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프리미엄 생수 패키지디자인의 브랜드 개성에 관한 연구

Title
프리미엄 생수 패키지디자인의 브랜드 개성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Brand Personality of Premium Water Package Design
Author
박혜영
Alternative Author(s)
Park, hye Young
Advisor(s)
최인영
Issue Date
2016-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 개인의 소비형태는 브랜드 이미지를 중요시 하는 소비로 변화되는 추세이다. 그러므로 소비자와 지속적인 유대 관계를 구축하기 위해 디자인 브랜드는 소비자가 인식하는 브랜드 이미지를 유지하고 소비자의 욕구 만족을 충족시켜야 한다. 이러한 가운데 패키지디자인은 브랜드의 개성 소비라는 측면에서 다양한 시각적 차별성으로 소비자 욕구를 효과적으로 반영하고 있다. 따라서 본 연구에서는 브랜드 개성과 프리미엄 생수 패키지디자인의 관계를 조사하고자 한다. 이를 토대로 향후 국내 프리미엄 생수 브랜드에 있어 개성 있고 차별화된 패키지디자인을 위한 발전적인 방안을 제시하는데 연구목적이 있다. 연구방법은 프리미엄 생수 브랜드를 중심으로 브랜드 인지 및 차별화된 이미지 형성에 있어 어떤 요소가 작용하는지 파악하기 위하여 실증 사례조사를 진행하였다. 연구내용은 다음과 같다. 제1장에서는 연구의 배경 및 목적, 범위 및 방법을 살펴보았다. 제2장에서는 브랜드 개성과 패키지디자인에 대하여 이론적 고찰을 하고 그 관계성에 대해 연구하였다. 제3장에서는 프리미엄 생수에 관한 일반적 고찰을 하였다. 제4장에서는 시각적 구성요소로 실증적인 사례를 비교•분석하였다. 제5장에서는 1-4장의 내용을 토대로 브랜드 인지 및 차별화된 이미지 형성을 위한 패키지디자인에 대해서 결론을 도출하였다. 실증적인 사례의 디자인 요소를 통한 조사결과 첫째, 브랜드 로고의 형태는 언어와 시각의 배합 방식으로 정보를 쉽게 전달하는 시그니처 마크가 가장 많이 나타났다. 둘째, 일러스트레이션은 사실적 이미지나 메시지를 단순하게 소통하기 위하여 추상적으로 변형한 이미지가 가장 많이 나타났다. 소비자가 쉽게 관심 갖도록 변화시키려는 전략이 있음을 유추해 볼 수 있었다. 셋째, 라벨의 레이아웃은 상단 배치, 대칭 균형이 가장 많이 나타났다. 다른 패키지와 진열되었을 때 주목 받고 분리될 수 있기 때문으로 해석되었다. 넷째, 패키지의 형태는 대체로 각지지 않은 슬림형으로 부드럽게 나타났다. 내용물의 빈 부분을 최소화하고 브랜드가 고급스럽게 보이는 패키지의 이상적인 형태가 슬림형이라고 분석되었다. 다섯째, 컬러는 대체로 깨끗하고 발랄하고 자연적인 이미지가 부각되는 부드러운 한색과 난색 계열로 나타났다. 감성적이고 차별화된 색상의 조합으로 프리미엄 생수의 이미지를 표현하고 있음을 유추해 볼 수 있었다. 패키지에 특별성과 희소성이라는 요소를 부여함으로써 브랜드 인지와 차별적인 브랜드 이미지를 형성할 수 있음을 알 수 있었다. 국내 프리미엄 생수 시장의 규모는 해마다 성장하고 있으며 이에 따라 디자인 경쟁도 갈수록 치열해지고 있다. 그러나 국내 프리미엄 생수 브랜드는 디자인 측면에서 수입 브랜드에 비해 아직까지 소비자의 욕구를 충족시켜주지 못하고 있는 실정이다. 브랜드 개성을 표현한 프리미엄 생수 패키지디자인은 소비자에게 브랜드가 긍정적인 기억으로 자리잡을 수 있는 계기를 제공할 수 있을 것이다. 또한 소비자의 브랜드 충성도를 유인하기 위한 기회를 제공할 수 있을 것이다. 그러므로 본 연구는 차별화된 브랜드 아이덴티티를 확립시킬 수 있고 소비자 자신만을 위한 디자인 상품이라는 특별함으로 인식되어 브랜드의 가치를 상승시킬 수 있는 방안을 논의하였다. 이를 통해 국내 프리미엄 생수 패키지디자인의 시각적 방향성과 지향점을 구축하기 위하여 활용되기를 기대 한다. The form of today’s personal spending is trending toward value of brand image. For that reason, design brands must maintain the brand image that consumers recognize, and fulfill consumers’ desire to build lasting relationships with them. Among such efforts, in terms of brand personality consumption, packaging design effectively reflects consumer desire using various visual differentiations. Accordingly, the present study attempted to investigate the relationship between the brand personality and package design of premium-bottled water. The purpose of the present study was, based on the results, to suggest developmental methods for package designs that had both personality and differentiation, for domestic premium brands of bottled water. An empirical case study was conducted to ascertain the contributing factors in brand recognition and differentiated image formation focused on premium-bottled water. The present study is composed of the following sections. In chapter 1, the background, purpose, scope, and method of the present study were discussed. In chapter 2, theoretical considerations were given to brand personalities and package designs and their relationships were investigated. In chapter 3, general considerations were given to premium-bottled water. In chapter 4, empirical cases were compared and analyzed using visual components. In chapter 5, conclusions were drawn regarding package designs for the formation of brand recognition and differentiated images based on the contents of chapters 1 through 4. The results of the survey conducted through the design elements of the empirical cases showed that, first, brand logos most frequently use signature marks that easily deliver information using a mixture of words and visuals. Second, abstractly modified images were most frequently found in illustrations to simplistically communicate realistic images or messages. It can be inferred that strategic changes were made so that consumers readily have interest. Third, for label layouts, symmetrically balanced top placement was most frequently found. It is understood that the layout was designed to both stand out and be distinct from other packages when displayed. Fourth, the packaging was mostly smooth and slim in shape without sharp angles. The ideal form of a package with minimal empty internal space and luxurious brand appearance was analyzed to be a slim shape. Fifth, the colors used were mostly smooth cold and warm colors from which clean, vivid, and natural images emerge. Inferences can be made that the image of premium-bottled water was expressed using a mixture of sensuous and differentiated colors. It was found that brand recognition and differentiated brand images could be formed by giving a package the elements of character and rarity. The market size of domestic bottled water is growing annually and, accordingly, design competition is increasingly fierce. The reality is, however, that domestic premium brands of bottled water do not yet satisfy consumers’ desire in their design aspects compared to imported brands. The package design of premium-bottled water that expressed brand personality was likely to provide an opportunity to situate itself as a positive memory in consumers’ minds. Furthermore, it may provide an opportunity to attract brand loyalty from consumers. Accordingly, the present study discussed methods to increase brand value that could establish a differentiated brand identity and be recognized as a special design product exclusively for the consumer. It is the hope of the present study that the results will be utilized to establish a visual direction and orientation for the package design of domestic premium bottled water.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000095680http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/125400
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GRADUATE SCHOOL OF ART & DESIGN[E](예술디자인대학원) > DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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