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한국 대학생들의 일본 애니메이션 영화 소비 의도 결정요인

Title
한국 대학생들의 일본 애니메이션 영화 소비 의도 결정요인
Other Titles
Determinants of the Intention to Watch Japanese Animation among Korean College Students
Author
전범수
Keywords
일본 애니메이션; 영화 소비의도; 일본 문화; Japanese animation; intention to watch; Japanese culture
Issue Date
2018-09
Publisher
한국애니메이션학회
Citation
애니메이션연구, v. 14, No. 3, Page. 202-220
Abstract
이 연구는 국내 대학생들을 대상으로 일본 애니메이션 영화 소비 의도를 결정하는 요인들을 살펴보기 위한 것이다. 이 연구의 주요 연구 결과들은 다음과 같다. 첫째, 국내 대학생들이 일본 애니메이션 영화를 소비하는 동기로는 작품성 및 즐거움 요인을 포함해 도구적 가치 요인, 매력성 요인 등 3가지 동기를 갖고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 응답자들은 1년 평균 3.94편 가량 일본 애니메이션 영화를 소비하는 것으로 나타났다. 일본 애니메이션을 이용하는 플랫폼을 살펴보면, 포털(네이버) VOD에서 일본 애니메이션 영화를 관람하는 경우가 가장 많았으며, 다음으로 극장에서 일본 애니메이션 영화를 많이 관람하는 것으로 나타났다. 셋째, 일본 애니메이션 영화소비 의도를 결정하는 요인을 살펴보기 위해 회귀분석을 실시한 결과 8개 요인이 유의미한 설명 요인들로 나타났다. 일본 애니메이션 영화 소비 의도 설명력이 가장 높은 변수는 애니메이션의 작품성 및 즐거움 동기로 나타났으며 다음으로는 애니메이션 영화 소비 정도와 일본에 대한 태도 등으로 나타났다. This research examines determinants of the intention to watch Japanese animation among Korean college students. The main results are following: firstly, there were three motives for watching Japanese animations including cinematic quality, newness and interests in Japanese culture. Next, respondents tended to watch Japanese animation 3.94 times per year. Also, they favored to watch Japanese animation on the Internet portals such as NAVER. Finally, there were eight important factors to explain the intention to watch Japanese animation among Korean college students including cinematic quality, the average viewing numbers of animations, and attitude toward Japanese culture.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeId=NODE09228053http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/121428
ISSN
1738-8627
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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