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서울 소재 종합사립대학 UI(University Identity) 디자인의 이미지와 색상 변화 특성

Title
서울 소재 종합사립대학 UI(University Identity) 디자인의 이미지와 색상 변화 특성
Other Titles
Characteristics of the Changes in the Images and Colors of the UI(University Identity) of Private Universities in Seoul
Author
현은령
Keywords
대학 정체성; 대학 정체성 디자인; 디자인 리뉴얼; University Identity; Design Renewal
Issue Date
2019-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 25, NO 2, Page. 107-119
Abstract
대학의 심벌마크와 로고디자인으로 규정되는 UI (University Identity) 디자인은 그 시각적 효과가 커대학의 정체성을 확립하는데 중요한 요인이 된다. 본연구에서는 대학 경쟁의 효과적인 마케팅 수단으로활용되고 있는 UI(University Identity) 디자인의 변화를 서울시 소재 종합 사립대학 10개교를 대상으로 이미지와 색상 변화의 특성을 중심으로 비교분석하였다. 또한 분석결과를 미국의 아이비리그 주요 대학UI(University Identity) 디자인과 비교하여 그 차이점을 살펴보았다. 그 결과 한국의 대학들은 글로벌 시대에 발맞춰 국문교명보다 영문교명을 UI(University Identity) 디자인에 적극적으로 사용하고 있었다. 또한앱(App)으로 학교 홍보와 정보를 제공하는 추세가 늘어나면서 교훈슬로건, 상징이미지, 설립연도를 삽입하기 보다는 심플한 디자인의 UI(University Identity)로변화하는 추세였다. 학교 건학년도가 비교적 짧은 대학에서는 전통적인 대학 UI(University Identity) 디자인에 사용되는 방패 형이나 문장 형 마크보다는 문자마크를 주로 사용하고 있었다. 역사적으로 한국대학보다 역사가 긴 미국대학은 자연물, 책과 같이 전통적인학문의 의미를 담은 이미지로 구성되어 있었다. 색상면에서 살펴보면 Blue계열이 전체 10개 대학 중 3개, Green계열이 4개, Red계열은 2개로 집계되었다. 인쇄기술이 발달하지 않았던 시기에 많이 사용하던 색인Gray계열은 대학의 초기 UI(University Identity) 디자인에서 많이 볼 수 있었다. 그러나 Gray계열은 원색에 비해 순간 식별이 어려워 타 대학과의 차별성을이루기 어렵다는 점에서 최근에는 사용이 많이 줄고있다. 대신 단일 색상 보다는 다색 그라데이션을 주어밝고 활기찬 이미지를 보여주고 있었다. 여러 가지 사회적 요인으로 인해 대학의 경쟁이 나날이 심화되는상황에서 대학 이미지 상징이자 가장 기본이 되는 UI 디자인은 그 중요성과 변화를 야기하고 있다. 따라서본 연구가 대학의 정체성과 비전을 제시하는 UI (University Identity) 디자인 리뉴얼 연구에 의미 있는 기초자료로 활용되기를 기대한다. University identity(UI) that is defined as the symbol mark and logo design of a university is a crucial factor to build the identity of the university owing to its great visual effects. The purpose of this study was to make a comparative analysis of the changes of UI designs, especially the characteristics of the changes in images and colors, among 10 private universities located in Seoul. And it’s also meant to compare their designs with the UI designs of major Ivy League universities in the United States to look for differences. As a result, the Korean universities put their English names in their UI designs a lot rather than the Korean names in tune with the global era. As apps are increasingly used as a vehicle for promotion and information provider, there is a tendency that UI designs became simple instead of representing a school motto slogan, symbolic image or the year of establishment in them. The universities who had a relatively brief history mainly used character marks rather than shield-shaped or crest-shaped ones that are typically used in UI designs. The UI designs of the U.S. universities that had a longer history than the Korean universities consisted of the kind of images that had a conventional connotation of studies such as the images of natural objects and books. In terms of color, three out of the 10 universities used blue series, and four made use of green series. Two used red series. Gray series were used a lot in the past when printing technology lagged behind, and the colors were often found in early university identities. Recently, however, the use of these colors tends to be on the wane because the colors cannot be distinguished easily and make it difficult to produce a differentiated UI. In addition, many colors were used rather than single ones to ensure gradation to create a bright and energetic image. The importance and changes of a UI design, which is the symbolic image and most basic element of the university, are increasingly stressed under the circumstances that there are a mounting competition among universities and rapid sociocultural shifts. This study is expected to provide some useful information on research into UI design renewal that could build the identity of universities and show their visions.
URI
http://www.dbpia.co.kr/view/ar_view.asp?arid=4796146https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/121761
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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