419 0

기원설로 본 승무

Title
기원설로 본 승무
Other Titles
A study on the origines of Seungmoo(Buddhist dance)
Author
김수영
Alternative Author(s)
Su-Young, Kim
Advisor(s)
김운미
Issue Date
2017-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
국문요지 본 연구는 승무의 기원설을 정립하기 위하여 불교무용기원설, 민속무용 기원설, 기방예술기원설을 통하여 다양한 승무의 기원설과 형성과정을 통하여 승무의 종류와 그 특징에 대해 고찰하였다. 승무의 기원설 중에서 불교무용기원설은 법화경에 그 기원을 두고 있다고 하지만, 내용으로 볼 때 그 기록은 없는 관계로 다른 경전에서 승무의 기원설을 확인 할 수 있었다. 이 기록이 현재의 승무라고 단정 지을 수는 없지만, 불교의식무용기원설에서 승무의 기원을 경전에서 찾는다면, 법원주림과 선문염송이 더 타당성이 있다고 하겠다. 또한 불교무용기원설에서 승무의 종류와 특징은 나비무, 바라무, 법고춤, 타주춤으로 불교의 경전을 게송하면서 수행적 의미를 담고 의식으로 행해지는 것을 알 수 있었다. 이외에 통도사에서 전해지는 지성승무는 사찰에서 전해진 유일한 민속춤의 한 형태라고 할 수 있다. 민속무용기원설에서는 김만중의 소설 『구운몽』과 노장과장설, 사찰집단과 예인유랑집단과의 관계에서 승무가 형성되었다는 알 수 있었다. 특히 노장춤 기원설은 파계승의 타락상과 민중들이 갖는 특수계층에 대한 소외감을 풍자적으로 표현한 가면극으로, 다른 민속무용 기원설보다 가장 유력하다고 할 수 있다. 기방예술기원설은 연희자가 주로 재인이나 기방예인으로 어떤 목적의식이 없이 흥미위주로 추어졌다. 춤사위는 이미 완성된 형태를 갖추고 기방이나 권번에서 전승되었다. 조선시대는 억불숭유로 불교의식은 주로 도성 밖에서 이루어졌으며 불교의식은 더욱 성행하였고, 그 후 사당패에 흡수되어 반속반승(反俗伴僧)의 형태로 풍자적인 내용으로 연희를 하였다. 사원 경제의 낙후로 탁발 수단으로 승려가 행하던 의식이 사당패와 굿중패들의 연희와 교류하면서 민속에 흡수되어 하나의 홀 춤으로 승화된 것이라고 볼 수 있다. 그 후, 일제강점기라는 시대적 암울함 속에 기생들이 승무의 명맥을 이었는데 그 기교는 감상할만한 수준이 못되었다. 신무용이 유입된 후에는 더욱 무대에 설자리가 없어졌고 전승 위기까지 겪었으나 한성준에 의해 무대예술로 재탄생되었다. 뛰어난 예술성과 우리의 민족혼을 표현하는 춤으로 오늘날에도 승무는 지역별, 그리고 계열별로 다양한 형태로 전승되고 있다. 이상과 같이 살펴보았을 때, 기원설을 연구한다는 것이 거리감이 있는 연구일지 모르지만, 기원을 고찰 하는 과정이 미래의 방향성을 제시할 수 있는 연구라고 사료된다. 이러한 다양한 승무의 전승과 발전에 방향성을 줄 수 있는 근본이 모색되기 위해서는 불교계와 융합된 기원설의 연구가 지속되길 바란다. |This study reviews various theories on the origins of Seungmoo through analysis of Buddhist ritual dance origins, folk dance, and Kibang artistry origins. In a like manner, the types of Seungmoo and the varied characteristics through its formation process are examined in order to establish a theory for the origin of Seungmoo. Among the theories of Seungmoo’s origin is that of Buddhist ritual dance, with its beginnings being based on the Lotus Sutra for its contents; however, there is no record about it and the theory of origin of Seungmoo is confirmed by other Sutras. Even though the record cannot be confirmed by the current form of Seungmoo, if the theoretical origins of Seungmoo came via Buddhist ritual dance, Beopwonjurim and Seonmoonyeomsong would be more appropriate. In addition, in the theory of Buddhist ritual dance origin, types and characteristics of Seungmoo are the butterfly dance, Bara dance, Beopgo dance, and Taju dance, with the Buddhist Suturas being recited with practicing meaning as a ritual. Another form of Seungmoo, Jiseungseungmoo, has its beginnings attributed to Tongdosa, and is a unique form of folk dance derived from this Buddhist temple. In the theory of folk dance origins, the Cloud Dream of the Nine by Kim Manjung, Nojanggwajang theory, and the relationship between the temple group and traveling artists groups gave rise to the form of Seungmoo. In particular, the theory of Nojang dance origins, based on the mask dance drama that illuminates the corruption of depraved monks and the alienated feeling by people in the special class through satire, seems to be the more influential theory than other theories of folk dance origin. For the theory of Kibang artistry origins, a performer, usually a general entertainer or Gisaeng, danced focusing on fun without any purpose, and the dance style was already a completed form derived from Kibang or Gwonbeon. In the Joseon era during which Confucianism was celebrated, Buddhism was suppressed and most Buddhist rituals were conducted outside of the cities; however, Buddhist rituals remained popular and they were absorbed by Sadangpae group, performed as parody of half-secular and half-religious forms. Because of the Buddhist temple's poverty, rituals by Buddhist monks were linked with plays by Sadangpae and Gutjoongpae Groups. They were absorbed into folk culture and became a kind of folk dance. And then, during the dark age of Japanese colonial occupation, Gisaengs succeeded lines of Seungmoo, but their performances could not be in higher quality for appreciation. After the introduction of new dances, Seungmoo even lost its status in the stage, and there have been crisis in its traditions. However, Han Seong Joon re-created it as a stage performance art. As a dance with excellent artistry and vital expression of theKorean spirit, today's Seungmoo is transmitting from generation to generation in various forms by region and by dance sect. As reviewed above, examining the theories of Seungmoo’s origins can seem distant, but the process of reviewing the origin may suggest a direction for future investigation. In order to seek the base for directions through various traditions in the development of Seungmoo, the study about these theories of origin combined with the Buddhism shall be continued.; This study reviews various theories on the origins of Seungmoo through analysis of Buddhist ritual dance origins, folk dance, and Kibang artistry origins. In a like manner, the types of Seungmoo and the varied characteristics through its formation process are examined in order to establish a theory for the origin of Seungmoo. Among the theories of Seungmoo’s origin is that of Buddhist ritual dance, with its beginnings being based on the Lotus Sutra for its contents
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/124853http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000429975
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE