338 0

The Literary Logic of Westworld

Title
The Literary Logic of Westworld
Author
이재권
Alternative Author(s)
이재권
Advisor(s)
Mathews, Peter David
Issue Date
2020-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This thesis aims to examine the literary elements within HBO’s SF television series, Westworld (2016). Westworld focuses on the stories of artificial intelligence characters, called ‘Host’. Along with its unique attempt to integrate the Western and SF genres, the show has attracted the attention of critics by a wide range of contemporary discourse within the work: from feminism to posthumanism, as well as numerous literary references and literary elements within the series. With such discussions of Westworld, the introduction of this thesis examines the validity of a literary approach exploring ‘the deeper level’ of Westworld with its literary elements, especially the literary logic of Westworld portraying the Host characters and their consciousness. In the first chapter, this thesis will compare Westworld with its original film of 1973 to show that the classical cyborg narrative, which revealed a dichotomic structure between humans and robots, has transformed into the contemporary android narrative deconstructing the dualism and questioning the conditions of humanity today. Moreover, this thesis will analyze how Westworld has developed the idea of human duplication from the sequel film of 1976, Futureworld, thereby the show situates itself within the contemporary context of science and technology as well as reflects on posthumanism. Based on this context, the second chapter will delineate how those developments and the uniqueness of Westworld are based on the literary elements within the show. This chapter begins with an analysis of the direct literary references in Westworld (e.g., Shakespeare, Kurt Vonnegut), continues to show the way in which Nancy Armstrong’s study, How Novels Think (2005), which discussed the origin of the modern (British) novel and individualism, can be an encryption key to analyzing Westworld. This process will be scrutinized in terms of how Westworld depicted the consciousness formulation of the Host characters and their sense of self-authorship. In doing so, the literary logic of Westworld will be one of the bases for Host characters to stand as a complete (posthuman) subject. |본 논문은 2016년부터 방영되고 있는 미국 케이블 텔레비전 채널 HBO의 SF(Science Fiction) 드라마, 『웨스트월드』(Westworld)가 기반으로 하고 있는 작품 내부의 문학적 요소들을 탐구한다. 『웨스트월드』는 ‘호스트(Host)’로 일컬어지는 인공지능(Aritificial Intelligence) 인물들의 이야기를 중점에 두고 있다. 『웨스트월드』는 서부극과 SF 장르의 융합이라는 독특한 장르적 시도와 함께, 무수한 문학 작품의 인용 및 문학적 요소들의 활용, 나아가 페미니즘에서부터 포스트휴머니즘에 이르는 다양한 현시대적 담론을 작품 내에서 광범위하게 활용하여 평단의 시선을 끌었다. 서론에서는 이러한 『웨스트월드』의 현주소와 함께, 아직 온전하게 논의되지 못한 작품 내부의 문학적 요소, 그 중에서도 호스트 등장인물들을 그려내는 방식에서 드러나는 문학적 논리를 탐구하고자 하는 본고의 타당성을 검토한다. 첫 챕터에서는 『웨스트월드』가 1973년의 원작 영화, 『이색지대』(Westworld)가 그려낸 인간과 인공지능 사이의 이분법적 구도로 대표되는 고전적인 사이보그(cyborg) 서사와 달리, 그러한 이분법적 구도를 해체하고 오늘날 인간과 인공물 사이의 관계를 새롭게 바라볼 수 있게끔 하는 안드로이드(android) 서사로 분류될 수 있다는 점을 밝힌다. 또한 『웨스트월드』가 1976년의 속편 영화 『퓨처월드』(Futureworld)에서 그려진 인간 복제의 아이디어를 어떻게 2010년대 후반의 문맥에 걸맞게 변용시켜, 오늘날의 과학기술, 나아가 포스트휴머니즘에 관한 성찰의 지점을 담은 서사로 탈바꿈할 수 있었는지 분석한다. 이러한 작품의 발전상을 바탕에 두고, 두번째 챕터에서는 그러한 발전과 더불어 『웨스트월드』만의 특색이 무엇보다도 작품 내의 문학적 요소들에 대한 활용에서 비롯되고 있음을 분석한다. 이는 『웨스트월드』가 포함하고 있는 직접적인 문학 작품들의 레퍼런스와 활용에 대한 분석(셰익스피어(Shakespeare), 커트 보니것(Kurt Vonnegut) 등)으로 시작하여, 근대 (영국) 소설의 발흥과 근대 개인주의의 근원을 탐구한 낸시 암스트롱(Nancy Armstrong)의 『소설은 어떻게 생각하는가』(How Novels Think, 2005)와 『웨스트월드』가 어떻게 밀접한 연관 관계를 보여주고 있는지를 탐구하는 것으로 이어진다. 이러한 탐구는 암스트롱의 연구와 『웨스트월드』가 각각 초기 소설 속 인물들과 드라마 속 호스트 인물들의 의식 형성 과정을 어떻게 그려내고 있는지, 그리고 어떻게 그들에게 작가적 자의식을 부여하고 있는지를 검토함으로써 이루어진다. 이는 이러한 문학적 논리가 『웨스트월드』의 호스트 인물들을 하나의 온전한 (포스트휴먼) 주체로서 설 수 있게끔 하는 기반 중 하나를 이루고 있다는 점을 밝힐 수 있게끔 할 것이다.; This thesis aims to examine the literary elements within HBO’s SF television series, Westworld (2016). Westworld focuses on the stories of artificial intelligence characters, called ‘Host’. Along with its unique attempt to integrate the Western and SF genres, the show has attracted the attention of critics by a wide range of contemporary discourse within the work: from feminism to posthumanism, as well as numerous literary references and literary elements within the series. With such discussions of Westworld, the introduction of this thesis examines the validity of a literary approach exploring ‘the deeper level’ of Westworld with its literary elements, especially the literary logic of Westworld portraying the Host characters and their consciousness. In the first chapter, this thesis will compare Westworld with its original film of 1973 to show that the classical cyborg narrative, which revealed a dichotomic structure between humans and robots, has transformed into the contemporary android narrative deconstructing the dualism and questioning the conditions of humanity today. Moreover, this thesis will analyze how Westworld has developed the idea of human duplication from the sequel film of 1976, Futureworld, thereby the show situates itself within the contemporary context of science and technology as well as reflects on posthumanism. Based on this context, the second chapter will delineate how those developments and the uniqueness of Westworld are based on the literary elements within the show. This chapter begins with an analysis of the direct literary references in Westworld (e.g., Shakespeare, Kurt Vonnegut), continues to show the way in which Nancy Armstrong’s study, How Novels Think (2005), which discussed the origin of the modern (British) novel and individualism, can be an encryption key to analyzing Westworld. This process will be scrutinized in terms of how Westworld depicted the consciousness formulation of the Host characters and their sense of self-authorship. In doing so, the literary logic of Westworld will be one of the bases for Host characters to stand as a complete (posthuman) subject.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/123551http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000437103
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE