17 0

브랜드 경험 향상을 위한 온라인 브랜드의 통합 디자인 커뮤니케이션(IDC) 전략에 관한 연구

Title
브랜드 경험 향상을 위한 온라인 브랜드의 통합 디자인 커뮤니케이션(IDC) 전략에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Integrated Design Communication (IDC) Strategy of Online Brands to Improve the Brand Experience
Author
김성훈
Keywords
Brand Experience(브랜드 경험); Online Based Brand(온라인 브랜드); Intergrated Design Communication(통합 디자인 커뮤니케이션)
Issue Date
2019-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 25, No. 4, Page. 327 - 337
Abstract
최근 미디어 환경에서 브랜드 접점이 다양하고 복합화 된다는 점에서 보다 사용자 중심의 브랜드 경험이 체계적으로 계획되어야 한다. 그러나 최근 발전하고 있는 디지털 미디어 기반의 온라인 브랜드의 경우 아직까지 체계적인 통합 디자인 커뮤니케이션 체계가 연구되지 않은 실정이다. 따라서 본 연구에서는 이론적 고찰과 사례연구를 통해 온라인 브랜드의 IDC 전략에 관한 연구를 진행하였다. 먼저 온라인 브랜드의 유형은 비즈니스, 유통채널, 커뮤니케이션 3가지로 분류되는 것으로 나타났다. 이러한 온라인 브랜드의 브랜드 경험 향상을 위한 방안으로서 통합 디자인 커뮤니케이션에 대한 개념 및 전략을 살펴본 결과 온라인 브랜드의 특성을 바탕으로 시각적 측면, 미디어적 측면, 구조적 측면의 요소가 도출되었다. 이를 바탕으로 사례를 분석한 결과 비즈니스 유형의 경우 주로 현대인의 일상에서 요구되는 서비스를 제공하는 브랜드가 관찰되었으며, 이벤트 마케팅, 가맹점 수수료를 통한 수익구조, 개인화된 콘텐츠 제안 등의 특징이 나타났다. 유통채널 유형의 경우 현대인의 여가, 취미와 관련된 브랜드의 점유율이 큰 것으로 관찰되었다. 또한 모바일 외에 PC, 스마트 TV 등의 다양한 플랫폼에서 이용되며, 광고수익을 통한 수익구조 등의 특징이 나타났다. 커뮤니케이션 유형의 경우 다양한 타겟층에 대한 채팅 브랜드의 점유율이 높은 것으로 나타났다. 주로 타겟층 맞춤 콘텐츠 위주의 마케팅, 개인화 구조에 대한 서비스가 제공되는 것으로 나타났다. 따라서 이러한 결과를 바탕으로 온라인 브랜드 형성 시 브랜드의 분야에 따라 시각적, 미디어적, 구조적인 특성에 따른 디자인 커뮤니케이션 전략이 효과적으로 구성되어야 할 것이다. Recently, in that the brand types are diverse and complex in the media environment, a more user-oriented brand experience should be planned systematically. However, for digital media-based online brands that are developing recently, a systematic integrated design communication system has not yet been studied. Thus, in this study, we conducted a study on the IDC strategy of online brands through theoretical considerations and case studies. These types of online brands are classified into three categories: the business type, the distribution channel type and the communication type. As a way to improve the brand experience of these online brands, I investigated the concepts and strategies for integrated design communication. As a result, the aspects of vision, media and structure were derived based on the characteristics of online brands. Based on this, the results of case analysis are as follows. First, in the case of the business type, the brands that provide the services required by the daily lives of modern people were observed, and the characteristics of event marketing, profit structure through merchant commissions, and personalized content proposals appeared. Second, in terms of distribution channel type, the brands related to leisure and hobbies have mainstream. In addition, when used in various platforms such as PC and smart TV in addition to mobile environment, the revenue structure appeared through advertisement. Finally, in the case of communication type, the chat brands have mainstream for various targets. And the marketing and personalization structure mainly focused on customized content were found to be provided. Therefore, based on these results, when designing an online brand, the design communication strategy based on visual, media, and structural characteristics should be effectively organized according to the brand type.
URI
http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09285179&language=ko_KRhttp://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/122208
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE