persona let them have chance to express their inner-selves and achieve recognition. Those who had achieved lesser recognition on their musical talent may achieve more credit to reassure their talent and identity using transformation, Others express more mature other-selves than their inner-selves and eventually experience maturity. The more powerful persona they build up through the masquerade and the bigger difference between their old persona and new one, the higher credit and the better recognition they can obtain. "King of Mask Singer" shows singer's character at every first stage in every round to excite viewers' curiosity and show the variation of their characters through their vocal performance, on-stage interview and others, which makes viewers use their every sense to guess singer's identity. "King of Mask Singer" uses vertical/horizontal space configuration, camera work, subtitles and others to provide its stage with otherworldliness and eventually get viewers' full attention. Especially, losers' identity disclosure is dynamically and sequentially directed, which gives viewers special moment only “King of Mask Singer” can bring. "King of Mask Singer" has its basic plot of a story that singers become king of singer, showing the typical heroic narrative, however, it still has tragic assumption that any singer may give a way to a new singer someday. Meanwhile, its sub-plot has palimpsest structure to complicated sentiment
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/125724http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486811
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF CULTURE INDUSTRY[E](문화산업대학원) > CULTURE CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE